SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145 |
Resumo: | The social dimensions which can be detected withinschool environments are discussed here, together with the notions ofhidden curriculum and with references to the rules organizing children'sactivities and experiences. Three main questions are analyzed thereafter:the false opposition between socialization and cognitive development: thestress put on the expression of individualistic values; and the ambiguityfound in holistic concepts such as conflict and cooperation. The need forintensive studies of social interations and for the definition of socialobjectives for education are also emphasized. |
id |
UNB-4_29bfd8476d7e6724c5223df4ee5a41d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17145 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACHObjetivos sociais da educação:: Uma abordagem críticaSocializaçãoCurrículo ocultoPré-escolaEscolaTransmissão culturalSocializationHidden curriculumPreschoolSchoolCultural transmissionThe social dimensions which can be detected withinschool environments are discussed here, together with the notions ofhidden curriculum and with references to the rules organizing children'sactivities and experiences. Three main questions are analyzed thereafter:the false opposition between socialization and cognitive development: thestress put on the expression of individualistic values; and the ambiguityfound in holistic concepts such as conflict and cooperation. The need forintensive studies of social interations and for the definition of socialobjectives for education are also emphasized.A dimensão social das instituições escolares, embutida nas noções de currículo oculto e presente nas regras que organizam as atividades e experiências das crianças, é discutida destacando-se três questões fundamentais: a falsa oposição entre socialização e desenvolvimento cognitivo; a ênfase na expressão de valores individualistas; e a ambiguidade de conceitos excessivamente abrangentes e mal definidos como conflito e cooperação. Argumenta-se ainda acerca da necessidade do estudo intensivo das interações sociais e da formulação de objetivos especificamente sociais para a educação.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-350Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-350Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-350Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-3501806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145/15454https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145/15668Branco, Angela Uchoainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-17T14:41:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17145Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-17T14:41:03Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH Objetivos sociais da educação:: Uma abordagem crítica |
title |
SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH |
spellingShingle |
SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH Branco, Angela Uchoa Socialização Currículo oculto Pré-escola Escola Transmissão cultural Socialization Hidden curriculum Preschool School Cultural transmission |
title_short |
SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH |
title_full |
SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH |
title_fullStr |
SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH |
title_full_unstemmed |
SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH |
title_sort |
SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH |
author |
Branco, Angela Uchoa |
author_facet |
Branco, Angela Uchoa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Branco, Angela Uchoa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Socialização Currículo oculto Pré-escola Escola Transmissão cultural Socialization Hidden curriculum Preschool School Cultural transmission |
topic |
Socialização Currículo oculto Pré-escola Escola Transmissão cultural Socialization Hidden curriculum Preschool School Cultural transmission |
description |
The social dimensions which can be detected withinschool environments are discussed here, together with the notions ofhidden curriculum and with references to the rules organizing children'sactivities and experiences. Three main questions are analyzed thereafter:the false opposition between socialization and cognitive development: thestress put on the expression of individualistic values; and the ambiguityfound in holistic concepts such as conflict and cooperation. The need forintensive studies of social interations and for the definition of socialobjectives for education are also emphasized. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145/15454 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145/15668 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-350 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-350 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-350 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-350 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211710913544192 |