Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147 |
Resumo: | This article is the result of a scientific research and aims to analyse children’s narratives, guided by a storytelling workshop, in order to understand it not only as a pedagogical resource, but also as a user of creative, imagery and authorship processes. The research took place in a school, linked to a community university, with 12 children from kindergarten (4 and 5 years old), during one semester, using narrative as a methodological approach. The processes/results showed that storytelling strengthened affective bonds, listening and the sense of authorship, evidencing the aesthetic experience as a mobilizer in cognitive and sensitive processes. |
id |
UNB-32_e73292208da41e4f42a72659c0872797 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39147 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselvesNarración de historia e infancias: las narrativas se (re)inventanContação de história e infâncias: as narrativas (re)inventam-seEducaçãoContação de históriaCriaçãoEducaciónNarración de historiaCreaciónEducationStorytellingCreationThis article is the result of a scientific research and aims to analyse children’s narratives, guided by a storytelling workshop, in order to understand it not only as a pedagogical resource, but also as a user of creative, imagery and authorship processes. The research took place in a school, linked to a community university, with 12 children from kindergarten (4 and 5 years old), during one semester, using narrative as a methodological approach. The processes/results showed that storytelling strengthened affective bonds, listening and the sense of authorship, evidencing the aesthetic experience as a mobilizer in cognitive and sensitive processes.Este artículo es resultado de una investigación científica y tiene como objetivo analizar las narrativas infantiles, pautadas en un taller de narración de historia, con el fin de entenderla no sólo como un recurso pedagógico, sino como proveedora de procesos creativos, imagéticos y autorales. La investigación se llevó a cabo en un colegio vinculado a una universidad comunitaria, con 12 niños de Educación Infantil (4 y 5 años), durante un semestre, utilizando la narrativa como enfoque metodológico. Los procesos/resultados apuntaron que la narración de historia fortaleció lazos afectivos, la escucha y el sentido de autoría, evidenciando la experiencia estética como movilizadora en los procesos cognitivos y sensibles.Este artigo é resultado de uma pesquisa científica e tem como objetivo analisar as narrativas infantis, pautadas em uma oficina de contação de história, a fim de entendê-la não somente como recurso pedagógico, mas também como fruidora de processos criativos, imagéticos e autorais. A pesquisa aconteceu em um colégio, vinculado a uma universidade comunitária, com 12 crianças da Educação Infantil (de 4 a 5 anos), durante um semestre, tendo a narrativa como abordagem metodológica. Os processos/resultados apontaram que a contação de história fortaleceu vínculos afetivos, a escuta e o sentido de autoria, evidenciando a experiência estética como mobilizadora nos processos cognitivos e sensíveis.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3914710.26512/lc27202139147Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39147Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e39147Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e391471981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147/31882https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147/31883https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147/32642Copyright (c) 2021 Silvia Sell Duarte Pillotto, Luiza Corrêa Cunha , Eliana Stamm, Berenice Rocha Zabbot Garciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPillotto, Silvia Sell DuarteCunha , Luiza CorrêaStamm, ElianaGarcia, Berenice Rocha Zabbot2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39147Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves Narración de historia e infancias: las narrativas se (re)inventan Contação de história e infâncias: as narrativas (re)inventam-se |
title |
Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves |
spellingShingle |
Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves Pillotto, Silvia Sell Duarte Educação Contação de história Criação Educación Narración de historia Creación Education Storytelling Creation |
title_short |
Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves |
title_full |
Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves |
title_fullStr |
Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves |
title_full_unstemmed |
Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves |
title_sort |
Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves |
author |
Pillotto, Silvia Sell Duarte |
author_facet |
Pillotto, Silvia Sell Duarte Cunha , Luiza Corrêa Stamm, Eliana Garcia, Berenice Rocha Zabbot |
author_role |
author |
author2 |
Cunha , Luiza Corrêa Stamm, Eliana Garcia, Berenice Rocha Zabbot |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pillotto, Silvia Sell Duarte Cunha , Luiza Corrêa Stamm, Eliana Garcia, Berenice Rocha Zabbot |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Contação de história Criação Educación Narración de historia Creación Education Storytelling Creation |
topic |
Educação Contação de história Criação Educación Narración de historia Creación Education Storytelling Creation |
description |
This article is the result of a scientific research and aims to analyse children’s narratives, guided by a storytelling workshop, in order to understand it not only as a pedagogical resource, but also as a user of creative, imagery and authorship processes. The research took place in a school, linked to a community university, with 12 children from kindergarten (4 and 5 years old), during one semester, using narrative as a methodological approach. The processes/results showed that storytelling strengthened affective bonds, listening and the sense of authorship, evidencing the aesthetic experience as a mobilizer in cognitive and sensitive processes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147 10.26512/lc27202139147 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc27202139147 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147/31882 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147/31883 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147/32642 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39147 Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e39147 Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39147 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v27.2021 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309288502001664 |