Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pillotto, Silvia Sell Duarte
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cunha , Luiza Corrêa, Stamm, Eliana, Garcia, Berenice Rocha Zabbot
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147
Resumo: This article is the result of a scientific research and aims to analyse children’s narratives, guided by a storytelling workshop, in order to understand it not only as a pedagogical resource, but also as a user of creative, imagery and authorship processes. The research took place in a school, linked to a community university, with 12 children from kindergarten (4 and 5 years old), during one semester, using narrative as a methodological approach. The processes/results showed that storytelling strengthened affective bonds, listening and the sense of authorship, evidencing the aesthetic experience as a mobilizer in cognitive and sensitive processes.
id UNB-32_e73292208da41e4f42a72659c0872797
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39147
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselvesNarración de historia e infancias: las narrativas se (re)inventanContação de história e infâncias: as narrativas (re)inventam-seEducaçãoContação de históriaCriaçãoEducaciónNarración de historiaCreaciónEducationStorytellingCreationThis article is the result of a scientific research and aims to analyse children’s narratives, guided by a storytelling workshop, in order to understand it not only as a pedagogical resource, but also as a user of creative, imagery and authorship processes. The research took place in a school, linked to a community university, with 12 children from kindergarten (4 and 5 years old), during one semester, using narrative as a methodological approach. The processes/results showed that storytelling strengthened affective bonds, listening and the sense of authorship, evidencing the aesthetic experience as a mobilizer in cognitive and sensitive processes.Este artículo es resultado de una investigación científica y tiene como objetivo analizar las narrativas infantiles, pautadas en un taller de narración de historia, con el fin de entenderla no sólo como un recurso pedagógico, sino como proveedora de procesos creativos, imagéticos y autorales. La investigación se llevó a cabo en un colegio vinculado a una universidad comunitaria, con 12 niños de Educación Infantil (4 y 5 años), durante un semestre, utilizando la narrativa como enfoque metodológico. Los procesos/resultados apuntaron que la narración de historia fortaleció lazos afectivos, la escucha y el sentido de autoría, evidenciando la experiencia estética como movilizadora en los procesos cognitivos y sensibles.Este artigo é resultado de uma pesquisa científica e tem como objetivo analisar as narrativas infantis, pautadas em uma oficina de contação de história, a fim de entendê-la não somente como recurso pedagógico, mas também como fruidora de processos criativos, imagéticos e autorais. A pesquisa aconteceu em um colégio, vinculado a uma universidade comunitária, com 12 crianças da Educação Infantil (de 4 a 5 anos), durante um semestre, tendo a narrativa como abordagem metodológica. Os processos/resultados apontaram que a contação de história fortaleceu vínculos afetivos, a escuta e o sentido de autoria, evidenciando a experiência estética como mobilizadora nos processos cognitivos e sensíveis.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3914710.26512/lc27202139147Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39147Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e39147Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e391471981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147/31882https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147/31883https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147/32642Copyright (c) 2021 Silvia Sell Duarte Pillotto, Luiza Corrêa Cunha , Eliana Stamm, Berenice Rocha Zabbot Garciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPillotto, Silvia Sell DuarteCunha , Luiza CorrêaStamm, ElianaGarcia, Berenice Rocha Zabbot2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39147Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves
Narración de historia e infancias: las narrativas se (re)inventan
Contação de história e infâncias: as narrativas (re)inventam-se
title Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves
spellingShingle Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves
Pillotto, Silvia Sell Duarte
Educação
Contação de história
Criação
Educación
Narración de historia
Creación
Education
Storytelling
Creation
title_short Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves
title_full Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves
title_fullStr Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves
title_full_unstemmed Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves
title_sort Storytelling and childhood: narratives (re)invent themselves
author Pillotto, Silvia Sell Duarte
author_facet Pillotto, Silvia Sell Duarte
Cunha , Luiza Corrêa
Stamm, Eliana
Garcia, Berenice Rocha Zabbot
author_role author
author2 Cunha , Luiza Corrêa
Stamm, Eliana
Garcia, Berenice Rocha Zabbot
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pillotto, Silvia Sell Duarte
Cunha , Luiza Corrêa
Stamm, Eliana
Garcia, Berenice Rocha Zabbot
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Contação de história
Criação
Educación
Narración de historia
Creación
Education
Storytelling
Creation
topic Educação
Contação de história
Criação
Educación
Narración de historia
Creación
Education
Storytelling
Creation
description This article is the result of a scientific research and aims to analyse children’s narratives, guided by a storytelling workshop, in order to understand it not only as a pedagogical resource, but also as a user of creative, imagery and authorship processes. The research took place in a school, linked to a community university, with 12 children from kindergarten (4 and 5 years old), during one semester, using narrative as a methodological approach. The processes/results showed that storytelling strengthened affective bonds, listening and the sense of authorship, evidencing the aesthetic experience as a mobilizer in cognitive and sensitive processes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147
10.26512/lc27202139147
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147
identifier_str_mv 10.26512/lc27202139147
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147/31882
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147/31883
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39147/32642
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39147
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e39147
Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39147
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v27.2021
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309288502001664