To be a university professor: identities built between aspects of professional satisfaction and dissatisfaction
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4514 |
Resumo: | This paper summarizes results of research analyzing the constituent elements of professional identities of professors at the State University of Minas Gerais, triangulating data from questionnaires and interviews conducted in narrative format, with documental analysis. The data revealed that, in the institution researched; professional identities are built contradictorily, interlacing professional dissatisfaction, due to precarious working conditions, and professional satisfaction, resulting from the work environment and professional autonomy. |
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To be a university professor: identities built between aspects of professional satisfaction and dissatisfactionSer profesor universitario: identidades construidas entre aspectos de satisfacción e insatisfacción profesionalSer professor universitário: identidades construídas entre aspectos de satisfação e insatisfação profissionalProfessor universitárioIdentidade profissionalTrabalho docenteOrganização do trabalhoSatisfação profissionalProfesor universitarioIdentidad profesionalTrabajo docenteOrganización del trabajoSatisfacción profesionalProfessorProfessional identityTeaching WorkOrganizationProfessional SatisfactionThis paper summarizes results of research analyzing the constituent elements of professional identities of professors at the State University of Minas Gerais, triangulating data from questionnaires and interviews conducted in narrative format, with documental analysis. The data revealed that, in the institution researched; professional identities are built contradictorily, interlacing professional dissatisfaction, due to precarious working conditions, and professional satisfaction, resulting from the work environment and professional autonomy.En este artículo se sintetizan resultados de un estudio que analizó los elementos constitutivos de las identidades profesionales de los profesores de la “Universidade do Estado de Minas Gerais”, triangulando datos de los cuestionarios y entrevistas narrativas aplicadas a los docentes, con el análisis de documentos. Los datos revelaron que en la institución investigada las identidades laborales se construyen, contradictoriamente, entrecruzando insatisfacción laboral, debido a la precariedad de las condiciones de trabajo, y la satisfacción profesional relacionada con el ambiente de trabajo y con la autonomía profesional.Neste artigo, sintetizam-se resultados de uma pesquisa que analisou os elementos constituintes das identidades profissionais dos professores da Universidade do Estado de Minas Gerais, triangulando dados de questionários e entrevistas narrativas aplicadas aos docentes, com a análise de documentos. Os dados revelaram que, na instituição pesquisada, as identidades profissionais se constroem, contraditoriamente, entrecruzando insatisfação profissional, decorrente da precariedade das condições de trabalho, e satisfação profissional relacionada ao ambiente de trabalho e à autonomia profissional.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2015-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/451410.26512/lc.v21i44.4514Linhas Críticas; Vol. 21 No. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 179-198Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 179-198Linhas Críticas; v. 21 n. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 179-1981981-04311516-489610.26512/lc.v21i44reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4514/4119Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRuza, Fábio MachadoSilva, Santuza Amorim daPádua, Karla Cunha2022-01-13T00:32:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4514Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-13T00:32:59Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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