Education and diversity: the anti-gender hunt and the case of the Eccoprime School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Regina Alice Rodrigues Araújo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Coêlho, Marcia Andréa Mata, Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40568
Resumo: The objective of this paper is to analyze the construction of an anti-gender offensive by the educational institution Eccoprime, which operated in counterpoint to the Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Transsexual and Intersex (LGBTI+) Pride month. We adopted a qualitative approach and made use of a documental and bibliographical research, which is methodologically anchored in content analysis, subsidized by the analysis of virtual social networks. As considerations, we identified that the advances of educational public policies regarding respect for diversity have been strongly opposed by a moralist, neoconservative and religious fundamentalist offensive.
id UNB-32_db03049d6e072a208a5364b4808b4646
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40568
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Education and diversity: the anti-gender hunt and the case of the Eccoprime School Educación y diversidad: la cacería antigénero y el caso de la Escuela EccoprimeEducação e diversidade: a caçada antigênero e o caso da Escola EccoprimeGêneroEducaçãoConservadorismoRedes sociaisLGBTfobiaGéneroEducaciónConservadurismoRedes socialesLGBTfobiaGenderEducationConservatismSocial networksLGBTphobiaThe objective of this paper is to analyze the construction of an anti-gender offensive by the educational institution Eccoprime, which operated in counterpoint to the Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Transsexual and Intersex (LGBTI+) Pride month. We adopted a qualitative approach and made use of a documental and bibliographical research, which is methodologically anchored in content analysis, subsidized by the analysis of virtual social networks. As considerations, we identified that the advances of educational public policies regarding respect for diversity have been strongly opposed by a moralist, neoconservative and religious fundamentalist offensive.El objetivo de este trabajo es analizar la construcción de una ofensiva antigénero por parte de la institución educativa Eccoprime, que operó en contraposición al mes del Orgullo Lesbianas, Gays, Bisexuales, Travestis, Transexuales e Intersexuales (LGBTI+). Adoptamos un enfoque cualitativo y recurrimos a una investigación documental y bibliográfica, anclada metodológicamente en el análisis de contenido, subvencionado por el análisis de las redes sociales virtuales. Como consideraciones, identificamos que los avances de las políticas públicas educativas en materia de respeto a la diversidad han tenido una fuerte oposición por parte de una ofensiva moralista, neoconservadora y fundamentalista religiosa.O objetivo deste trabalho é de analisar a construção de uma ofensiva antigênero pela instituição educacional Eccoprime, que se operou em contraponto ao mês do Orgulho Lésbico, Gay, Bissexual, Travesti, Transexual e Intersexual (LGBTI+). Adotamos a abordagem qualitativa e nos valemos de uma pesquisa documental e bibliográfica, que se ancora metodologicamente na análise de conteúdo, subsidiada pela análise de redes sociais virtuais. Constatamos que os avanços de políticas públicas educacionais, no que se refere ao respeito à diversidade, têm sido fortemente combatidos por uma ofensiva moralista, neoconservadora e fundamentalista religiosa.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4056810.26512/lc28202240568Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e40568Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e40568Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e405681981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40568/32914https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40568/32915Copyright (c) 2022 Regina Alice Rodrigues Araújo Costa, Marcia Andréa Mata Coêlho, Maria das Graças Gonçalves Vieira Guerrahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Regina Alice Rodrigues AraújoCoêlho, Marcia Andréa MataGuerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira2022-04-07T13:54:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40568Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-04-07T13:54:39Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Education and diversity: the anti-gender hunt and the case of the Eccoprime School
Educación y diversidad: la cacería antigénero y el caso de la Escuela Eccoprime
Educação e diversidade: a caçada antigênero e o caso da Escola Eccoprime
title Education and diversity: the anti-gender hunt and the case of the Eccoprime School
spellingShingle Education and diversity: the anti-gender hunt and the case of the Eccoprime School
Costa, Regina Alice Rodrigues Araújo
Gênero
Educação
Conservadorismo
Redes sociais
LGBTfobia
Género
Educación
Conservadurismo
Redes sociales
LGBTfobia
Gender
Education
Conservatism
Social networks
LGBTphobia
title_short Education and diversity: the anti-gender hunt and the case of the Eccoprime School
title_full Education and diversity: the anti-gender hunt and the case of the Eccoprime School
title_fullStr Education and diversity: the anti-gender hunt and the case of the Eccoprime School
title_full_unstemmed Education and diversity: the anti-gender hunt and the case of the Eccoprime School
title_sort Education and diversity: the anti-gender hunt and the case of the Eccoprime School
author Costa, Regina Alice Rodrigues Araújo
author_facet Costa, Regina Alice Rodrigues Araújo
Coêlho, Marcia Andréa Mata
Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira
author_role author
author2 Coêlho, Marcia Andréa Mata
Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Regina Alice Rodrigues Araújo
Coêlho, Marcia Andréa Mata
Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
Educação
Conservadorismo
Redes sociais
LGBTfobia
Género
Educación
Conservadurismo
Redes sociales
LGBTfobia
Gender
Education
Conservatism
Social networks
LGBTphobia
topic Gênero
Educação
Conservadorismo
Redes sociais
LGBTfobia
Género
Educación
Conservadurismo
Redes sociales
LGBTfobia
Gender
Education
Conservatism
Social networks
LGBTphobia
description The objective of this paper is to analyze the construction of an anti-gender offensive by the educational institution Eccoprime, which operated in counterpoint to the Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Transsexual and Intersex (LGBTI+) Pride month. We adopted a qualitative approach and made use of a documental and bibliographical research, which is methodologically anchored in content analysis, subsidized by the analysis of virtual social networks. As considerations, we identified that the advances of educational public policies regarding respect for diversity have been strongly opposed by a moralist, neoconservative and religious fundamentalist offensive.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40568
10.26512/lc28202240568
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40568
identifier_str_mv 10.26512/lc28202240568
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40568/32914
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40568/32915
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e40568
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e40568
Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e40568
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v28i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309288529264640