DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040 |
Resumo: | In this present work was carried out a narrative review on the theme Digital Technologies of Information, Communication and Expression (DTICE) applied to the pedagogical support to individuals with Learning Disorders (LD). It is a research in the form of bibliographic review with qualitative and descriptive-analytical characteristics. Consolidated bibliographic sources were consulted, culminating in a theoretical conceptual mapping of the field. The results point to many possibilities for using DTICE in practices for students with LD. However, overall, the teacher's voice and perspective, as a user of DTICE as a mediator of the pedagogical work, are not clear in the studies. |
id |
UNB-32_96b80d9137bea0a7d358cae1b97635d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36040 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indicationTICE orientado a personas con TA: una revisión narrativa y sus indicacionesTICE orientadas a indivíduos com TA: uma revisão narrativa e seus apontamentosTecnologias Digitais de Informação, Comunicação e ExpressãoTranstornos de AprendizagemEstratégias EducativasTecnologías Digitales de Información, Comunicación y ExpresiónTrastornos del aprendizajeEstrategias educativasDigital Technologies of Information, Communication and ExpressionLearning DisordersEducational StrategiesIn this present work was carried out a narrative review on the theme Digital Technologies of Information, Communication and Expression (DTICE) applied to the pedagogical support to individuals with Learning Disorders (LD). It is a research in the form of bibliographic review with qualitative and descriptive-analytical characteristics. Consolidated bibliographic sources were consulted, culminating in a theoretical conceptual mapping of the field. The results point to many possibilities for using DTICE in practices for students with LD. However, overall, the teacher's voice and perspective, as a user of DTICE as a mediator of the pedagogical work, are not clear in the studies.En el presente trabajo se realizó una revisión narrativa sobre el tema Tecnologías Digitales de Información, Comunicación y Expresión (TICE), aplicadas en el apoyo pedagógico a las personas con Trastornos del Aprendizaje (TA). Es una investigación en la forma de revisión bibliográfica, con características cualitativas y descriptivo-analíticas, que culminaran con el mapeo teórico conceptual del tema. Los resultados apuntan a muchas posibilidades de utilizar TICE en situaciones de enseñanza-aprendizaje para estudiantes con TA. Sin embargo, en general, los estudios no dan voz a los docentes y no evidencian su perspectiva, como usuarios de TICE como mediadores de este tipo de trabajo pedagógico.O presente trabalho teve como objetivo realizar uma revisão narrativa sobre o tema Tecnologias Digitais de Informação, Comunicação e Expressão (TICE), aplicadas no apoio pedagógico a indivíduos com Transtornos de Aprendizagem (TA). Trata-se de uma pesquisa na modalidade revisão bibliográfica, com características qualitativas e descritivo-analíticas, que culminou no mapeamento teórico-conceitual do tema. Os resultados apontam muitas possibilidades de uso de TICE em situações de ensino-aprendizagem para estudantes com TA. Contudo, em geral, a voz do docente e a sua perspectiva, enquanto usuário de TICE como mediadora deste tipo de trabalho pedagógico, não ficam claros nos estudos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3604010.26512/lc.v27.2021.36040Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36040Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36040Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e360401981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/29702https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/29703https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/29704https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/30143Copyright (c) 2021 Jackeline Neres Bellucci, Gilberto Lacerda Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeres Bellucci, JackelineLacerda Santos, Gilberto 2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36040Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication TICE orientado a personas con TA: una revisión narrativa y sus indicaciones TICE orientadas a indivíduos com TA: uma revisão narrativa e seus apontamentos |
title |
DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication |
spellingShingle |
DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication Neres Bellucci, Jackeline Tecnologias Digitais de Informação, Comunicação e Expressão Transtornos de Aprendizagem Estratégias Educativas Tecnologías Digitales de Información, Comunicación y Expresión Trastornos del aprendizaje Estrategias educativas Digital Technologies of Information, Communication and Expression Learning Disorders Educational Strategies |
title_short |
DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication |
title_full |
DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication |
title_fullStr |
DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication |
title_full_unstemmed |
DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication |
title_sort |
DTICE oriented to individuals with LD: a narrative review and its indication |
author |
Neres Bellucci, Jackeline |
author_facet |
Neres Bellucci, Jackeline Lacerda Santos, Gilberto |
author_role |
author |
author2 |
Lacerda Santos, Gilberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neres Bellucci, Jackeline Lacerda Santos, Gilberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologias Digitais de Informação, Comunicação e Expressão Transtornos de Aprendizagem Estratégias Educativas Tecnologías Digitales de Información, Comunicación y Expresión Trastornos del aprendizaje Estrategias educativas Digital Technologies of Information, Communication and Expression Learning Disorders Educational Strategies |
topic |
Tecnologias Digitais de Informação, Comunicação e Expressão Transtornos de Aprendizagem Estratégias Educativas Tecnologías Digitales de Información, Comunicación y Expresión Trastornos del aprendizaje Estrategias educativas Digital Technologies of Information, Communication and Expression Learning Disorders Educational Strategies |
description |
In this present work was carried out a narrative review on the theme Digital Technologies of Information, Communication and Expression (DTICE) applied to the pedagogical support to individuals with Learning Disorders (LD). It is a research in the form of bibliographic review with qualitative and descriptive-analytical characteristics. Consolidated bibliographic sources were consulted, culminating in a theoretical conceptual mapping of the field. The results point to many possibilities for using DTICE in practices for students with LD. However, overall, the teacher's voice and perspective, as a user of DTICE as a mediator of the pedagogical work, are not clear in the studies. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040 10.26512/lc.v27.2021.36040 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v27.2021.36040 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/29702 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/29703 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/29704 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36040/30143 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Jackeline Neres Bellucci, Gilberto Lacerda Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Jackeline Neres Bellucci, Gilberto Lacerda Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg audio/mpeg text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36040 Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36040 Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36040 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v27.2021 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309288025948160 |