Field work for environmental education: geographic theory contributions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4800 |
Resumo: | The article discusses the relationship between geography and environmental education criticism. Takes field work as a pedagogical method that can promote this approach. Is anchored on the geographical theory of Santos, in Leff, Layrargues and Loureiro in environmental education and Fernandes and Lopes and Pontuschka in field work. This is a joint research and environmental education projects of Federal District's public schools presented at the IV CNIJMA in 2013 are the empirical reference. It analyzes the relationship between environmental education theoretical proposals and projects of schools. It was identified that field work is a good alternative to relate these areas with a focus on social transformation, but is not used in schools. |
id |
UNB-32_ec128406340d2da238c930d03fd99872 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4800 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Field work for environmental education: geographic theory contributionsEl estudio del entorno en la educación ambiental formal: contribuciones de la ciencia geográficaO estudo do meio na educação ambiental formal: contribuições da ciência geográficaTransformação socialEspacialidadeConstrutivismoCambio socialLa espacialidadConstructivismoSocial changeSpatialityConstructivismThe article discusses the relationship between geography and environmental education criticism. Takes field work as a pedagogical method that can promote this approach. Is anchored on the geographical theory of Santos, in Leff, Layrargues and Loureiro in environmental education and Fernandes and Lopes and Pontuschka in field work. This is a joint research and environmental education projects of Federal District's public schools presented at the IV CNIJMA in 2013 are the empirical reference. It analyzes the relationship between environmental education theoretical proposals and projects of schools. It was identified that field work is a good alternative to relate these areas with a focus on social transformation, but is not used in schools.El artículo analiza la relación entre la geografía y la educación ambiental crítica. Toma estudio del entorno como un enfoque pedagógico que puede promover este aproximación. Está anclado en la teoria geográfica de Santos, en Leff, Layrargues y Loureiro en la educación ambiental y en Fernandes, Lopes y Pontuschka en el estudio del entorno. Se trata de una investigación mista y proyectos de educación ambiental en las escuelas públicas del Distrito Federal, que se han presentado en la IV CNIJMA en 2013, son la referencia empírica. Se analiza la relación entre las propuestas teóricas de la educación ambiental y los proyectos de las escuelas. Se identificó que lo estudio del entorno es capaz de relacionar estas áreas con un enfoque en la transformación social, pero no se utiliza en las escuelas.Este artigo avalia a relação entre a geografia e a educação ambiental críticas. Toma o estudo do meio como metodologia de ensino que pode promover essa aproximação. Ancora-se na teoria geográfica de Santos, em Leff, Layrargues e Loureiro na educação ambiental, em Fernandes, Lopes e Pontuschka na abordagem sobre estudo do meio. Trata-se de pesquisa mista. Projetos de educação ambiental de escolas públicas do Distrito Federal apresentados na etapa distrital da IV Conferência Nacional Infantojuvenil pelo Meio Ambiente (IV CNIJMA), em 2013, são o referencial empírico. Avalia-se a relação entre as propostas teóricas e os projetos das escolas. Identificou-se que o estudo do meio é capaz de relacionar essas áreas com foco na transformação social, mas não é utilizado nas escolas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/480010.26512/lc.v22i47.4800Linhas Críticas; Vol. 22 No. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 150-169Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 150-169Linhas Críticas; v. 22 n. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 150-1691981-04311516-489610.26512/lc.v22i47reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4800/4378Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLambert, Luna Letícia de MattosFernandes, Maria Lídia Bueno2021-09-28T16:14:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4800Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-28T16:14:48Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Field work for environmental education: geographic theory contributions El estudio del entorno en la educación ambiental formal: contribuciones de la ciencia geográfica O estudo do meio na educação ambiental formal: contribuições da ciência geográfica |
title |
Field work for environmental education: geographic theory contributions |
spellingShingle |
Field work for environmental education: geographic theory contributions Lambert, Luna Letícia de Mattos Transformação social Espacialidade Construtivismo Cambio social La espacialidad Constructivismo Social change Spatiality Constructivism |
title_short |
Field work for environmental education: geographic theory contributions |
title_full |
Field work for environmental education: geographic theory contributions |
title_fullStr |
Field work for environmental education: geographic theory contributions |
title_full_unstemmed |
Field work for environmental education: geographic theory contributions |
title_sort |
Field work for environmental education: geographic theory contributions |
author |
Lambert, Luna Letícia de Mattos |
author_facet |
Lambert, Luna Letícia de Mattos Fernandes, Maria Lídia Bueno |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Maria Lídia Bueno |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lambert, Luna Letícia de Mattos Fernandes, Maria Lídia Bueno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transformação social Espacialidade Construtivismo Cambio social La espacialidad Constructivismo Social change Spatiality Constructivism |
topic |
Transformação social Espacialidade Construtivismo Cambio social La espacialidad Constructivismo Social change Spatiality Constructivism |
description |
The article discusses the relationship between geography and environmental education criticism. Takes field work as a pedagogical method that can promote this approach. Is anchored on the geographical theory of Santos, in Leff, Layrargues and Loureiro in environmental education and Fernandes and Lopes and Pontuschka in field work. This is a joint research and environmental education projects of Federal District's public schools presented at the IV CNIJMA in 2013 are the empirical reference. It analyzes the relationship between environmental education theoretical proposals and projects of schools. It was identified that field work is a good alternative to relate these areas with a focus on social transformation, but is not used in schools. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-10-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4800 10.26512/lc.v22i47.4800 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4800 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v22i47.4800 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4800/4378 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 22 No. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 150-169 Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 150-169 Linhas Críticas; v. 22 n. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 150-169 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v22i47 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286767656960 |