Aggression in Children:: Influence of Sex and Situational Variables
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17207 |
Resumo: | Aggression in pre-school children was investigated as a funetion of sex and situational variables (patio,classroom and park). One hundred and twenty observations were made in a public nursery, located in the western section ofSão Paulo serving a Iow-income population. Subjects included 20 children, 10 of each sex, between five and seven years old.Each focai observational session lasted 15 minutes, and each child was observed in three settings: (a) one session in theclassroom; (b) four sessions at nursery patio; (c) one session in a park during an excursion outside of the nursery. Analysesrevealed that sex differences emerged, showing a significantly higher frequency of aggressive acts in males compaired tofemales. Aside from frequency, behavioral differences were found with verbal aggression being rarely emitted, and only byfemales. Aggressive acts oceurred more frequently at nursery patio then in the park, both in males and in females. |
id |
UNB-4_7af4559ca423452f0249d6a282614ee4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17207 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aggression in Children:: Influence of Sex and Situational VariablesAgressão em Crianças:: Influência de Sexo e de Variáveis SituacionaisComportamento agressivoCrianças pré-escolaresDiferenças sexuaisAggressive behaviorPre-school childrenSex differencesAggression in pre-school children was investigated as a funetion of sex and situational variables (patio,classroom and park). One hundred and twenty observations were made in a public nursery, located in the western section ofSão Paulo serving a Iow-income population. Subjects included 20 children, 10 of each sex, between five and seven years old.Each focai observational session lasted 15 minutes, and each child was observed in three settings: (a) one session in theclassroom; (b) four sessions at nursery patio; (c) one session in a park during an excursion outside of the nursery. Analysesrevealed that sex differences emerged, showing a significantly higher frequency of aggressive acts in males compaired tofemales. Aside from frequency, behavioral differences were found with verbal aggression being rarely emitted, and only byfemales. Aggressive acts oceurred more frequently at nursery patio then in the park, both in males and in females.O objetivo da pesquisa foi investigar o comportamento agressivo de pré-escolares, em função de sexo e da situação em que esse tipo de comportamento foi observado: sala de aula, pátio e parque. Foram feitas 120 sessões de observação em uma creche pública, situada na zona oeste de São Paulo, que atendia a uma população de nível sócio-econômico baixo. Os sujeitos foram 20 crianças, 10 de cada sexo, com idade entre 5 e 6 anos. Cada sessão de observação focai durava 15 minutos, sendo feitas para cada criança: (a) uma sessão em sala, (b) quatro sessões no pátio da creche e (c) uma sessão fora da creche, durante visitas a um parque próximo. A freqüência de incidentes agressivos foi significativamente maior para os meninos que para as meninas. A diferença entre os sexos manifestou-se não apenas na freqüência dos incidentes, como também na qualidade destes. Agressões verbais foram raras, aparecendo apenas em incidentes com meninas. A incidência de agressão foi significativamente maior em pátio que no ambiente externo, não tendo sido encontradas diferenças sexuais na situação de pátio.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17207Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 1 (1995): Revista Psicologia: teoria e pesquisaPsicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 Núm. 1 (1995): Revista Psicologia: teoria e pesquisaPsicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 1 (1995): Revista Psicologia: teoria e pesquisaPsicologia: Teoria e Pesquisa; v. 11 n. 1 (1995): Revista Psicologia: teoria e pesquisa1806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17207/15676https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17207/15698Magalhães, Celina Maria ColinoOtta, Emmainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-18T13:40:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17207Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-18T13:40:58Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aggression in Children:: Influence of Sex and Situational Variables Agressão em Crianças:: Influência de Sexo e de Variáveis Situacionais |
title |
Aggression in Children:: Influence of Sex and Situational Variables |
spellingShingle |
Aggression in Children:: Influence of Sex and Situational Variables Magalhães, Celina Maria Colino Comportamento agressivo Crianças pré-escolares Diferenças sexuais Aggressive behavior Pre-school children Sex differences |
title_short |
Aggression in Children:: Influence of Sex and Situational Variables |
title_full |
Aggression in Children:: Influence of Sex and Situational Variables |
title_fullStr |
Aggression in Children:: Influence of Sex and Situational Variables |
title_full_unstemmed |
Aggression in Children:: Influence of Sex and Situational Variables |
title_sort |
Aggression in Children:: Influence of Sex and Situational Variables |
author |
Magalhães, Celina Maria Colino |
author_facet |
Magalhães, Celina Maria Colino Otta, Emma |
author_role |
author |
author2 |
Otta, Emma |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magalhães, Celina Maria Colino Otta, Emma |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comportamento agressivo Crianças pré-escolares Diferenças sexuais Aggressive behavior Pre-school children Sex differences |
topic |
Comportamento agressivo Crianças pré-escolares Diferenças sexuais Aggressive behavior Pre-school children Sex differences |
description |
Aggression in pre-school children was investigated as a funetion of sex and situational variables (patio,classroom and park). One hundred and twenty observations were made in a public nursery, located in the western section ofSão Paulo serving a Iow-income population. Subjects included 20 children, 10 of each sex, between five and seven years old.Each focai observational session lasted 15 minutes, and each child was observed in three settings: (a) one session in theclassroom; (b) four sessions at nursery patio; (c) one session in a park during an excursion outside of the nursery. Analysesrevealed that sex differences emerged, showing a significantly higher frequency of aggressive acts in males compaired tofemales. Aside from frequency, behavioral differences were found with verbal aggression being rarely emitted, and only byfemales. Aggressive acts oceurred more frequently at nursery patio then in the park, both in males and in females. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-09-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17207 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17207/15676 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17207/15698 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 1 (1995): Revista Psicologia: teoria e pesquisa Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 Núm. 1 (1995): Revista Psicologia: teoria e pesquisa Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 1 (1995): Revista Psicologia: teoria e pesquisa Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 11 n. 1 (1995): Revista Psicologia: teoria e pesquisa 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211710928224256 |