Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541 |
Resumo: | This paper describes a needs assessment for the implementation of a parenthood transition program. Two studies were realized using interviews. Thirteen couples, with babies of 18 to 36 months, participated in the first study. This study revealed the following stressors: taking care of the baby, changes in family roles and intrusiveness of the social support group. In the second study eight couples with a newborn baby participated. In this study diverse topics were addressed: personal attachment experiences, parental educational practices, sensorial capacities of the baby, stressors and coping methods used. The results indicated coercive educational practices and insecure attachment as risk factors in the relation between parents and baby. The implications for the planning of preventive programs are discussed. |
id |
UNB-4_4b155784b6a2fb4bc0a4ee9069d4e44b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17541 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition ProgramAvaliação de Necessidades em um Programa de Transição para a ParentalidadePsicologia - Prevenção e Tratamento PsicológicoApegoTransição para a parentalidadeAvaliação de necessidadesIntervençãoPrevençãoAttachmentParenthood transitionNeeds assessmentInterventionPreventionThis paper describes a needs assessment for the implementation of a parenthood transition program. Two studies were realized using interviews. Thirteen couples, with babies of 18 to 36 months, participated in the first study. This study revealed the following stressors: taking care of the baby, changes in family roles and intrusiveness of the social support group. In the second study eight couples with a newborn baby participated. In this study diverse topics were addressed: personal attachment experiences, parental educational practices, sensorial capacities of the baby, stressors and coping methods used. The results indicated coercive educational practices and insecure attachment as risk factors in the relation between parents and baby. The implications for the planning of preventive programs are discussed.Este artigo descreve a avaliação de necessidades para a implementação de um programa de transição para a parentalidade, feita em dois estudos. Participaram do primeiro estudo treze casais, cujo bebê contava entre 18 a 36 meses. Foram entrevistados sobre estressores e enfrentamento à s demandas do pós-parto. Os cuidados com o bebê, as mudanças nos papéis familiares e a relação com a rede de apoio social intrusiva foram citados como os principais estressores. A busca de informação e a interação com o bebê foram relatadas como estratégias de enfrentamento. Um segundo estudo investigou, por meio de entrevistas, o conhecimento de oito casais, com filhos recém-nascidos, sobre as capacidades sensoriais do bebê, suas experiências pessoais de apego e práticas educativas parentais, além de estressores e enfrentamento usado. Os resultados apontaram a exposição a práticas educativas parentais coercitivas e apego inseguro como fatores de risco. Os estudos indicam informação sobre estressores da parentalidade, enfrentamento, conhecimentos sobre capacidades do bebê, práticas educativas parentais saudáveis e habilidades sociais conjugais como focos em programas de transição para a parentalidade.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2011-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-346Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 Núm. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-346Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-346Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 27 n. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-3461806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541/16053https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541/16829Murta, Sheila GiardiniRodrigues, Andréia CrispimRosa, Isabela OliveiraPaulo, Silvia GuimarãesFurtado, Keilainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-24T17:05:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17541Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-24T17:05:31Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program Avaliação de Necessidades em um Programa de Transição para a Parentalidade |
title |
Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program |
spellingShingle |
Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program Murta, Sheila Giardini Psicologia - Prevenção e Tratamento Psicológico Apego Transição para a parentalidade Avaliação de necessidades Intervenção Prevenção Attachment Parenthood transition Needs assessment Intervention Prevention |
title_short |
Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program |
title_full |
Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program |
title_fullStr |
Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program |
title_full_unstemmed |
Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program |
title_sort |
Needs Assessment for Implementation of a Parenthood Transition Program |
author |
Murta, Sheila Giardini |
author_facet |
Murta, Sheila Giardini Rodrigues, Andréia Crispim Rosa, Isabela Oliveira Paulo, Silvia Guimarães Furtado, Keila |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Andréia Crispim Rosa, Isabela Oliveira Paulo, Silvia Guimarães Furtado, Keila |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Murta, Sheila Giardini Rodrigues, Andréia Crispim Rosa, Isabela Oliveira Paulo, Silvia Guimarães Furtado, Keila |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia - Prevenção e Tratamento Psicológico Apego Transição para a parentalidade Avaliação de necessidades Intervenção Prevenção Attachment Parenthood transition Needs assessment Intervention Prevention |
topic |
Psicologia - Prevenção e Tratamento Psicológico Apego Transição para a parentalidade Avaliação de necessidades Intervenção Prevenção Attachment Parenthood transition Needs assessment Intervention Prevention |
description |
This paper describes a needs assessment for the implementation of a parenthood transition program. Two studies were realized using interviews. Thirteen couples, with babies of 18 to 36 months, participated in the first study. This study revealed the following stressors: taking care of the baby, changes in family roles and intrusiveness of the social support group. In the second study eight couples with a newborn baby participated. In this study diverse topics were addressed: personal attachment experiences, parental educational practices, sensorial capacities of the baby, stressors and coping methods used. The results indicated coercive educational practices and insecure attachment as risk factors in the relation between parents and baby. The implications for the planning of preventive programs are discussed. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-09-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541/16053 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17541/16829 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-346 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 Núm. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-346 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 27 No. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-346 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 27 n. 3 (2011): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 337-346 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211712242089984 |