Adolescence and Emerging Adulthood:: Personal Growth, Separation-Individuation and the Relational Game
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18169 |
Resumo: | The purpose of the present article is to discuss the importance of the relationship dynamics in personal development. Taking the attachment theory as a starting point, the personal development path is guided by separation-individuation processes; these processes allow building a sense of autonomy. Recently the concept of “emerging adults” has gained importance, managing the debate around the internal and external factors that may enhance the entry into adulthood. Parental figures, siblings and peers assume a relevant role in the process, supporting the adolescent’s inclusion in broader social contexts like work and romantic relationships. The implications of this transition will be discussed according to the separation-individuation process and moderating factors of personal growth. |
id |
UNB-4_5c85c1ffa91004b14eeedaa8d6cd207d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18169 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Adolescence and Emerging Adulthood:: Personal Growth, Separation-Individuation and the Relational GameAdolescência e Jovem Adultícia:: Crescimento Pessoal, Separação-Individuação e o Jogo das RelaçõesPsicologia do DesenvolvimentoAdolescênciaAdultez emergenteApegoSeparação-individuaçãoFamíliaAmigos e paresAdolescenceEmerging adulthoodAttachmentSeparation-individuationParentsFriends and peersThe purpose of the present article is to discuss the importance of the relationship dynamics in personal development. Taking the attachment theory as a starting point, the personal development path is guided by separation-individuation processes; these processes allow building a sense of autonomy. Recently the concept of “emerging adults” has gained importance, managing the debate around the internal and external factors that may enhance the entry into adulthood. Parental figures, siblings and peers assume a relevant role in the process, supporting the adolescent’s inclusion in broader social contexts like work and romantic relationships. The implications of this transition will be discussed according to the separation-individuation process and moderating factors of personal growth. O presente artigo procura problematizar a importância das dinâmicas relacionais no crescimento pessoal. Tendo como ponto de partida a teoria da vinculação, o desenvolvimento pessoal é pautado por processos de separação-individuação que acompanham o crescimento físico e emocional dos jovens; são estes os processos que permitem a construção de um sentido de autonomia. Recentemente o conceito de “adultos emergentes” tem vindo a ganhar destaque, gerindo a discussão em torno dos factores internos e externos que eventualmente potenciam a entrada na adultícia. As figuras parentais, irmãos e os pares assumem um papel relevante neste processo, apoiando a inserção num social mais lato que implica o contexto de trabalho e as relações amorosas. As implicações desta transição serão discutidas à luz do processo de separação-individuação e dos factores moderadores do crescimento pessoal. Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18169Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 357-366Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 Núm. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 357-366Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 357-366Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 28 n. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 357-3661806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18169/16668https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18169/16925Mota, Catarina PinheiroRocha, Magdainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-25T16:34:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18169Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-25T16:34:54Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Adolescence and Emerging Adulthood:: Personal Growth, Separation-Individuation and the Relational Game Adolescência e Jovem Adultícia:: Crescimento Pessoal, Separação-Individuação e o Jogo das Relações |
title |
Adolescence and Emerging Adulthood:: Personal Growth, Separation-Individuation and the Relational Game |
spellingShingle |
Adolescence and Emerging Adulthood:: Personal Growth, Separation-Individuation and the Relational Game Mota, Catarina Pinheiro Psicologia do Desenvolvimento Adolescência Adultez emergente Apego Separação-individuação Família Amigos e pares Adolescence Emerging adulthood Attachment Separation-individuation Parents Friends and peers |
title_short |
Adolescence and Emerging Adulthood:: Personal Growth, Separation-Individuation and the Relational Game |
title_full |
Adolescence and Emerging Adulthood:: Personal Growth, Separation-Individuation and the Relational Game |
title_fullStr |
Adolescence and Emerging Adulthood:: Personal Growth, Separation-Individuation and the Relational Game |
title_full_unstemmed |
Adolescence and Emerging Adulthood:: Personal Growth, Separation-Individuation and the Relational Game |
title_sort |
Adolescence and Emerging Adulthood:: Personal Growth, Separation-Individuation and the Relational Game |
author |
Mota, Catarina Pinheiro |
author_facet |
Mota, Catarina Pinheiro Rocha, Magda |
author_role |
author |
author2 |
Rocha, Magda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mota, Catarina Pinheiro Rocha, Magda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia do Desenvolvimento Adolescência Adultez emergente Apego Separação-individuação Família Amigos e pares Adolescence Emerging adulthood Attachment Separation-individuation Parents Friends and peers |
topic |
Psicologia do Desenvolvimento Adolescência Adultez emergente Apego Separação-individuação Família Amigos e pares Adolescence Emerging adulthood Attachment Separation-individuation Parents Friends and peers |
description |
The purpose of the present article is to discuss the importance of the relationship dynamics in personal development. Taking the attachment theory as a starting point, the personal development path is guided by separation-individuation processes; these processes allow building a sense of autonomy. Recently the concept of “emerging adults” has gained importance, managing the debate around the internal and external factors that may enhance the entry into adulthood. Parental figures, siblings and peers assume a relevant role in the process, supporting the adolescent’s inclusion in broader social contexts like work and romantic relationships. The implications of this transition will be discussed according to the separation-individuation process and moderating factors of personal growth. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18169 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18169 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18169/16668 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18169/16925 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 357-366 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 Núm. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 357-366 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 28 No. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 357-366 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 28 n. 3 (2012): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 357-366 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211713403912192 |