The Dialogical Self Theory in Perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freire, Sandra Ferraz de Castillo Dourado
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Branco, Angela Maria Uchôa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18052
Resumo: The Dialogical Self Theory, since its publication in the early 1990s, has presented alternatives to the study ofpersonsundergoing psychological changes by offering theoretical, conceptual and methodological resources that emphasize self’s relational and plural aspects. This paper aims at presenting and analyzing the theoretical and methodological foundations, applications and possibilities of the theory in order to enrich the discussion about the self towardsa perspective that integrates both, dialogical and developmental dimensions involved in psychological changes. The critique underlines the need for emphasizing semiotic-affective and developmental processes, and offering resources that go beyond narrative analyses thatenable the study of human development within diverse settings like family and school.
id UNB-4_963967c5c59de00fadce3b43332fb8d0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18052
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling The Dialogical Self Theory in PerspectiveA Teoria do Self Dialógico em PerspectivaPsicologia; desenvolvimento humano; self.Self dialógicoDesenvolvimento humanoPsicologia culturalDialogical selfHuman developmentCultural psychologyThe Dialogical Self Theory, since its publication in the early 1990s, has presented alternatives to the study ofpersonsundergoing psychological changes by offering theoretical, conceptual and methodological resources that emphasize self’s relational and plural aspects. This paper aims at presenting and analyzing the theoretical and methodological foundations, applications and possibilities of the theory in order to enrich the discussion about the self towardsa perspective that integrates both, dialogical and developmental dimensions involved in psychological changes. The critique underlines the need for emphasizing semiotic-affective and developmental processes, and offering resources that go beyond narrative analyses thatenable the study of human development within diverse settings like family and school.A Teoria do Self Dialógico vem apresentando alternativas ao estudo da pessoa em processos de mudança por meio de recursos teóricos, conceituais e metodológicos que enfatizam o aspecto relacional e plural do self.No presente artigo, objetiva-seapresentar e analisar os fundamentos, aplicações e desdobramentos da teoria no intuito de ampliar a discussão teórica acerca do self em uma perspectiva dialógica e desenvolvimental. Analisam-see discutem-se os desafios conceituais e metodológicos enfrentados atualmente pela expansão da abordagem dialógica de self. Destaca-se a necessidade de conceder mais ênfase aos processos semiótico-afetivos e à perspectiva desenvolvimental, bem comode ampliar os contextos de aplicação com alternativas teórico-metodológicas para além da narrativa, considerando situações de intensa socialização, como família e escola.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2016-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18052Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 32 No. 1 (2016): Revista Psicologia: teoria e pesquisaPsicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 32 Núm. 1 (2016): Revista Psicologia: teoria e pesquisaPsicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 32 No. 1 (2016): Revista Psicologia: teoria e pesquisaPsicologia: Teoria e Pesquisa; v. 32 n. 1 (2016): Revista Psicologia: teoria e pesquisa1806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18052/16547https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18052/17836Freire, Sandra Ferraz de Castillo DouradoBranco, Angela Maria Uchôainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-19T20:01:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18052Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-11-19T20:01:08Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The Dialogical Self Theory in Perspective
A Teoria do Self Dialógico em Perspectiva
title The Dialogical Self Theory in Perspective
spellingShingle The Dialogical Self Theory in Perspective
Freire, Sandra Ferraz de Castillo Dourado
Psicologia; desenvolvimento humano; self.
Self dialógico
Desenvolvimento humano
Psicologia cultural
Dialogical self
Human development
Cultural psychology
title_short The Dialogical Self Theory in Perspective
title_full The Dialogical Self Theory in Perspective
title_fullStr The Dialogical Self Theory in Perspective
title_full_unstemmed The Dialogical Self Theory in Perspective
title_sort The Dialogical Self Theory in Perspective
author Freire, Sandra Ferraz de Castillo Dourado
author_facet Freire, Sandra Ferraz de Castillo Dourado
Branco, Angela Maria Uchôa
author_role author
author2 Branco, Angela Maria Uchôa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freire, Sandra Ferraz de Castillo Dourado
Branco, Angela Maria Uchôa
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia; desenvolvimento humano; self.
Self dialógico
Desenvolvimento humano
Psicologia cultural
Dialogical self
Human development
Cultural psychology
topic Psicologia; desenvolvimento humano; self.
Self dialógico
Desenvolvimento humano
Psicologia cultural
Dialogical self
Human development
Cultural psychology
description The Dialogical Self Theory, since its publication in the early 1990s, has presented alternatives to the study ofpersonsundergoing psychological changes by offering theoretical, conceptual and methodological resources that emphasize self’s relational and plural aspects. This paper aims at presenting and analyzing the theoretical and methodological foundations, applications and possibilities of the theory in order to enrich the discussion about the self towardsa perspective that integrates both, dialogical and developmental dimensions involved in psychological changes. The critique underlines the need for emphasizing semiotic-affective and developmental processes, and offering resources that go beyond narrative analyses thatenable the study of human development within diverse settings like family and school.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18052
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18052
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18052/16547
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18052/17836
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 32 No. 1 (2016): Revista Psicologia: teoria e pesquisa
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 32 Núm. 1 (2016): Revista Psicologia: teoria e pesquisa
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 32 No. 1 (2016): Revista Psicologia: teoria e pesquisa
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 32 n. 1 (2016): Revista Psicologia: teoria e pesquisa
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211713259208704