Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Murta, Sheila Giardini
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Rodrigues, Andréia Crispim, Rosa, Isabela Oliveira, Paulo, Silvia Guimarães, Furtado, Keila
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541
Resumo: This paper describes a needs assessment for the implementation of a parenthood transition program. Two studies were realized using interviews. Thirteen couples, with babies of 18 to 36 months, participated in the first study. This study revealed the following stressors: taking care of the baby, changes in family roles and intrusiveness of the social support group. In the second study eight couples with a newborn baby participated. In this study diverse topics were addressed: personal attachment experiences, parental educational practices, sensorial capacities of the baby, stressors and coping methods used. The results indicated coercive educational practices and insecure attachment as risk factors in the relation between parents and baby. The implications for the planning of preventive programs are discussed.
id UNB-4_4b155784b6a2fb4bc0a4ee9069d4e44b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17541
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition ProgramAvaliação de Necessidades em um Programa de Transição para a ParentalidadePsicologia - Prevenção e Tratamento PsicológicoApegoTransição para a parentalidadeAvaliação de necessidadesIntervençãoPrevençãoAttachmentParenthood transitionNeeds assessmentInterventionPreventionThis paper describes a needs assessment for the implementation of a parenthood transition program. Two studies were realized using interviews. Thirteen couples, with babies of 18 to 36 months, participated in the first study. This study revealed the following stressors: taking care of the baby, changes in family roles and intrusiveness of the social support group. In the second study eight couples with a newborn baby participated. In this study diverse topics were addressed: personal attachment experiences, parental educational practices, sensorial capacities of the baby, stressors and coping methods used. The results indicated coercive educational practices and insecure attachment as risk factors in the relation between parents and baby. The implications for the planning of preventive programs are discussed.Este artigo descreve a avaliação de necessidades para a implementação de um programa de transição para a parentalidade, feita em dois estudos. Participaram do primeiro estudo treze casais, cujo bebê contava entre 18 a 36 meses. Foram entrevistados sobre estressores e enfrentamento às demandas do pós-parto. Os cuidados com o bebê, as mudanças nos papéis familiares e a relação com a rede de apoio social intrusiva foram citados como os principais estressores. A busca de informação e a interação com o bebê foram relatadas como estratégias de enfrentamento. Um segundo estudo investigou, por meio de entrevistas, o conhecimento de oito casais, com filhos recém-nascidos, sobre as capacidades sensoriais do bebê, suas experiências pessoais de apego e práticas educativas parentais, além de estressores e enfrentamento usado. Os resultados apontaram a exposição a práticas educativas parentais coercitivas e apego inseguro como fatores de risco. Os estudos indicam informação sobre estressores da parentalidade, enfrentamento, conhecimentos sobre capacidades do bebê, práticas educativas parentais saudáveis e habilidades sociais conjugais como focos em programas de transição para a parentalidade.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2011-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-346Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 Núm. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-346Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-346Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 27 n. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-3461806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541/16053https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541/16829Murta, Sheila GiardiniRodrigues, Andréia CrispimRosa, Isabela OliveiraPaulo, Silvia GuimarãesFurtado, Keilainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-24T17:05:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17541Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-24T17:05:31Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program
Avaliação de Necessidades em um Programa de Transição para a Parentalidade
title Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program
spellingShingle Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program
Murta, Sheila Giardini
Psicologia - Prevenção e Tratamento Psicológico
Apego
Transição para a parentalidade
Avaliação de necessidades
Intervenção
Prevenção
Attachment
Parenthood transition
Needs assessment
Intervention
Prevention
title_short Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program
title_full Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program
title_fullStr Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program
title_full_unstemmed Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program
title_sort Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program
author Murta, Sheila Giardini
author_facet Murta, Sheila Giardini
Rodrigues, Andréia Crispim
Rosa, Isabela Oliveira
Paulo, Silvia Guimarães
Furtado, Keila
author_role author
author2 Rodrigues, Andréia Crispim
Rosa, Isabela Oliveira
Paulo, Silvia Guimarães
Furtado, Keila
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Murta, Sheila Giardini
Rodrigues, Andréia Crispim
Rosa, Isabela Oliveira
Paulo, Silvia Guimarães
Furtado, Keila
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia - Prevenção e Tratamento Psicológico
Apego
Transição para a parentalidade
Avaliação de necessidades
Intervenção
Prevenção
Attachment
Parenthood transition
Needs assessment
Intervention
Prevention
topic Psicologia - Prevenção e Tratamento Psicológico
Apego
Transição para a parentalidade
Avaliação de necessidades
Intervenção
Prevenção
Attachment
Parenthood transition
Needs assessment
Intervention
Prevention
description This paper describes a needs assessment for the implementation of a parenthood transition program. Two studies were realized using interviews. Thirteen couples, with babies of 18 to 36 months, participated in the first study. This study revealed the following stressors: taking care of the baby, changes in family roles and intrusiveness of the social support group. In the second study eight couples with a newborn baby participated. In this study diverse topics were addressed: personal attachment experiences, parental educational practices, sensorial capacities of the baby, stressors and coping methods used. The results indicated coercive educational practices and insecure attachment as risk factors in the relation between parents and baby. The implications for the planning of preventive programs are discussed.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541/16053
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541/16829
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-346
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 Núm. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-346
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-346
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 27 n. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-346
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211712242089984