Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: santos, Edson Luiz Nascimento dos
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: de Souza, Carlos Barbosa Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220
Resumo: The current study compared the use of two- and three-dimensional stimuli in a multiple exemplar instructionprocedure to install naming (integration of speaker and listener repertoires) in four autistic children. Phase 1 evaluated the baseline of naming. Phase 2 trained identity conditional discrimination with the experimenter tacting the sample stimuli, auditory-visual conditional discrimination and tact with new stimuli. After reaching criterion in Phase 2, Phase 1 was replicated to verify the emergence of naming (Phase 3). Having observed naming in Phase 3, Phase 1 was replicated with new stimuli (Phase 4). Two participants showed acquisition of naming. The effectiveness of the multiple exemplar instruction procedure, the role of stimuli modality and the interaction between speaker and listener repertoires are discussed.
id UNB-4_80e24796bed5a796af1085612c85a964
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18220
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Teaching Naming with Objects and Figures for Children with AutismEnsino de Nomeação com Objetos e Figuras para Crianças com AutismoAnálise do ComportamentoNomeaçãoInstrução com múltiplos exemplaresEstímulos bi e tridimensionaisAutismoNamingMultiple exemplar instructionTwo- and three-dimensional stimuliAutismThe current study compared the use of two- and three-dimensional stimuli in a multiple exemplar instructionprocedure to install naming (integration of speaker and listener repertoires) in four autistic children. Phase 1 evaluated the baseline of naming. Phase 2 trained identity conditional discrimination with the experimenter tacting the sample stimuli, auditory-visual conditional discrimination and tact with new stimuli. After reaching criterion in Phase 2, Phase 1 was replicated to verify the emergence of naming (Phase 3). Having observed naming in Phase 3, Phase 1 was replicated with new stimuli (Phase 4). Two participants showed acquisition of naming. The effectiveness of the multiple exemplar instruction procedure, the role of stimuli modality and the interaction between speaker and listener repertoires are discussed.Este estudo comparou a utilização de estímulos bidimensionais e tridimensionais em um procedimento de instrução com múltiplos exemplares para instalar nomeação (integração dos repertórios de falante e ouvinte) em quatro crianças com autismo. Após uma linha de base de nomeação (Fase 1), treinou-se discriminação condicional por identidade com o experimentador tateando os estímulos modelo, discriminação condicional auditivo-visual e tato com novos estímulos (Fase 2). Atingido o critério na Fase 2, a Fase 1 foi replicada (Fase 3). Observada nomeação na Fase 3, a Fase 1 foi replicada com novos estímulos (Fase 4). Dois participantes demonstraram nomeação. Discute-se a efetividade do procedimento de instrução com múltiplos exemplares, o papel da modalidade de estímulos e a interação entre os repertórios de falante e ouvinte. Palavras-chave: nomeação, instrução com múltiplos exemplares, estímulos bi e tridimensionais, autismo  Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2017-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 3Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 3Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 3Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 31806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220/16717https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220/17876santos, Edson Luiz Nascimento dosde Souza, Carlos Barbosa Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-20T12:27:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18220Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-11-20T12:27:58Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism
Ensino de Nomeação com Objetos e Figuras para Crianças com Autismo
title Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism
spellingShingle Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism
santos, Edson Luiz Nascimento dos
Análise do Comportamento
Nomeação
Instrução com múltiplos exemplares
Estímulos bi e tridimensionais
Autismo
Naming
Multiple exemplar instruction
Two- and three-dimensional stimuli
Autism
title_short Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism
title_full Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism
title_fullStr Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism
title_full_unstemmed Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism
title_sort Teaching Naming with Objects and Figures for Children with Autism
author santos, Edson Luiz Nascimento dos
author_facet santos, Edson Luiz Nascimento dos
de Souza, Carlos Barbosa Alves
author_role author
author2 de Souza, Carlos Barbosa Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv santos, Edson Luiz Nascimento dos
de Souza, Carlos Barbosa Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Análise do Comportamento
Nomeação
Instrução com múltiplos exemplares
Estímulos bi e tridimensionais
Autismo
Naming
Multiple exemplar instruction
Two- and three-dimensional stimuli
Autism
topic Análise do Comportamento
Nomeação
Instrução com múltiplos exemplares
Estímulos bi e tridimensionais
Autismo
Naming
Multiple exemplar instruction
Two- and three-dimensional stimuli
Autism
description The current study compared the use of two- and three-dimensional stimuli in a multiple exemplar instructionprocedure to install naming (integration of speaker and listener repertoires) in four autistic children. Phase 1 evaluated the baseline of naming. Phase 2 trained identity conditional discrimination with the experimenter tacting the sample stimuli, auditory-visual conditional discrimination and tact with new stimuli. After reaching criterion in Phase 2, Phase 1 was replicated to verify the emergence of naming (Phase 3). Having observed naming in Phase 3, Phase 1 was replicated with new stimuli (Phase 4). Two participants showed acquisition of naming. The effectiveness of the multiple exemplar instruction procedure, the role of stimuli modality and the interaction between speaker and listener repertoires are discussed.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220/16717
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18220/17876
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 3
Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 3
Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 3
Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 32, N. 3
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211713755185152