Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110 |
Resumo: | This article presents an excerpt from a research that aimed at studying the discourses of teachers about the use of Information and Communication Technologies (ICTs) in classroom as an artifact of pedagogical support for Higher Education. The empirical corpus includes the speeches of 23 subjects who teach in Information Systems courses at three Higher Education Institutions in Rio Branco, Acre, Brazil. The analysis of the empirical revealed a formative vulnerability that leaves them insecure to expose aspects of their occupation and elements that characterize their performance in classroom. |
id |
UNB-32_f3eb8a6b00097be8b3bf40e6745f784f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39110 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher educationTecnologías de la información y comunicación como herramienta pedagógica en la educación superiorTecnologias da informação e comunicação como ferramenta pedagógica no ensino superiorTICsPráticas pedagógicasEnsino superiorSistemas de InformaçãoTICsPrácticas pedagógicasEnseñanza superiorSistemas de informaciónICTsPedagogical practicesHigher educationInformation systemsThis article presents an excerpt from a research that aimed at studying the discourses of teachers about the use of Information and Communication Technologies (ICTs) in classroom as an artifact of pedagogical support for Higher Education. The empirical corpus includes the speeches of 23 subjects who teach in Information Systems courses at three Higher Education Institutions in Rio Branco, Acre, Brazil. The analysis of the empirical revealed a formative vulnerability that leaves them insecure to expose aspects of their occupation and elements that characterize their performance in classroom.Este artículo presenta un extracto de una investigación que propuso estudiar los discursos de los docentes sobre el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs) en el aula como herramienta de apoyo pedagógico en la Educación Superior. El corpus empírico incluye los discursos de 23 sujetos que laboran en Cursos de Sistemas de Información que se ofrecen en tres Instituciones de Educación Superior, en la ciudad de Rio Branco, Acre, Brasil. El análisis del material empírico revela una vulnerabilidad formativa que los deja inseguros para exponer aspectos de su profesión y elementos que caracterizan su desempeño en el aula.O artigo apresenta resultados de uma pesquisa que objetivou estudar os discursos de professores a respeito do uso de Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs), em sala de aula, como artefato de suporte pedagógico no Ensino Superior. O corpus empírico contempla falas de 23 sujeitos atuantes em Cursos de Sistemas de Informação de três Instituições de Ensino Superior, da cidade de Rio Branco, Acre. A análise do material empírico indica uma vulnerabilidade formativa que os deixa inseguros para expor aspectos da profissão e elementos que caracterizam suas atuações em aula.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3911010.26512/lc27202139110Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39110Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e39110Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e391101981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110/31409https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110/31410https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110/32631Copyright (c) 2021 Breno Cavalcante do Nascimento, Rafael Dias Araújo, Francisco Sidomar Oliveira da Silva, Aline Andréia Nicollihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Breno Cavalcante doAraújo, Rafael Dias Silva, Francisco Sidomar Oliveira daNicolli, Aline Andréia2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39110Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education Tecnologías de la información y comunicación como herramienta pedagógica en la educación superior Tecnologias da informação e comunicação como ferramenta pedagógica no ensino superior |
title |
Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education |
spellingShingle |
Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education Nascimento, Breno Cavalcante do TICs Práticas pedagógicas Ensino superior Sistemas de Informação TICs Prácticas pedagógicas Enseñanza superior Sistemas de información ICTs Pedagogical practices Higher education Information systems |
title_short |
Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education |
title_full |
Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education |
title_fullStr |
Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education |
title_full_unstemmed |
Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education |
title_sort |
Information and communication technologies as a pedagogical tool in higher education |
author |
Nascimento, Breno Cavalcante do |
author_facet |
Nascimento, Breno Cavalcante do Araújo, Rafael Dias Silva, Francisco Sidomar Oliveira da Nicolli, Aline Andréia |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Rafael Dias Silva, Francisco Sidomar Oliveira da Nicolli, Aline Andréia |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Breno Cavalcante do Araújo, Rafael Dias Silva, Francisco Sidomar Oliveira da Nicolli, Aline Andréia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
TICs Práticas pedagógicas Ensino superior Sistemas de Informação TICs Prácticas pedagógicas Enseñanza superior Sistemas de información ICTs Pedagogical practices Higher education Information systems |
topic |
TICs Práticas pedagógicas Ensino superior Sistemas de Informação TICs Prácticas pedagógicas Enseñanza superior Sistemas de información ICTs Pedagogical practices Higher education Information systems |
description |
This article presents an excerpt from a research that aimed at studying the discourses of teachers about the use of Information and Communication Technologies (ICTs) in classroom as an artifact of pedagogical support for Higher Education. The empirical corpus includes the speeches of 23 subjects who teach in Information Systems courses at three Higher Education Institutions in Rio Branco, Acre, Brazil. The analysis of the empirical revealed a formative vulnerability that leaves them insecure to expose aspects of their occupation and elements that characterize their performance in classroom. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110 10.26512/lc27202139110 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc27202139110 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110/31409 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110/31410 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39110/32631 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39110 Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e39110 Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39110 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v27.2021 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309288497807360 |