SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Branco, Angela Uchoa
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145
Resumo: The social dimensions which can be detected withinschool environments are discussed here, together with the notions ofhidden curriculum and with references to the rules organizing children'sactivities and experiences. Three main questions are analyzed thereafter:the false opposition between socialization and cognitive development: thestress put on the expression of individualistic values; and the ambiguityfound in holistic concepts such as conflict and cooperation. The need forintensive studies of social interations and for the definition of socialobjectives for education are also emphasized.
id UNB-4_29bfd8476d7e6724c5223df4ee5a41d4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17145
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACHObjetivos sociais da educação:: Uma abordagem críticaSocializaçãoCurrículo ocultoPré-escolaEscolaTransmissão culturalSocializationHidden curriculumPreschoolSchoolCultural transmissionThe social dimensions which can be detected withinschool environments are discussed here, together with the notions ofhidden curriculum and with references to the rules organizing children'sactivities and experiences. Three main questions are analyzed thereafter:the false opposition between socialization and cognitive development: thestress put on the expression of individualistic values; and the ambiguityfound in holistic concepts such as conflict and cooperation. The need forintensive studies of social interations and for the definition of socialobjectives for education are also emphasized.A dimensão social das instituições escolares, embutida nas noções de currículo oculto e presente nas regras que organizam as atividades e experiências das crianças, é discutida destacando-se três questões fundamentais: a falsa oposição entre socialização e desenvolvimento cognitivo; a ênfase na expressão de valores individualistas; e a ambiguidade de conceitos excessivamente abrangentes e mal definidos como conflito e cooperação. Argumenta-se ainda acerca da necessidade do estudo intensivo das interações sociais e da formulação de objetivos especificamente sociais para a educação.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-350Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-350Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-350Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-3501806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145/15454https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145/15668Branco, Angela Uchoainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-17T14:41:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17145Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-17T14:41:03Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH
Objetivos sociais da educação:: Uma abordagem crítica
title SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH
spellingShingle SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH
Branco, Angela Uchoa
Socialização
Currículo oculto
Pré-escola
Escola
Transmissão cultural
Socialization
Hidden curriculum
Preschool
School
Cultural transmission
title_short SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH
title_full SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH
title_fullStr SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH
title_full_unstemmed SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH
title_sort SOCIAL GOALS OF EDUCATION:: A CRITICAL APPROACH
author Branco, Angela Uchoa
author_facet Branco, Angela Uchoa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Branco, Angela Uchoa
dc.subject.por.fl_str_mv Socialização
Currículo oculto
Pré-escola
Escola
Transmissão cultural
Socialization
Hidden curriculum
Preschool
School
Cultural transmission
topic Socialização
Currículo oculto
Pré-escola
Escola
Transmissão cultural
Socialization
Hidden curriculum
Preschool
School
Cultural transmission
description The social dimensions which can be detected withinschool environments are discussed here, together with the notions ofhidden curriculum and with references to the rules organizing children'sactivities and experiences. Three main questions are analyzed thereafter:the false opposition between socialization and cognitive development: thestress put on the expression of individualistic values; and the ambiguityfound in holistic concepts such as conflict and cooperation. The need forintensive studies of social interations and for the definition of socialobjectives for education are also emphasized.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145/15454
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17145/15668
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-350
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-350
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-350
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 341-350
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211710913544192