Critical literacy from the readings of a paradidactic book

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frank, Hélvio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira Júnior, Paulo de Almeida de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49107
Resumo: In this paper, we problematize students’ reading as possibility of critical literacy in relation to gender, sexuality, race and family arrangements, from reception of paradidatic book “Vento Forte, de sul e norte”, written by Manuel Filho, in a reading project carried out at public elementary school. Based on qualitative paradigm of action-research, by analyzing paradidactic book, the conversation circles and students’ texts, we notice that, although Christian colonial ideologies remain in force in school praxis, validating arguments in relation to topics discussed in class, critical literacy emerges as an option to transform universalist and exclusionary visions in society.
id UNB-32_d86d0f772f9a8b0d1c158e103f6e97b0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49107
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Critical literacy from the readings of a paradidactic bookLiteracidad crítica a partir de las lecturas de un libro paradidácticoLetramento crítico a partir das leituras de um livro paradidáticoLetramento críticoLeitura paradidática(De)colonialidadeLiteracidad críticaLectura paradidáctica(De)colonialidadCritical literacyParadidactic reading(De)colonialityIn this paper, we problematize students’ reading as possibility of critical literacy in relation to gender, sexuality, race and family arrangements, from reception of paradidatic book “Vento Forte, de sul e norte”, written by Manuel Filho, in a reading project carried out at public elementary school. Based on qualitative paradigm of action-research, by analyzing paradidactic book, the conversation circles and students’ texts, we notice that, although Christian colonial ideologies remain in force in school praxis, validating arguments in relation to topics discussed in class, critical literacy emerges as an option to transform universalist and exclusionary visions in society.En este texto, problematizamos las lecturas de estudiantes como posibilidad de literacidad crítica em relación con los temas género, la sexualidad, la raza y los arreglos familiares, desde la recepción de la obra paradidáctica 'Vento Forte, de sul e norte', de Manuel Filho, en un proyecto de lectura realizado con estudiantes de 9° grado de una escuela pública. En el análisis cualitativo de la pesquisa-acción, observamos que, aunque las ideologías coloniales cristianas siguen vigentes en la praxis escolar, validando argumentos sobre los temas abordados, la literacidad crítica emerge como una opción transformadora de carácter universalista y visiones excluyentes en la sociedad.Neste texto, problematizamos leituras discentes como possibilidade de letramento crítico em relação aos temas gênero, sexualidade, raça e arranjos familiares, a partir da recepção da obra paradidática ‘Vento Forte, de sul e norte’, de Manuel Filho, em um projeto de leitura envolvendo alunos do 9º ano de escola pública. Sob o paradigma qualitativo da pesquisa-ação, ao analisar o livro paradidático, as rodas de conversa e as redações discentes, observamos que, embora ideologias coloniais cristãs mantenham-se vigentes nas práxis escolares, validando argumentos sobre os temas abordados, o letramento crítico surge como opção transformadora de visões universalistas e excludentes em sociedade.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4910710.26512/lc29202349107Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e49107Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e49107Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e491071981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49107/38457https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49107/38458Copyright (c) 2023 Hélvio Frank , Paulo Almeida de Oliveira Júniorhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrank, HélvioOliveira Júnior, Paulo de Almeida de2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49107Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical literacy from the readings of a paradidactic book
Literacidad crítica a partir de las lecturas de un libro paradidáctico
Letramento crítico a partir das leituras de um livro paradidático
title Critical literacy from the readings of a paradidactic book
spellingShingle Critical literacy from the readings of a paradidactic book
Frank, Hélvio
Letramento crítico
Leitura paradidática
(De)colonialidade
Literacidad crítica
Lectura paradidáctica
(De)colonialidad
Critical literacy
Paradidactic reading
(De)coloniality
title_short Critical literacy from the readings of a paradidactic book
title_full Critical literacy from the readings of a paradidactic book
title_fullStr Critical literacy from the readings of a paradidactic book
title_full_unstemmed Critical literacy from the readings of a paradidactic book
title_sort Critical literacy from the readings of a paradidactic book
author Frank, Hélvio
author_facet Frank, Hélvio
Oliveira Júnior, Paulo de Almeida de
author_role author
author2 Oliveira Júnior, Paulo de Almeida de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frank, Hélvio
Oliveira Júnior, Paulo de Almeida de
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento crítico
Leitura paradidática
(De)colonialidade
Literacidad crítica
Lectura paradidáctica
(De)colonialidad
Critical literacy
Paradidactic reading
(De)coloniality
topic Letramento crítico
Leitura paradidática
(De)colonialidade
Literacidad crítica
Lectura paradidáctica
(De)colonialidad
Critical literacy
Paradidactic reading
(De)coloniality
description In this paper, we problematize students’ reading as possibility of critical literacy in relation to gender, sexuality, race and family arrangements, from reception of paradidatic book “Vento Forte, de sul e norte”, written by Manuel Filho, in a reading project carried out at public elementary school. Based on qualitative paradigm of action-research, by analyzing paradidactic book, the conversation circles and students’ texts, we notice that, although Christian colonial ideologies remain in force in school praxis, validating arguments in relation to topics discussed in class, critical literacy emerges as an option to transform universalist and exclusionary visions in society.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49107
10.26512/lc29202349107
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49107
identifier_str_mv 10.26512/lc29202349107
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49107/38457
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/49107/38458
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Hélvio Frank , Paulo Almeida de Oliveira Júnior
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Hélvio Frank , Paulo Almeida de Oliveira Júnior
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e49107
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e49107
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e49107
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309289095495680