Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
DOI: | 10.1590/0102.3772e37220 |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/25286 |
Resumo: | This study assessed the emergence of generalized equivalence classes, with the inclusion of specific reinforcers, by infants up to 24 months old. Auditory-visual relations (AB and AC) were taught, with specific consequences (D), for five infants aged between 18 and 20 months. Naming and emergent relations tests (BC, CB, AD, DE and EB, with B and E stimuli physically similar). Three participants demonstrated equivalence classes formation, including specific reinforcers (ABCD), and two of them presented consistent naming. Two participants demonstrated generalized equivalence classes. The results indicated the unprecedented formation of generalized equivalence classes with the inclusion of specific reinforcers in babies, and that naming may not be a necessary condition for the formation of classes. |
id |
UNB-4_f09cd409d2b836aef9994f5620b9481f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25286 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
spelling |
Stimulus Classes to Infants up to 24 Months OldClasses de Estímulos por Bebês de até 24 Meses de IdadeSymbolic behavior, Stimulus control, Generalized equivalence class, Specific reinforcers, ToddlersComportamento simbólico, Controle de estímulos, Classes de equivalência generalizada, Reforçadores específicos, BebêsThis study assessed the emergence of generalized equivalence classes, with the inclusion of specific reinforcers, by infants up to 24 months old. Auditory-visual relations (AB and AC) were taught, with specific consequences (D), for five infants aged between 18 and 20 months. Naming and emergent relations tests (BC, CB, AD, DE and EB, with B and E stimuli physically similar). Three participants demonstrated equivalence classes formation, including specific reinforcers (ABCD), and two of them presented consistent naming. Two participants demonstrated generalized equivalence classes. The results indicated the unprecedented formation of generalized equivalence classes with the inclusion of specific reinforcers in babies, and that naming may not be a necessary condition for the formation of classes.Neste estudo investigou-se a emergência de classes de equivalência generalizada, com inclusão de reforçadores específicos em bebês de 24 meses. Relações auditivo-visuais (AB e AC) foram ensinadas, com consequências específicas (D), para 5 bebês entre 18 e 20 meses de idade. Testes de nomeação e de relações emergentes foram realizados (BC, CB, AD, DE e EB, com semelhança física dos estímulos E e B). Três participantes formaram de classes de equivalência, incluindo os reforçadores específicos (ABCD), e dois deles apresentaram nomeação consistente. Dois participantes apresentaram desempenho correspondente à equivalência generalizada. Os resultados indicaram (a) a inédita formação de classes de equivalência generalizada com inclusão de reforçadores específicos em bebês, e (b) que a nomeação pode não ser condição necessária para a formação de classes.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2021-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/2528610.1590/0102.3772e37220 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 37 (2021)Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 37 (2021)Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 37 (2021)Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 37 (2021)1806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/25286/33850https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/25286/28995Copyright (c) 2021 Graziele de Aguiar Roncato, Maria Stella Coutinho de Alcântara Gilhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRoncato, Graziele de AguiarStella Coutinho de Alcântara Gil, Maria 2022-07-22T16:17:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25286Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2022-07-22T16:17:22Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old Classes de Estímulos por Bebês de até 24 Meses de Idade |
title |
Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old |
spellingShingle |
Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old Roncato, Graziele de Aguiar Symbolic behavior, Stimulus control, Generalized equivalence class, Specific reinforcers, Toddlers Comportamento simbólico, Controle de estímulos, Classes de equivalência generalizada, Reforçadores específicos, Bebês Roncato, Graziele de Aguiar Symbolic behavior, Stimulus control, Generalized equivalence class, Specific reinforcers, Toddlers Comportamento simbólico, Controle de estímulos, Classes de equivalência generalizada, Reforçadores específicos, Bebês |
title_short |
Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old |
title_full |
Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old |
title_fullStr |
Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old |
title_full_unstemmed |
Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old |
title_sort |
Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old |
author |
Roncato, Graziele de Aguiar |
author_facet |
Roncato, Graziele de Aguiar Roncato, Graziele de Aguiar Stella Coutinho de Alcântara Gil, Maria Stella Coutinho de Alcântara Gil, Maria |
author_role |
author |
author2 |
Stella Coutinho de Alcântara Gil, Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roncato, Graziele de Aguiar Stella Coutinho de Alcântara Gil, Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Symbolic behavior, Stimulus control, Generalized equivalence class, Specific reinforcers, Toddlers Comportamento simbólico, Controle de estímulos, Classes de equivalência generalizada, Reforçadores específicos, Bebês |
topic |
Symbolic behavior, Stimulus control, Generalized equivalence class, Specific reinforcers, Toddlers Comportamento simbólico, Controle de estímulos, Classes de equivalência generalizada, Reforçadores específicos, Bebês |
description |
This study assessed the emergence of generalized equivalence classes, with the inclusion of specific reinforcers, by infants up to 24 months old. Auditory-visual relations (AB and AC) were taught, with specific consequences (D), for five infants aged between 18 and 20 months. Naming and emergent relations tests (BC, CB, AD, DE and EB, with B and E stimuli physically similar). Three participants demonstrated equivalence classes formation, including specific reinforcers (ABCD), and two of them presented consistent naming. Two participants demonstrated generalized equivalence classes. The results indicated the unprecedented formation of generalized equivalence classes with the inclusion of specific reinforcers in babies, and that naming may not be a necessary condition for the formation of classes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/25286 10.1590/0102.3772e37220 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/25286 |
identifier_str_mv |
10.1590/0102.3772e37220 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/25286/33850 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/25286/28995 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Graziele de Aguiar Roncato, Maria Stella Coutinho de Alcântara Gil http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Graziele de Aguiar Roncato, Maria Stella Coutinho de Alcântara Gil http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 37 (2021) Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 37 (2021) Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 37 (2021) Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 37 (2021) 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1822179055842099200 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/0102.3772e37220 |