Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flores, Eileen Pfeiffer
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rogoski, Bianca da Nóbrega, Nolasco, Anny Caroline Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23600
Resumo: Conceptual analysis is a methodological axis of scientific research. Although a concept often undergoes changes as part of a theory, analysis of its original logical functioning is a precondition for understanding those changes and evaluating their usefulness. We analyzed the logical functioning of the concept of comprehension, based on techniques of Ordinary Language Philosophy. We present as central logical characteristics of the concept: (1) to understand/comprehend is an accomplishment verb (2) there can be different degrees of accomplishment (3) it is a polymorphous concept and (4) it is a dispositional concept. We discuss methodological and theoretical implications of this analysis and illustrate them with a proposal for evaluating narrative comprehension.
id UNB-4_5d10a20a51e182e7fa9164696ee7567c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23600
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological ProposalComprensión Narrativa: Análisis del Concepto y una Propuesta MetodológicaCompreensão Narrativa: Análise do Conceito e uma Proposta MetodológicaAnálise conceitual, Compreensão, NarrativaConceptual analysis, Comprehension, NarrativeConceptual analysis is a methodological axis of scientific research. Although a concept often undergoes changes as part of a theory, analysis of its original logical functioning is a precondition for understanding those changes and evaluating their usefulness. We analyzed the logical functioning of the concept of comprehension, based on techniques of Ordinary Language Philosophy. We present as central logical characteristics of the concept: (1) to understand/comprehend is an accomplishment verb (2) there can be different degrees of accomplishment (3) it is a polymorphous concept and (4) it is a dispositional concept. We discuss methodological and theoretical implications of this analysis and illustrate them with a proposal for evaluating narrative comprehension.El análisis conceptual es un eje metodológico de la investigación científica. Aunque un concepto a menudo sufre cambios como parte de una teoría, el análisis de su operación lógica original es condición previa para comprender estos cambios y evaluar su utilidad. Se analizó el funcionamiento lógico del concepto de comprensión, con fundamento en técnicas de la Filosofía del Lenguaje Ordinario. Son características lógicas importantes del concepto: (1) comprender es un verbo de logro (2) puede haber diferentes grados de logro (3) es un concepto polimórfico y (4) es un concepto disposicional. Son discutidas implicaciones metodológicas y teóricas de este análisis, ejemplificadas con una propuesta para el análisis de la comprensión de textos narrativos.A análise conceitual é um eixo metodológico da pesquisa científica. Embora um conceito muitas vezes sofra mudanças como parte de uma teoria, a análise de seu funcionamento lógico original é uma pré-condição para compreender essas mudanças e avaliar sua utilidade. Analisamos o funcionamento lógico do conceito de compreensão, baseado em técnicas da Filosofia da Linguagem Ordinária. São características lógicas centrais do conceito: (1) compreender é um verbo de realização (2) pode haver diferentes graus de compreensão e (3) é um conceito polimórfico e (4) é um conceito disposicional. Discutimos as implicações metodológicas e teóricas desta análise e a ilustramos com uma proposta de avaliação da compreensão de narrativas.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2021-01-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/2360010.1590/0102.3772e3635 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 36 (2020)Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 36 (2020)Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 36 (2020)Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 36 (2020)1806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23600/28695Copyright (c) 2021 Eileen Pfeiffer Flores, Bianca da Nóbrega Rogoski, Anny Caroline Gomes Nolascohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFlores, Eileen PfeifferRogoski, Bianca da NóbregaNolasco, Anny Caroline Gomes2021-01-07T15:13:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23600Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2021-01-07T15:13:48Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal
Comprensión Narrativa: Análisis del Concepto y una Propuesta Metodológica
Compreensão Narrativa: Análise do Conceito e uma Proposta Metodológica
title Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal
spellingShingle Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal
Flores, Eileen Pfeiffer
Análise conceitual, Compreensão, Narrativa
Conceptual analysis, Comprehension, Narrative
title_short Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal
title_full Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal
title_fullStr Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal
title_full_unstemmed Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal
title_sort Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal
author Flores, Eileen Pfeiffer
author_facet Flores, Eileen Pfeiffer
Rogoski, Bianca da Nóbrega
Nolasco, Anny Caroline Gomes
author_role author
author2 Rogoski, Bianca da Nóbrega
Nolasco, Anny Caroline Gomes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Flores, Eileen Pfeiffer
Rogoski, Bianca da Nóbrega
Nolasco, Anny Caroline Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Análise conceitual, Compreensão, Narrativa
Conceptual analysis, Comprehension, Narrative
topic Análise conceitual, Compreensão, Narrativa
Conceptual analysis, Comprehension, Narrative
description Conceptual analysis is a methodological axis of scientific research. Although a concept often undergoes changes as part of a theory, analysis of its original logical functioning is a precondition for understanding those changes and evaluating their usefulness. We analyzed the logical functioning of the concept of comprehension, based on techniques of Ordinary Language Philosophy. We present as central logical characteristics of the concept: (1) to understand/comprehend is an accomplishment verb (2) there can be different degrees of accomplishment (3) it is a polymorphous concept and (4) it is a dispositional concept. We discuss methodological and theoretical implications of this analysis and illustrate them with a proposal for evaluating narrative comprehension.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23600
10.1590/0102.3772e3635
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23600
identifier_str_mv 10.1590/0102.3772e3635
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23600/28695
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Eileen Pfeiffer Flores, Bianca da Nóbrega Rogoski, Anny Caroline Gomes Nolasco
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Eileen Pfeiffer Flores, Bianca da Nóbrega Rogoski, Anny Caroline Gomes Nolasco
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 36 (2020)
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 36 (2020)
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 36 (2020)
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 36 (2020)
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211715358457856