MAKE-BELIEVE PLAY: THE ABILITY TO DISTINGUISH BETWEEN REALITY AND IMAGINATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Maria da Graça
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17147
Resumo: Leslie (1988b) argues that lhe ability to pretend and tounderstand pretense in others, requires mastery of the same logicalstructures required to understand mental states. Early pretend play isactually a primitive manifestation of the child's theory of mind and emergesusually between 18 and 24 months. The aim of this study was to analyseamong orphanage children, children from low socio-economic-status andmiddle socio-economic-status children, the capacity to differenciatebetween an imaginary and the real world. For this, the pretend play taskaplied by Leslie (1987) was used. The results showed that this pretendplay emerges only at 4 years of age among orphanage children and at 3years of age among low socio-economic-status children. However, middlesocio-economic-status children show this kind of play at 2 years of age asdo the English children studied by Leslie (1987). The data are contrary tothe innate module that suggests that the mechanisms related to the theoryof mind emerge at the same ages and are universal. Instead our datashow they seem to be attributable to differences in experience.
id UNB-4_55837ae04f50916116bb6e19e94b373f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17147
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling MAKE-BELIEVE PLAY: THE ABILITY TO DISTINGUISH BETWEEN REALITY AND IMAGINATIONA brincadeira de faz-de-conta como capacidade para diferenciar entre o real e o imaginárioTeoria da menteFaz-de-contaRealImaginárioTheory of mindMake-believeRealityImaginationLeslie (1988b) argues that lhe ability to pretend and tounderstand pretense in others, requires mastery of the same logicalstructures required to understand mental states. Early pretend play isactually a primitive manifestation of the child's theory of mind and emergesusually between 18 and 24 months. The aim of this study was to analyseamong orphanage children, children from low socio-economic-status andmiddle socio-economic-status children, the capacity to differenciatebetween an imaginary and the real world. For this, the pretend play taskaplied by Leslie (1987) was used. The results showed that this pretendplay emerges only at 4 years of age among orphanage children and at 3years of age among low socio-economic-status children. However, middlesocio-economic-status children show this kind of play at 2 years of age asdo the English children studied by Leslie (1987). The data are contrary tothe innate module that suggests that the mechanisms related to the theoryof mind emerge at the same ages and are universal. Instead our datashow they seem to be attributable to differences in experience.Para Leslie (1988b) a habilidade de faz-de-conta, como também de entender que outra pessoa está fingindo, estaria situada sob o mesmo domínio da estrutura lógica requerida para a compreensão de estados mentais. A brincadeira de faz-de-conta seria uma manifestação primitiva da teoria da mente da criança e apareceria por volta dos 18 a 24 meses de idade, nas manifestações sociais e individuais da criança. O objetivo deste estudo foi o de analisar, em crianças institucionalizadas, que vivem em orfanatos e em crianças não institucionalizadas, de nível sócio-econômico baixo e médio, o desenvolvimento da capacidade de diferenciar entre mundo imaginário e mundo real. Para analisar esta questão, a tarefa de brincadeira de faz-de-conta da xícara cheia/vazia, tal como usada por Leslie (1987), foi utilizada. Os resultados mostram que a brincadeira de faz-de-conta, aparece apenas aos 4 anos de idade em crianças que vivem em orfanatos e aos 3 anos em crianças de nível sócio-econômico baixo, enquanto as crianças de nível sócio-econômico médio conseguem o mesmo desempenho já aos 2 anos de idade, como ocorre com as crianças inglesas estudadas por Leslie (1987). Estes dados contrariam os argumentos dos inatistas que afirmam que haveria aparecimento dos mecanismos sujacentes à teoria de mente nas mesmas idades, como universais e que este desenvolvimento não seria devido a diferentes experiências.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17147Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 363-371Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 363-371Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 363-371Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 363-3711806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17147/15456https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17147/15670Dias, Maria da Graçainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-17T14:46:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17147Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-17T14:46:12Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv MAKE-BELIEVE PLAY: THE ABILITY TO DISTINGUISH BETWEEN REALITY AND IMAGINATION
A brincadeira de faz-de-conta como capacidade para diferenciar entre o real e o imaginário
title MAKE-BELIEVE PLAY: THE ABILITY TO DISTINGUISH BETWEEN REALITY AND IMAGINATION
spellingShingle MAKE-BELIEVE PLAY: THE ABILITY TO DISTINGUISH BETWEEN REALITY AND IMAGINATION
Dias, Maria da Graça
Teoria da mente
Faz-de-conta
Real
Imaginário
Theory of mind
Make-believe
Reality
Imagination
title_short MAKE-BELIEVE PLAY: THE ABILITY TO DISTINGUISH BETWEEN REALITY AND IMAGINATION
title_full MAKE-BELIEVE PLAY: THE ABILITY TO DISTINGUISH BETWEEN REALITY AND IMAGINATION
title_fullStr MAKE-BELIEVE PLAY: THE ABILITY TO DISTINGUISH BETWEEN REALITY AND IMAGINATION
title_full_unstemmed MAKE-BELIEVE PLAY: THE ABILITY TO DISTINGUISH BETWEEN REALITY AND IMAGINATION
title_sort MAKE-BELIEVE PLAY: THE ABILITY TO DISTINGUISH BETWEEN REALITY AND IMAGINATION
author Dias, Maria da Graça
author_facet Dias, Maria da Graça
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Maria da Graça
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria da mente
Faz-de-conta
Real
Imaginário
Theory of mind
Make-believe
Reality
Imagination
topic Teoria da mente
Faz-de-conta
Real
Imaginário
Theory of mind
Make-believe
Reality
Imagination
description Leslie (1988b) argues that lhe ability to pretend and tounderstand pretense in others, requires mastery of the same logicalstructures required to understand mental states. Early pretend play isactually a primitive manifestation of the child's theory of mind and emergesusually between 18 and 24 months. The aim of this study was to analyseamong orphanage children, children from low socio-economic-status andmiddle socio-economic-status children, the capacity to differenciatebetween an imaginary and the real world. For this, the pretend play taskaplied by Leslie (1987) was used. The results showed that this pretendplay emerges only at 4 years of age among orphanage children and at 3years of age among low socio-economic-status children. However, middlesocio-economic-status children show this kind of play at 2 years of age asdo the English children studied by Leslie (1987). The data are contrary tothe innate module that suggests that the mechanisms related to the theoryof mind emerge at the same ages and are universal. Instead our datashow they seem to be attributable to differences in experience.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17147
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17147
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17147/15456
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17147/15670
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 363-371
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 363-371
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 363-371
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 363-371
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211710916689920