Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza , Renata Junqueira de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Hernandes , Elianeth Dias Kanthack
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656503
Resumo: This article intends to address two conditions for the child to appropriate the reading and writing skills of the genre "tale": the characteristics of fictional narrative text and strategies of reading comprehension. Considering the theoretical assumptions of Propp, Claude Bremond, Harvey, and Goudvis, we will show how, in a specific experience, as opposed to what happens in the activities of textbooks, students experienced contact with this literature and how they articulated the understanding of narrative through proposed activities for this research. The results show that children, when involved in a consistent and meaningful way with fictional narrative text, assume the role of protagonists in both actions: the comprehension and the production of this textual genre.
id UNICAMP-18_4fe78888afdc9bf801ff9a5b80f2bd81
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656503
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehensionEstratégias de leitura e a narrativa ficcional: condições para compreensãoChildren´s literatureReading comprehensionStructure of the narrative textTextbookLiteratura infantilCompreensão leitoraEstrutura do texto narrativoLivro didáticoThis article intends to address two conditions for the child to appropriate the reading and writing skills of the genre "tale": the characteristics of fictional narrative text and strategies of reading comprehension. Considering the theoretical assumptions of Propp, Claude Bremond, Harvey, and Goudvis, we will show how, in a specific experience, as opposed to what happens in the activities of textbooks, students experienced contact with this literature and how they articulated the understanding of narrative through proposed activities for this research. The results show that children, when involved in a consistent and meaningful way with fictional narrative text, assume the role of protagonists in both actions: the comprehension and the production of this textual genre.Este artigo pretende abordar duas condições para que a criança se aproprie das capacidades de leitura e produção de texto do gênero “conto”: as características do texto narrativo ficcional e as estratégias de compreensão leitora. Diante dos pressupostos teóricos de Propp, Claude Bremond, Harvey e Goudvis, mostra-se como, numa experiência específica, em contraposição ao que ocorre nas atividades existentes em livros didáticos, alunos vivenciaram o contato com essa literatura e como articularam a compreensão da narrativa através de atividades propostas nesta pesquisa. Os resultados revelam que as crianças, quando envolvidas de forma consistente e significativa com o texto narrativo ficcional, assumem o papel de protagonistas tanto na compreensão como na produção desse gênero textual.Universidade Estadual de Campinas2019-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656503Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-26Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-26Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-261980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656503/21255Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess Souza , Renata Junqueira de Hernandes , Elianeth Dias Kanthack 2022-03-18T18:46:14Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656503Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:46:14Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension
Estratégias de leitura e a narrativa ficcional: condições para compreensão
title Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension
spellingShingle Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension
Souza , Renata Junqueira de
Children´s literature
Reading comprehension
Structure of the narrative text
Textbook
Literatura infantil
Compreensão leitora
Estrutura do texto narrativo
Livro didático
title_short Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension
title_full Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension
title_fullStr Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension
title_full_unstemmed Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension
title_sort Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension
author Souza , Renata Junqueira de
author_facet Souza , Renata Junqueira de
Hernandes , Elianeth Dias Kanthack
author_role author
author2 Hernandes , Elianeth Dias Kanthack
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza , Renata Junqueira de
Hernandes , Elianeth Dias Kanthack
dc.subject.por.fl_str_mv Children´s literature
Reading comprehension
Structure of the narrative text
Textbook
Literatura infantil
Compreensão leitora
Estrutura do texto narrativo
Livro didático
topic Children´s literature
Reading comprehension
Structure of the narrative text
Textbook
Literatura infantil
Compreensão leitora
Estrutura do texto narrativo
Livro didático
description This article intends to address two conditions for the child to appropriate the reading and writing skills of the genre "tale": the characteristics of fictional narrative text and strategies of reading comprehension. Considering the theoretical assumptions of Propp, Claude Bremond, Harvey, and Goudvis, we will show how, in a specific experience, as opposed to what happens in the activities of textbooks, students experienced contact with this literature and how they articulated the understanding of narrative through proposed activities for this research. The results show that children, when involved in a consistent and meaningful way with fictional narrative text, assume the role of protagonists in both actions: the comprehension and the production of this textual genre.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656503
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656503
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656503/21255
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Pro-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Pro-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-26
Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-26
Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-26
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217188953489408