Construction and Validation of Graphic Interface Reactions Scale for Distance Learning Courses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho Varanda, Renata
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Zerbini, Thaís, Abbad, Gardênia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17845
Resumo: This article presents the construction and statistical validation process of the Graphic Interface Reactions Scale, applied to a sample of 1.892 students of a target course, offered by SEBRAE in Brazil. The scale aims to investigate the students’ opinion about the graphic interface usability of the course. Data were collected at the end of the course by means of a questionnaire hosted in an internet site. Statistical analysis of the principal (PC), factorial (PAF) and internal consistency (Alpha Coefficient) components was performed. The scale presents a unifactorial structure, with 15 items, explaining 57,46% of the total variance, and Alpha coefficient of 0,95. Results indicate a statistically valid and reliable scale. Further research in different education contexts is suggested.
id UNB-4_8bee331ddf2e9fa4c6464164b2b4ee80
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17845
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Construction and Validation of Graphic Interface Reactions Scale for Distance Learning CoursesConstrução e Validação da Escala de Reações à Interface Gráfica para Cursos de Educação a DistânciaEducação à distânciaTreinamentoReações ao cursoInterface gráficaDistance educationTrainingCourse reactionsGraphic interfaceThis article presents the construction and statistical validation process of the Graphic Interface Reactions Scale, applied to a sample of 1.892 students of a target course, offered by SEBRAE in Brazil. The scale aims to investigate the students’ opinion about the graphic interface usability of the course. Data were collected at the end of the course by means of a questionnaire hosted in an internet site. Statistical analysis of the principal (PC), factorial (PAF) and internal consistency (Alpha Coefficient) components was performed. The scale presents a unifactorial structure, with 15 items, explaining 57,46% of the total variance, and Alpha coefficient of 0,95. Results indicate a statistically valid and reliable scale. Further research in different education contexts is suggested.O artigo apresenta o processo de construção e validação estatística do instrumento de Reações à Interface Gráfica, aplicado a uma amostra de 1.892 alunos de um curso-alvo, oferecido pelo SEBRAE em nível nacional. O objetivo da escala era investigar a opinião dos participantes quanto à usabilidade da interface gráfica do curso. Os dados foram coletados ao final do curso, por meio de questionário hospedado na internet. Foram realizadas análises estatísticas de componentes principais (PC), fatoriais (PAF) e de consistência interna (Alpha de Cronbach). O instrumento apresentou estrutura unifatorial, com 15 itens, explicando 57,46% da variância total das respostas e índice de confiabilidade de 0,95. Os resultados indicam uma escala estatisticamente válida e confiável. Sugerem-se mais estudos, em outros contextos educacionais.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2010-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17845Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 26 No. 2: Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 371-380Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 26 Núm. 2: Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 371-380Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 26 No. 2: Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 371-380Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 26 n. 2: Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 371-3801806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17845/16337Carvalho Varanda, RenataZerbini, ThaísAbbad, Gardêniainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-22T22:31:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17845Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-22T22:31:07Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Construction and Validation of Graphic Interface Reactions Scale for Distance Learning Courses
Construção e Validação da Escala de Reações à Interface Gráfica para Cursos de Educação a Distância
title Construction and Validation of Graphic Interface Reactions Scale for Distance Learning Courses
spellingShingle Construction and Validation of Graphic Interface Reactions Scale for Distance Learning Courses
Carvalho Varanda, Renata
Educação à distância
Treinamento
Reações ao curso
Interface gráfica
Distance education
Training
Course reactions
Graphic interface
title_short Construction and Validation of Graphic Interface Reactions Scale for Distance Learning Courses
title_full Construction and Validation of Graphic Interface Reactions Scale for Distance Learning Courses
title_fullStr Construction and Validation of Graphic Interface Reactions Scale for Distance Learning Courses
title_full_unstemmed Construction and Validation of Graphic Interface Reactions Scale for Distance Learning Courses
title_sort Construction and Validation of Graphic Interface Reactions Scale for Distance Learning Courses
author Carvalho Varanda, Renata
author_facet Carvalho Varanda, Renata
Zerbini, Thaís
Abbad, Gardênia
author_role author
author2 Zerbini, Thaís
Abbad, Gardênia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho Varanda, Renata
Zerbini, Thaís
Abbad, Gardênia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação à distância
Treinamento
Reações ao curso
Interface gráfica
Distance education
Training
Course reactions
Graphic interface
topic Educação à distância
Treinamento
Reações ao curso
Interface gráfica
Distance education
Training
Course reactions
Graphic interface
description This article presents the construction and statistical validation process of the Graphic Interface Reactions Scale, applied to a sample of 1.892 students of a target course, offered by SEBRAE in Brazil. The scale aims to investigate the students’ opinion about the graphic interface usability of the course. Data were collected at the end of the course by means of a questionnaire hosted in an internet site. Statistical analysis of the principal (PC), factorial (PAF) and internal consistency (Alpha Coefficient) components was performed. The scale presents a unifactorial structure, with 15 items, explaining 57,46% of the total variance, and Alpha coefficient of 0,95. Results indicate a statistically valid and reliable scale. Further research in different education contexts is suggested.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17845
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17845
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17845/16337
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 26 No. 2: Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 371-380
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 26 Núm. 2: Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 371-380
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 26 No. 2: Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 371-380
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 26 n. 2: Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 371-380
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211712839778304