Video Technique:: On the Recording of Social Interactions and the Scoring of Reliability in Observational Studies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dessen, Maria Auxiliadora
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17254
Resumo: This article focuses on general questions related to the video technique, as used in Developmental Psychology.Such questions arc relevant, since there is an increasing tendency to use video resources in social development research.Therefore, the discussion is centered on the use of video, especially when social interactions and relationships are the units ofanalysis. The importance of the video for solving problems related to the theoretical perspective of the research is discussed,as well as the need to calculate reliability scores.
id UNB-4_4fdeb9f1fe0187626de97821dffa5631
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17254
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Video Technique:: On the Recording of Social Interactions and the Scoring of Reliability in Observational StudiesTecnologia de Vídeo:: Registro de Interações Sociais e Cálculos de Fidedignidade em Estudos ObservacionaisTecnologia de vídeoFidedignidadeEstudos observacionaisInteração socialVideo techniqueReliabilityObservational studiesSocial interactionThis article focuses on general questions related to the video technique, as used in Developmental Psychology.Such questions arc relevant, since there is an increasing tendency to use video resources in social development research.Therefore, the discussion is centered on the use of video, especially when social interactions and relationships are the units ofanalysis. The importance of the video for solving problems related to the theoretical perspective of the research is discussed,as well as the need to calculate reliability scores.Este artigo tem como objetivo tecer algumas considerações gerais a respeito da tecnologia de vídeo quando empregada no campo da psicologia do desenvolvimento. Tais considerações se justificam, na medida em que se observa uma tendência cada vez mais crescente de utilização dos recursos de vídeo em trabalhos de pesquisa, especialmente na área de desenvolvimento social. Assim, são focalizadas questões sobre o uso de vídeo quando as interações e relações sociais se constituem na unidade de análise. A importância do recurso de vídeo para a solução de problemas relacionados à perspectiva teórica do pesquisador, bem como a necessidade de proceder aos cálculos de fidedignidade no registro de categorias, são discutidas.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2013-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17254Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 223-227Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 Núm. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 223-227Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 223-227Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 11 n. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 223-2271806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17254/15754https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17254/15764Dessen, Maria Auxiliadorainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-18T14:48:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17254Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-18T14:48:48Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Video Technique:: On the Recording of Social Interactions and the Scoring of Reliability in Observational Studies
Tecnologia de Vídeo:: Registro de Interações Sociais e Cálculos de Fidedignidade em Estudos Observacionais
title Video Technique:: On the Recording of Social Interactions and the Scoring of Reliability in Observational Studies
spellingShingle Video Technique:: On the Recording of Social Interactions and the Scoring of Reliability in Observational Studies
Dessen, Maria Auxiliadora
Tecnologia de vídeo
Fidedignidade
Estudos observacionais
Interação social
Video technique
Reliability
Observational studies
Social interaction
title_short Video Technique:: On the Recording of Social Interactions and the Scoring of Reliability in Observational Studies
title_full Video Technique:: On the Recording of Social Interactions and the Scoring of Reliability in Observational Studies
title_fullStr Video Technique:: On the Recording of Social Interactions and the Scoring of Reliability in Observational Studies
title_full_unstemmed Video Technique:: On the Recording of Social Interactions and the Scoring of Reliability in Observational Studies
title_sort Video Technique:: On the Recording of Social Interactions and the Scoring of Reliability in Observational Studies
author Dessen, Maria Auxiliadora
author_facet Dessen, Maria Auxiliadora
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dessen, Maria Auxiliadora
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia de vídeo
Fidedignidade
Estudos observacionais
Interação social
Video technique
Reliability
Observational studies
Social interaction
topic Tecnologia de vídeo
Fidedignidade
Estudos observacionais
Interação social
Video technique
Reliability
Observational studies
Social interaction
description This article focuses on general questions related to the video technique, as used in Developmental Psychology.Such questions arc relevant, since there is an increasing tendency to use video resources in social development research.Therefore, the discussion is centered on the use of video, especially when social interactions and relationships are the units ofanalysis. The importance of the video for solving problems related to the theoretical perspective of the research is discussed,as well as the need to calculate reliability scores.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17254
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17254
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17254/15754
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17254/15764
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 223-227
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 Núm. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 223-227
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 223-227
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 11 n. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 223-227
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211711282642944