Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061 |
Resumo: | The purpose of this study was to teach the reading of sentences by means of conditional discrimination. Themethod was based on the model of stimulus equivalence and applied with software program, and had sentences as teachingunit. Four high school students were submitted to the following experimental conditions: (A) auditory sentences, (B) images,(C) printed sentences, and (D) letters. The repertoire was evaluated before and after teaching. The results suggested that thestudents learned reading new words, sentences and texts and that the procedure was effective to install repertoires of readingat higher levels. |
id |
UNB-4_e0e02d64f61fcba52edadec83ab48b98 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18061 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching to Read Sentences Using Conditional DiscriminationEnsino de Leitura de Orações por Discriminações CondicionaisPsicologia; Psicologia da EducaçãoThe purpose of this study was to teach the reading of sentences by means of conditional discrimination. Themethod was based on the model of stimulus equivalence and applied with software program, and had sentences as teachingunit. Four high school students were submitted to the following experimental conditions: (A) auditory sentences, (B) images,(C) printed sentences, and (D) letters. The repertoire was evaluated before and after teaching. The results suggested that thestudents learned reading new words, sentences and texts and that the procedure was effective to install repertoires of readingat higher levels.Teve-se por objetivo ensinar o repertório de leitura, por meio de discriminações condicionais. A proposta, baseada no modelo de equivalência de estímulos e aplicada com software, teve orações como unidade de ensino. Participaram quatro alunos do Ensino Médio (EM). Foram utilizadas orações ditadas (A), imagens (B) e orações escritas (C); também foram utilizadas letras (E) para a construção das palavras componentes das orações. Avaliou-se o repertório antes e após o ensino; testou-se a generalização de leitura para palavras, orações e textos. Comparando-se o desempenho antes e após o ensino, verificou-se que ocorreu leitura generalizada de novas palavras e orações, além de leitura generalizada de textos. Concluiu-se que o procedimento foi efetivo para instalar repertório de leitura em nível mais complexo.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2016-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-517Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-517Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-517Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-5171806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061/16557https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061/17383Zanco, GiseldaMoroz, Melaniainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-01T14:54:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18061Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-11-01T14:54:16Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination Ensino de Leitura de Orações por Discriminações Condicionais |
title |
Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination |
spellingShingle |
Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination Zanco, Giselda Psicologia; Psicologia da Educação |
title_short |
Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination |
title_full |
Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination |
title_fullStr |
Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination |
title_full_unstemmed |
Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination |
title_sort |
Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination |
author |
Zanco, Giselda |
author_facet |
Zanco, Giselda Moroz, Melania |
author_role |
author |
author2 |
Moroz, Melania |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanco, Giselda Moroz, Melania |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia; Psicologia da Educação |
topic |
Psicologia; Psicologia da Educação |
description |
The purpose of this study was to teach the reading of sentences by means of conditional discrimination. Themethod was based on the model of stimulus equivalence and applied with software program, and had sentences as teachingunit. Four high school students were submitted to the following experimental conditions: (A) auditory sentences, (B) images,(C) printed sentences, and (D) letters. The repertoire was evaluated before and after teaching. The results suggested that thestudents learned reading new words, sentences and texts and that the procedure was effective to install repertoires of readingat higher levels. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-02-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061/16557 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061/17383 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-517 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-517 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-517 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-517 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211713280180224 |