Experience of self-care in training processes: a hermeneutic phenomenological analysis
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18984 |
Resumo: | The article reports the experience of students involved in a project that focuses on self care, aiming, through this, to promote the health of teachers in a municipal school network. Before going to the field, the students experienced training related to self-care, elaborating experiences and knowledge involved in the process. With this perspective, it can be seen that previous preparation in the formative aspect, when developing care projects, shows a possibility to exercise diverse ways of concern and occupation with oneself, as well as to train critical and reflexive learners, for a more conscious action and significant. |
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Experience of self-care in training processes: a hermeneutic phenomenological analysisExperiencia de autocuidado en los procesos formativos: un análisis fenomenológico hermenéuticoL’expérience du prendre soin de soi dans les processus de formation: Une analyse phénoménologique herméneutique.Experiência de autocuidado nos processos formativos: uma análise fenomenológica hermenêuticaExperiênciaFormaçãoAutocuidadoExperienciaEntrenamientoAutocuidadoExperienceFormationSelf-careThe article reports the experience of students involved in a project that focuses on self care, aiming, through this, to promote the health of teachers in a municipal school network. Before going to the field, the students experienced training related to self-care, elaborating experiences and knowledge involved in the process. With this perspective, it can be seen that previous preparation in the formative aspect, when developing care projects, shows a possibility to exercise diverse ways of concern and occupation with oneself, as well as to train critical and reflexive learners, for a more conscious action and significant.El artículo relata la experiencia de estudiantes involucrados en un proyecto que tiene como foco el autocuidado, visando, por medio de éste, la promoción de la salud de los docentes de una red municipal de enseñanza. Antes de ir al campo, los estudiantes vivenciaron formaciones relacionadas con el autocuidado, elaborando experiencias y saber implicados en el proceso. Con esta perspectiva, se percibe que una preparación previa en el aspecto formativo, al desarrollar proyectos sobre cuidado, se muestra una posibilidad de ejercitar formas diversificadas de preocupación y ocupación consigo mismo, así como de formar aprendices críticos y reflexivos, para una actuación más consciente y significativo.L'article rapporte l'expérience des étudiants impliqués dans un projet axé sur les soins de soi, visant à promouvoir la santé des enseignants dans un réseau scolaire municipal. Avant d'aller sur le terrain, les étudiants ont suivi une formation liée à l'auto-prise en charge, élaborant des expériences et des connaissances impliquées dans le processus. Dans cette perspective, on peut voir que la préparation préalable à l'aspect formatif, en développant des projets de soins, montre une possibilité d'exercer diverses formes de préoccupation et d'occupation avec soi-même, ainsi que de former des apprenants critiques et réfléchis, pour une action plus consciente et significatif.O artigo relata a experiência de estudantes envolvidos em um projeto que tem como foco o autocuidado, visando, por meio deste, a promoção da saúde dos docentes de uma rede municipal de ensino. Antes de irem a campo, os estudantes vivenciaram formações relacionadas ao autocuidado, elaborando experiências e saberes implicados no processo. Com essa perspectiva, percebese que uma preparação prévia no aspecto formativo, ao desenvolver projetos sobre cuidado, se mostra uma possibilidade de exercitar maneiras diversificadas de preocupação e ocupação consigo mesmo, assim como de formar aprendizes críticos e reflexivos, para uma atuação mais consciente e significativa.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2018-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1898410.26512/lc.v24i0.18984Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e18984Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e18984Linhas Críticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e189841981-04311516-489610.26512/lc.v24i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18984/18523https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18984/31513Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Clara Maria Miranda deRibeiro, Marcelo Silva de SouzaSantos, Tamires de Lima Sousa2022-02-08T20:06:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18984Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T20:06:08Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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