DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neres Bellucci, Jackeline
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lacerda Santos, Gilberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040
Resumo: In this present work was carried out a narrative review on the theme Digital Technologies of Information, Communication and Expression (DTICE) applied to the pedagogical support to individuals with Learning Disorders (LD). It is a research in the form of bibliographic review with qualitative and descriptive-analytical characteristics. Consolidated bibliographic sources were consulted, culminating in a theoretical conceptual mapping of the field. The results point to many possibilities for using DTICE in practices for students with LD. However, overall, the teacher's voice and perspective, as a user of DTICE as a mediator of the pedagogical work, are not clear in the studies.
id UNB-32_96b80d9137bea0a7d358cae1b97635d8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36040
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indicationTICE orientado a personas con TA: una revisión narrativa y sus indicacionesTICE orientadas a indivíduos com TA: uma revisão narrativa e seus apontamentosTecnologias Digitais de Informação, Comunicação e ExpressãoTranstornos de AprendizagemEstratégias EducativasTecnologías Digitales de Información, Comunicación y ExpresiónTrastornos del aprendizajeEstrategias educativasDigital Technologies of Information, Communication and ExpressionLearning DisordersEducational StrategiesIn this present work was carried out a narrative review on the theme Digital Technologies of Information, Communication and Expression (DTICE) applied to the pedagogical support to individuals with Learning Disorders (LD). It is a research in the form of bibliographic review with qualitative and descriptive-analytical characteristics. Consolidated bibliographic sources were consulted, culminating in a theoretical conceptual mapping of the field. The results point to many possibilities for using DTICE in practices for students with LD. However, overall, the teacher's voice and perspective, as a user of DTICE as a mediator of the pedagogical work, are not clear in the studies.En el presente trabajo se realizó una revisión narrativa sobre el tema Tecnologías Digitales de Información, Comunicación y Expresión (TICE), aplicadas en el apoyo pedagógico a las personas con Trastornos del Aprendizaje (TA). Es una investigación en la forma de revisión bibliográfica, con características cualitativas y descriptivo-analíticas, que culminaran con el mapeo teórico conceptual del tema. Los resultados apuntan a muchas posibilidades de utilizar TICE en situaciones de enseñanza-aprendizaje para estudiantes con TA. Sin embargo, en general, los estudios no dan voz a los docentes y no evidencian su perspectiva, como usuarios de TICE como mediadores de este tipo de trabajo pedagógico.O presente trabalho teve como objetivo realizar uma revisão narrativa sobre o tema Tecnologias Digitais de Informação, Comunicação e Expressão (TICE), aplicadas no apoio pedagógico a indivíduos com Transtornos de Aprendizagem (TA). Trata-se de uma pesquisa na modalidade revisão bibliográfica, com características qualitativas e descritivo-analíticas, que culminou no mapeamento teórico-conceitual do tema. Os resultados apontam muitas possibilidades de uso de TICE em situações de ensino-aprendizagem para estudantes com TA. Contudo, em geral, a voz do docente e a sua perspectiva, enquanto usuário de TICE como mediadora deste tipo de trabalho pedagógico, não ficam claros nos estudos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3604010.26512/lc.v27.2021.36040Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36040Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36040Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e360401981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/29702https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/29703https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/29704https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/30143Copyright (c) 2021 Jackeline Neres Bellucci, Gilberto Lacerda Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeres Bellucci, JackelineLacerda Santos, Gilberto 2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36040Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication
TICE orientado a personas con TA: una revisión narrativa y sus indicaciones
TICE orientadas a indivíduos com TA: uma revisão narrativa e seus apontamentos
title DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication
spellingShingle DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication
Neres Bellucci, Jackeline
Tecnologias Digitais de Informação, Comunicação e Expressão
Transtornos de Aprendizagem
Estratégias Educativas
Tecnologías Digitales de Información, Comunicación y Expresión
Trastornos del aprendizaje
Estrategias educativas
Digital Technologies of Information, Communication and Expression
Learning Disorders
Educational Strategies
title_short DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication
title_full DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication
title_fullStr DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication
title_full_unstemmed DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication
title_sort DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication
author Neres Bellucci, Jackeline
author_facet Neres Bellucci, Jackeline
Lacerda Santos, Gilberto
author_role author
author2 Lacerda Santos, Gilberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neres Bellucci, Jackeline
Lacerda Santos, Gilberto
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias Digitais de Informação, Comunicação e Expressão
Transtornos de Aprendizagem
Estratégias Educativas
Tecnologías Digitales de Información, Comunicación y Expresión
Trastornos del aprendizaje
Estrategias educativas
Digital Technologies of Information, Communication and Expression
Learning Disorders
Educational Strategies
topic Tecnologias Digitais de Informação, Comunicação e Expressão
Transtornos de Aprendizagem
Estratégias Educativas
Tecnologías Digitales de Información, Comunicación y Expresión
Trastornos del aprendizaje
Estrategias educativas
Digital Technologies of Information, Communication and Expression
Learning Disorders
Educational Strategies
description In this present work was carried out a narrative review on the theme Digital Technologies of Information, Communication and Expression (DTICE) applied to the pedagogical support to individuals with Learning Disorders (LD). It is a research in the form of bibliographic review with qualitative and descriptive-analytical characteristics. Consolidated bibliographic sources were consulted, culminating in a theoretical conceptual mapping of the field. The results point to many possibilities for using DTICE in practices for students with LD. However, overall, the teacher's voice and perspective, as a user of DTICE as a mediator of the pedagogical work, are not clear in the studies.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040
10.26512/lc.v27.2021.36040
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040
identifier_str_mv 10.26512/lc.v27.2021.36040
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/29702
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/29703
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/29704
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/30143
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Jackeline Neres Bellucci, Gilberto Lacerda Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Jackeline Neres Bellucci, Gilberto Lacerda Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36040
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36040
Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36040
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v27.2021
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309288025948160