To be a university professor: identities built between aspects of professional satisfaction and dissatisfaction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ruza, Fábio Machado
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Silva, Santuza Amorim da, Pádua, Karla Cunha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4514
Resumo: This paper summarizes results of research analyzing the constituent elements of professional identities of professors at the State University of Minas Gerais, triangulating data from questionnaires and interviews conducted in narrative format, with documental analysis. The data revealed that, in the institution researched; professional identities are built contradictorily, interlacing professional dissatisfaction, due to precarious working conditions, and professional satisfaction, resulting from the work environment and professional autonomy.
id UNB-32_a4eae1174f7086390605166c9b28783f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4514
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling To be a university professor: identities built between aspects of professional satisfaction and dissatisfactionSer profesor universitario: identidades construidas entre aspectos de satisfacción e insatisfacción profesionalSer professor universitário: identidades construídas entre aspectos de satisfação e insatisfação profissionalProfessor universitárioIdentidade profissionalTrabalho docenteOrganização do trabalhoSatisfação profissionalProfesor universitarioIdentidad profesionalTrabajo docenteOrganización del trabajoSatisfacción profesionalProfessorProfessional identityTeaching WorkOrganizationProfessional SatisfactionThis paper summarizes results of research analyzing the constituent elements of professional identities of professors at the State University of Minas Gerais, triangulating data from questionnaires and interviews conducted in narrative format, with documental analysis. The data revealed that, in the institution researched; professional identities are built contradictorily, interlacing professional dissatisfaction, due to precarious working conditions, and professional satisfaction, resulting from the work environment and professional autonomy.En este artículo se sintetizan resultados de un estudio que analizó los elementos constitutivos de las identidades profesionales de los profesores de la “Universidade do Estado de Minas Gerais”, triangulando datos de los cuestionarios y entrevistas narrativas aplicadas a los docentes, con el análisis de documentos. Los datos revelaron que en la institución investigada las identidades laborales se construyen, contradictoriamente, entrecruzando insatisfacción laboral, debido a la precariedad de las condiciones de trabajo, y la satisfacción profesional relacionada con el ambiente de trabajo y con la autonomía profesional.Neste artigo, sintetizam-se resultados de uma pesquisa que analisou os elementos constituintes das identidades profissionais dos professores da Universidade do Estado de Minas Gerais, triangulando dados de questionários e entrevistas narrativas aplicadas aos docentes, com a análise de documentos. Os dados revelaram que, na instituição pesquisada, as identidades profissionais se constroem, contraditoriamente, entrecruzando insatisfação profissional, decorrente da precariedade das condições de trabalho, e satisfação profissional relacionada ao ambiente de trabalho e à autonomia profissional.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2015-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/451410.26512/lc.v21i44.4514Linhas Críticas; Vol. 21 No. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 179-198Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 179-198Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 179-1981981-04311516-489610.26512/lc.v21i44reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4514/4119Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRuza, Fábio MachadoSilva, Santuza Amorim daPádua, Karla Cunha2022-01-13T00:32:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4514Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-13T00:32:59Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv To be a university professor: identities built between aspects of professional satisfaction and dissatisfaction
Ser profesor universitario: identidades construidas entre aspectos de satisfacción e insatisfacción profesional
Ser professor universitário: identidades construídas entre aspectos de satisfação e insatisfação profissional
title To be a university professor: identities built between aspects of professional satisfaction and dissatisfaction
spellingShingle To be a university professor: identities built between aspects of professional satisfaction and dissatisfaction
Ruza, Fábio Machado
Professor universitário
Identidade profissional
Trabalho docente
Organização do trabalho
Satisfação profissional
Profesor universitario
Identidad profesional
Trabajo docente
Organización del trabajo
Satisfacción profesional
Professor
Professional identity
Teaching Work
Organization
Professional Satisfaction
title_short To be a university professor: identities built between aspects of professional satisfaction and dissatisfaction
title_full To be a university professor: identities built between aspects of professional satisfaction and dissatisfaction
title_fullStr To be a university professor: identities built between aspects of professional satisfaction and dissatisfaction
title_full_unstemmed To be a university professor: identities built between aspects of professional satisfaction and dissatisfaction
title_sort To be a university professor: identities built between aspects of professional satisfaction and dissatisfaction
author Ruza, Fábio Machado
author_facet Ruza, Fábio Machado
Silva, Santuza Amorim da
Pádua, Karla Cunha
author_role author
author2 Silva, Santuza Amorim da
Pádua, Karla Cunha
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ruza, Fábio Machado
Silva, Santuza Amorim da
Pádua, Karla Cunha
dc.subject.por.fl_str_mv Professor universitário
Identidade profissional
Trabalho docente
Organização do trabalho
Satisfação profissional
Profesor universitario
Identidad profesional
Trabajo docente
Organización del trabajo
Satisfacción profesional
Professor
Professional identity
Teaching Work
Organization
Professional Satisfaction
topic Professor universitário
Identidade profissional
Trabalho docente
Organização do trabalho
Satisfação profissional
Profesor universitario
Identidad profesional
Trabajo docente
Organización del trabajo
Satisfacción profesional
Professor
Professional identity
Teaching Work
Organization
Professional Satisfaction
description This paper summarizes results of research analyzing the constituent elements of professional identities of professors at the State University of Minas Gerais, triangulating data from questionnaires and interviews conducted in narrative format, with documental analysis. The data revealed that, in the institution researched; professional identities are built contradictorily, interlacing professional dissatisfaction, due to precarious working conditions, and professional satisfaction, resulting from the work environment and professional autonomy.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4514
10.26512/lc.v21i44.4514
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4514
identifier_str_mv 10.26512/lc.v21i44.4514
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4514/4119
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 21 No. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 179-198
Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 179-198
Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 179-198
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v21i44
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286378635264