Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656503 |
Resumo: | This article intends to address two conditions for the child to appropriate the reading and writing skills of the genre "tale": the characteristics of fictional narrative text and strategies of reading comprehension. Considering the theoretical assumptions of Propp, Claude Bremond, Harvey, and Goudvis, we will show how, in a specific experience, as opposed to what happens in the activities of textbooks, students experienced contact with this literature and how they articulated the understanding of narrative through proposed activities for this research. The results show that children, when involved in a consistent and meaningful way with fictional narrative text, assume the role of protagonists in both actions: the comprehension and the production of this textual genre. |
id |
UNICAMP-18_4fe78888afdc9bf801ff9a5b80f2bd81 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656503 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehensionEstratégias de leitura e a narrativa ficcional: condições para compreensãoChildren´s literatureReading comprehensionStructure of the narrative textTextbookLiteratura infantilCompreensão leitoraEstrutura do texto narrativoLivro didáticoThis article intends to address two conditions for the child to appropriate the reading and writing skills of the genre "tale": the characteristics of fictional narrative text and strategies of reading comprehension. Considering the theoretical assumptions of Propp, Claude Bremond, Harvey, and Goudvis, we will show how, in a specific experience, as opposed to what happens in the activities of textbooks, students experienced contact with this literature and how they articulated the understanding of narrative through proposed activities for this research. The results show that children, when involved in a consistent and meaningful way with fictional narrative text, assume the role of protagonists in both actions: the comprehension and the production of this textual genre.Este artigo pretende abordar duas condições para que a criança se aproprie das capacidades de leitura e produção de texto do gênero “conto”: as características do texto narrativo ficcional e as estratégias de compreensão leitora. Diante dos pressupostos teóricos de Propp, Claude Bremond, Harvey e Goudvis, mostra-se como, numa experiência específica, em contraposição ao que ocorre nas atividades existentes em livros didáticos, alunos vivenciaram o contato com essa literatura e como articularam a compreensão da narrativa através de atividades propostas nesta pesquisa. Os resultados revelam que as crianças, quando envolvidas de forma consistente e significativa com o texto narrativo ficcional, assumem o papel de protagonistas tanto na compreensão como na produção desse gênero textual.Universidade Estadual de Campinas2019-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656503Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-26Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-26Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-261980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656503/21255Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess Souza , Renata Junqueira de Hernandes , Elianeth Dias Kanthack 2022-03-18T18:46:14Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656503Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:46:14Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension Estratégias de leitura e a narrativa ficcional: condições para compreensão |
title |
Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension |
spellingShingle |
Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension Souza , Renata Junqueira de Children´s literature Reading comprehension Structure of the narrative text Textbook Literatura infantil Compreensão leitora Estrutura do texto narrativo Livro didático |
title_short |
Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension |
title_full |
Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension |
title_fullStr |
Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension |
title_full_unstemmed |
Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension |
title_sort |
Reading strategies and the fictional narrative: conditions for comprehension |
author |
Souza , Renata Junqueira de |
author_facet |
Souza , Renata Junqueira de Hernandes , Elianeth Dias Kanthack |
author_role |
author |
author2 |
Hernandes , Elianeth Dias Kanthack |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza , Renata Junqueira de Hernandes , Elianeth Dias Kanthack |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Children´s literature Reading comprehension Structure of the narrative text Textbook Literatura infantil Compreensão leitora Estrutura do texto narrativo Livro didático |
topic |
Children´s literature Reading comprehension Structure of the narrative text Textbook Literatura infantil Compreensão leitora Estrutura do texto narrativo Livro didático |
description |
This article intends to address two conditions for the child to appropriate the reading and writing skills of the genre "tale": the characteristics of fictional narrative text and strategies of reading comprehension. Considering the theoretical assumptions of Propp, Claude Bremond, Harvey, and Goudvis, we will show how, in a specific experience, as opposed to what happens in the activities of textbooks, students experienced contact with this literature and how they articulated the understanding of narrative through proposed activities for this research. The results show that children, when involved in a consistent and meaningful way with fictional narrative text, assume the role of protagonists in both actions: the comprehension and the production of this textual genre. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656503 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656503 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656503/21255 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Pro-Posições info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Pro-Posições |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-26 Pro-Posições; Vol. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-26 Pro-Posições; v. 30 (2019): Publicação Contínua; 1-26 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217188953489408 |