Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220 |
Resumo: | The current study compared the use of two- and three-dimensional stimuli in a multiple exemplar instructionprocedure to install naming (integration of speaker and listener repertoires) in four autistic children. Phase 1 evaluated the baseline of naming. Phase 2 trained identity conditional discrimination with the experimenter tacting the sample stimuli, auditory-visual conditional discrimination and tact with new stimuli. After reaching criterion in Phase 2, Phase 1 was replicated to verify the emergence of naming (Phase 3). Having observed naming in Phase 3, Phase 1 was replicated with new stimuli (Phase 4). Two participants showed acquisition of naming. The effectiveness of the multiple exemplar instruction procedure, the role of stimuli modality and the interaction between speaker and listener repertoires are discussed. |
id |
UNB-4_80e24796bed5a796af1085612c85a964 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18220 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching Naming with Objects and Figures for Children with AutismEnsino de Nomeação com Objetos e Figuras para Crianças com AutismoAnálise do ComportamentoNomeaçãoInstrução com múltiplos exemplaresEstímulos bi e tridimensionaisAutismoNamingMultiple exemplar instructionTwo- and three-dimensional stimuliAutismThe current study compared the use of two- and three-dimensional stimuli in a multiple exemplar instructionprocedure to install naming (integration of speaker and listener repertoires) in four autistic children. Phase 1 evaluated the baseline of naming. Phase 2 trained identity conditional discrimination with the experimenter tacting the sample stimuli, auditory-visual conditional discrimination and tact with new stimuli. After reaching criterion in Phase 2, Phase 1 was replicated to verify the emergence of naming (Phase 3). Having observed naming in Phase 3, Phase 1 was replicated with new stimuli (Phase 4). Two participants showed acquisition of naming. The effectiveness of the multiple exemplar instruction procedure, the role of stimuli modality and the interaction between speaker and listener repertoires are discussed.Este estudo comparou a utilização de estímulos bidimensionais e tridimensionais em um procedimento de instrução com múltiplos exemplares para instalar nomeação (integração dos repertórios de falante e ouvinte) em quatro crianças com autismo. Após uma linha de base de nomeação (Fase 1), treinou-se discriminação condicional por identidade com o experimentador tateando os estímulos modelo, discriminação condicional auditivo-visual e tato com novos estímulos (Fase 2). Atingido o critério na Fase 2, a Fase 1 foi replicada (Fase 3). Observada nomeação na Fase 3, a Fase 1 foi replicada com novos estímulos (Fase 4). Dois participantes demonstraram nomeação. Discute-se a efetividade do procedimento de instrução com múltiplos exemplares, o papel da modalidade de estímulos e a interação entre os repertórios de falante e ouvinte. Palavras-chave: nomeação, instrução com múltiplos exemplares, estímulos bi e tridimensionais, autismo Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2017-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 3Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 3Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 3Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 31806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220/16717https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220/17876santos, Edson Luiz Nascimento dosde Souza, Carlos Barbosa Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-20T12:27:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18220Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-11-20T12:27:58Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism Ensino de Nomeação com Objetos e Figuras para Crianças com Autismo |
title |
Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism |
spellingShingle |
Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism santos, Edson Luiz Nascimento dos Análise do Comportamento Nomeação Instrução com múltiplos exemplares Estímulos bi e tridimensionais Autismo Naming Multiple exemplar instruction Two- and three-dimensional stimuli Autism |
title_short |
Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism |
title_full |
Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism |
title_fullStr |
Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism |
title_full_unstemmed |
Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism |
title_sort |
Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism |
author |
santos, Edson Luiz Nascimento dos |
author_facet |
santos, Edson Luiz Nascimento dos de Souza, Carlos Barbosa Alves |
author_role |
author |
author2 |
de Souza, Carlos Barbosa Alves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
santos, Edson Luiz Nascimento dos de Souza, Carlos Barbosa Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise do Comportamento Nomeação Instrução com múltiplos exemplares Estímulos bi e tridimensionais Autismo Naming Multiple exemplar instruction Two- and three-dimensional stimuli Autism |
topic |
Análise do Comportamento Nomeação Instrução com múltiplos exemplares Estímulos bi e tridimensionais Autismo Naming Multiple exemplar instruction Two- and three-dimensional stimuli Autism |
description |
The current study compared the use of two- and three-dimensional stimuli in a multiple exemplar instructionprocedure to install naming (integration of speaker and listener repertoires) in four autistic children. Phase 1 evaluated the baseline of naming. Phase 2 trained identity conditional discrimination with the experimenter tacting the sample stimuli, auditory-visual conditional discrimination and tact with new stimuli. After reaching criterion in Phase 2, Phase 1 was replicated to verify the emergence of naming (Phase 3). Having observed naming in Phase 3, Phase 1 was replicated with new stimuli (Phase 4). Two participants showed acquisition of naming. The effectiveness of the multiple exemplar instruction procedure, the role of stimuli modality and the interaction between speaker and listener repertoires are discussed. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220/16717 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220/17876 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 3 Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 3 Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 3 Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 3 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211713755185152 |