Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23600 |
Resumo: | Conceptual analysis is a methodological axis of scientific research. Although a concept often undergoes changes as part of a theory, analysis of its original logical functioning is a precondition for understanding those changes and evaluating their usefulness. We analyzed the logical functioning of the concept of comprehension, based on techniques of Ordinary Language Philosophy. We present as central logical characteristics of the concept: (1) to understand/comprehend is an accomplishment verb (2) there can be different degrees of accomplishment (3) it is a polymorphous concept and (4) it is a dispositional concept. We discuss methodological and theoretical implications of this analysis and illustrate them with a proposal for evaluating narrative comprehension. |
id |
UNB-4_5d10a20a51e182e7fa9164696ee7567c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23600 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological ProposalComprensión Narrativa: Análisis del Concepto y una Propuesta MetodológicaCompreensão Narrativa: Análise do Conceito e uma Proposta MetodológicaAnálise conceitual, Compreensão, NarrativaConceptual analysis, Comprehension, NarrativeConceptual analysis is a methodological axis of scientific research. Although a concept often undergoes changes as part of a theory, analysis of its original logical functioning is a precondition for understanding those changes and evaluating their usefulness. We analyzed the logical functioning of the concept of comprehension, based on techniques of Ordinary Language Philosophy. We present as central logical characteristics of the concept: (1) to understand/comprehend is an accomplishment verb (2) there can be different degrees of accomplishment (3) it is a polymorphous concept and (4) it is a dispositional concept. We discuss methodological and theoretical implications of this analysis and illustrate them with a proposal for evaluating narrative comprehension.El análisis conceptual es un eje metodológico de la investigación científica. Aunque un concepto a menudo sufre cambios como parte de una teoría, el análisis de su operación lógica original es condición previa para comprender estos cambios y evaluar su utilidad. Se analizó el funcionamiento lógico del concepto de comprensión, con fundamento en técnicas de la Filosofía del Lenguaje Ordinario. Son características lógicas importantes del concepto: (1) comprender es un verbo de logro (2) puede haber diferentes grados de logro (3) es un concepto polimórfico y (4) es un concepto disposicional. Son discutidas implicaciones metodológicas y teóricas de este análisis, ejemplificadas con una propuesta para el análisis de la comprensión de textos narrativos.A análise conceitual é um eixo metodológico da pesquisa científica. Embora um conceito muitas vezes sofra mudanças como parte de uma teoria, a análise de seu funcionamento lógico original é uma pré-condição para compreender essas mudanças e avaliar sua utilidade. Analisamos o funcionamento lógico do conceito de compreensão, baseado em técnicas da Filosofia da Linguagem Ordinária. São características lógicas centrais do conceito: (1) compreender é um verbo de realização (2) pode haver diferentes graus de compreensão e (3) é um conceito polimórfico e (4) é um conceito disposicional. Discutimos as implicações metodológicas e teóricas desta análise e a ilustramos com uma proposta de avaliação da compreensão de narrativas.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2021-01-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/2360010.1590/0102.3772e3635 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 36 (2020)Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 36 (2020)Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 36 (2020)Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 36 (2020)1806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23600/28695Copyright (c) 2021 Eileen Pfeiffer Flores, Bianca da Nóbrega Rogoski, Anny Caroline Gomes Nolascohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFlores, Eileen PfeifferRogoski, Bianca da NóbregaNolasco, Anny Caroline Gomes2021-01-07T15:13:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23600Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2021-01-07T15:13:48Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal Comprensión Narrativa: Análisis del Concepto y una Propuesta Metodológica Compreensão Narrativa: Análise do Conceito e uma Proposta Metodológica |
title |
Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal |
spellingShingle |
Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal Flores, Eileen Pfeiffer Análise conceitual, Compreensão, Narrativa Conceptual analysis, Comprehension, Narrative |
title_short |
Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal |
title_full |
Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal |
title_fullStr |
Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal |
title_full_unstemmed |
Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal |
title_sort |
Narrative Comprehension: Concept Analysis and a Methodological Proposal |
author |
Flores, Eileen Pfeiffer |
author_facet |
Flores, Eileen Pfeiffer Rogoski, Bianca da Nóbrega Nolasco, Anny Caroline Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Rogoski, Bianca da Nóbrega Nolasco, Anny Caroline Gomes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Flores, Eileen Pfeiffer Rogoski, Bianca da Nóbrega Nolasco, Anny Caroline Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise conceitual, Compreensão, Narrativa Conceptual analysis, Comprehension, Narrative |
topic |
Análise conceitual, Compreensão, Narrativa Conceptual analysis, Comprehension, Narrative |
description |
Conceptual analysis is a methodological axis of scientific research. Although a concept often undergoes changes as part of a theory, analysis of its original logical functioning is a precondition for understanding those changes and evaluating their usefulness. We analyzed the logical functioning of the concept of comprehension, based on techniques of Ordinary Language Philosophy. We present as central logical characteristics of the concept: (1) to understand/comprehend is an accomplishment verb (2) there can be different degrees of accomplishment (3) it is a polymorphous concept and (4) it is a dispositional concept. We discuss methodological and theoretical implications of this analysis and illustrate them with a proposal for evaluating narrative comprehension. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23600 10.1590/0102.3772e3635 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23600 |
identifier_str_mv |
10.1590/0102.3772e3635 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/23600/28695 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Eileen Pfeiffer Flores, Bianca da Nóbrega Rogoski, Anny Caroline Gomes Nolasco http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Eileen Pfeiffer Flores, Bianca da Nóbrega Rogoski, Anny Caroline Gomes Nolasco http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 36 (2020) Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 36 (2020) Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 36 (2020) Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 36 (2020) 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211715358457856 |