Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19500 |
Resumo: | Dabrowski`s Theory of Positive Disintegration (TPD) is taken as an important tool to understand the emotional development of gifted children. It is a theory of personality development which emphasizes the role of emotions in the human developmental potential. The purpose of this study is to present the central concepts of TPD and their contributions to the field of giftedness. It is emphasized the concept of overexcitabilites, which, besides being regarded as an indicator of giftedness, represents a key construct to the development of measures and to the promotion of interventions which focus is the personality and emotional characteristics of gifted children. |
id |
UNB-4_ec34e3e4f64b4ea0c7e5c617218e8ea6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19500 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of GiftednessContribuições da Teoria da Desintegração Positiva para a Área de SuperdotaçãoTeoria da Desintegração PositivaDabrowskiSuperdotaçãoTheory of Positive DisintegrationDabrowskiGiftednessDabrowski`s Theory of Positive Disintegration (TPD) is taken as an important tool to understand the emotional development of gifted children. It is a theory of personality development which emphasizes the role of emotions in the human developmental potential. The purpose of this study is to present the central concepts of TPD and their contributions to the field of giftedness. It is emphasized the concept of overexcitabilites, which, besides being regarded as an indicator of giftedness, represents a key construct to the development of measures and to the promotion of interventions which focus is the personality and emotional characteristics of gifted children.A Teoria da Desintegração Positiva (TDP), proposta por Dabrowski, constitui-se importante ferramenta para a compreensão do desenvolvimento emocional de superdotados. Trata-se de uma teoria do desenvolvimento da personalidade que enfatiza o papel desempenhado pelas emoções no potencial de desenvolvimento humano. O objetivo deste artigo é apresentar conceitos centrais da TDP e suas contribuições para a área da superdotação. É enfatizado o conceito de sobre-excitabilidade que, além de ser considerado um indicador de superdotação, representa um construto chave para o desenvolvimento de medidas e para promoção de intervenções que tenham como foco as características de personalidade e emocionais dos superdotados.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2017-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19500Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação ContinuadaPsicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação ContinuadaPsicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação ContinuadaPsicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação Continuada1806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19500/18039Oliveira, Juliana Célia deBarbosa, Altemir José GonçalvesAlencar, Eunice M. L. Soriano deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-22T17:33:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19500Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-11-22T17:33:42Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness Contribuições da Teoria da Desintegração Positiva para a Área de Superdotação |
title |
Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness |
spellingShingle |
Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness Oliveira, Juliana Célia de Teoria da Desintegração Positiva Dabrowski Superdotação Theory of Positive Disintegration Dabrowski Giftedness |
title_short |
Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness |
title_full |
Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness |
title_fullStr |
Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness |
title_full_unstemmed |
Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness |
title_sort |
Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness |
author |
Oliveira, Juliana Célia de |
author_facet |
Oliveira, Juliana Célia de Barbosa, Altemir José Gonçalves Alencar, Eunice M. L. Soriano de |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Altemir José Gonçalves Alencar, Eunice M. L. Soriano de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Juliana Célia de Barbosa, Altemir José Gonçalves Alencar, Eunice M. L. Soriano de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria da Desintegração Positiva Dabrowski Superdotação Theory of Positive Disintegration Dabrowski Giftedness |
topic |
Teoria da Desintegração Positiva Dabrowski Superdotação Theory of Positive Disintegration Dabrowski Giftedness |
description |
Dabrowski`s Theory of Positive Disintegration (TPD) is taken as an important tool to understand the emotional development of gifted children. It is a theory of personality development which emphasizes the role of emotions in the human developmental potential. The purpose of this study is to present the central concepts of TPD and their contributions to the field of giftedness. It is emphasized the concept of overexcitabilites, which, besides being regarded as an indicator of giftedness, represents a key construct to the development of measures and to the promotion of interventions which focus is the personality and emotional characteristics of gifted children. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19500 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19500 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19500/18039 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação Continuada Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação Continuada Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação Continuada Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação Continuada 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211714358116352 |