Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanco, Giselda
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Moroz, Melania
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061
Resumo: The purpose of this study was to teach the reading of sentences by means of conditional discrimination. Themethod was based on the model of stimulus equivalence and applied with software program, and had sentences as teachingunit. Four high school students were submitted to the following experimental conditions: (A) auditory sentences, (B) images,(C) printed sentences, and (D) letters. The repertoire was evaluated before and after teaching. The results suggested that thestudents learned reading new words, sentences and texts and that the procedure was effective to install repertoires of readingat higher levels.
id UNB-4_e0e02d64f61fcba52edadec83ab48b98
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18061
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Teaching to Read Sentences Using Conditional DiscriminationEnsino de Leitura de Orações por Discriminações CondicionaisPsicologia; Psicologia da EducaçãoThe purpose of this study was to teach the reading of sentences by means of conditional discrimination. Themethod was based on the model of stimulus equivalence and applied with software program, and had sentences as teachingunit. Four high school students were submitted to the following experimental conditions: (A) auditory sentences, (B) images,(C) printed sentences, and (D) letters. The repertoire was evaluated before and after teaching. The results suggested that thestudents learned reading new words, sentences and texts and that the procedure was effective to install repertoires of readingat higher levels.Teve-se por objetivo ensinar o repertório de leitura, por meio de discriminações condicionais. A proposta, baseada no modelo de equivalência de estímulos e aplicada com software, teve orações como unidade de ensino. Participaram quatro alunos do Ensino Médio (EM). Foram utilizadas orações ditadas (A), imagens (B) e orações escritas (C); também foram utilizadas letras (E) para a construção das palavras componentes das orações. Avaliou-se o repertório antes e após o ensino; testou-se a generalização de leitura para palavras, orações e textos. Comparando-se o desempenho antes e após o ensino, verificou-se que ocorreu leitura generalizada de novas palavras e orações, além de leitura generalizada de textos. Concluiu-se que o procedimento foi efetivo para instalar repertório de leitura em nível mais complexo.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2016-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-517Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-517Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-517Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-5171806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061/16557https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061/17383Zanco, GiseldaMoroz, Melaniainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-01T14:54:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18061Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-11-01T14:54:16Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination
Ensino de Leitura de Orações por Discriminações Condicionais
title Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination
spellingShingle Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination
Zanco, Giselda
Psicologia; Psicologia da Educação
title_short Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination
title_full Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination
title_fullStr Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination
title_full_unstemmed Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination
title_sort Teaching to Read Sentences Using Conditional Discrimination
author Zanco, Giselda
author_facet Zanco, Giselda
Moroz, Melania
author_role author
author2 Moroz, Melania
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanco, Giselda
Moroz, Melania
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia; Psicologia da Educação
topic Psicologia; Psicologia da Educação
description The purpose of this study was to teach the reading of sentences by means of conditional discrimination. Themethod was based on the model of stimulus equivalence and applied with software program, and had sentences as teachingunit. Four high school students were submitted to the following experimental conditions: (A) auditory sentences, (B) images,(C) printed sentences, and (D) letters. The repertoire was evaluated before and after teaching. The results suggested that thestudents learned reading new words, sentences and texts and that the procedure was effective to install repertoires of readingat higher levels.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061/16557
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18061/17383
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-517
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 Núm. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-517
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 31 No. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-517
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 31 n. 4 (2015): Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 509-517
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211713280180224