Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Juliana Célia de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Barbosa, Altemir José Gonçalves, Alencar, Eunice M. L. Soriano de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19500
Resumo: Dabrowski`s Theory of Positive Disintegration (TPD) is taken as an important tool to understand the emotional development of gifted children. It is a theory of personality development which emphasizes the role of emotions in the human developmental potential. The purpose of this study is to present the central concepts of TPD and their contributions to the field of giftedness. It is emphasized the concept of overexcitabilites, which, besides being regarded as an indicator of giftedness, represents a key construct to the development of measures and to the promotion of interventions which focus is the personality and emotional characteristics of gifted children.
id UNB-4_ec34e3e4f64b4ea0c7e5c617218e8ea6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19500
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of GiftednessContribuições da Teoria da Desintegração Positiva para a Área de SuperdotaçãoTeoria da Desintegração PositivaDabrowskiSuperdotaçãoTheory of Positive DisintegrationDabrowskiGiftednessDabrowski`s Theory of Positive Disintegration (TPD) is taken as an important tool to understand the emotional development of gifted children. It is a theory of personality development which emphasizes the role of emotions in the human developmental potential. The purpose of this study is to present the central concepts of TPD and their contributions to the field of giftedness. It is emphasized the concept of overexcitabilites, which, besides being regarded as an indicator of giftedness, represents a key construct to the development of measures and to the promotion of interventions which focus is the personality and emotional characteristics of gifted children.A Teoria da Desintegração Positiva (TDP), proposta por Dabrowski, constitui-se importante ferramenta para a compreensão do desenvolvimento emocional de superdotados. Trata-se de uma teoria do desenvolvimento da personalidade que enfatiza o papel desempenhado pelas emoções no potencial de desenvolvimento humano. O objetivo deste artigo é apresentar conceitos centrais da TDP e suas contribuições para a área da superdotação. É enfatizado o conceito de sobre-excitabilidade que, além de ser considerado um indicador de superdotação, representa um construto chave para o desenvolvimento de medidas e para promoção de intervenções que tenham como foco as características de personalidade e emocionais dos superdotados.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2017-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19500Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação ContinuadaPsicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação ContinuadaPsicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação ContinuadaPsicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação Continuada1806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19500/18039Oliveira, Juliana Célia deBarbosa, Altemir José GonçalvesAlencar, Eunice M. L. Soriano deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-22T17:33:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19500Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-11-22T17:33:42Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness
Contribuições da Teoria da Desintegração Positiva para a Área de Superdotação
title Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness
spellingShingle Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness
Oliveira, Juliana Célia de
Teoria da Desintegração Positiva
Dabrowski
Superdotação
Theory of Positive Disintegration
Dabrowski
Giftedness
title_short Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness
title_full Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness
title_fullStr Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness
title_full_unstemmed Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness
title_sort Contributions of the Theory of Positive Disintegration to the Field of Giftedness
author Oliveira, Juliana Célia de
author_facet Oliveira, Juliana Célia de
Barbosa, Altemir José Gonçalves
Alencar, Eunice M. L. Soriano de
author_role author
author2 Barbosa, Altemir José Gonçalves
Alencar, Eunice M. L. Soriano de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Juliana Célia de
Barbosa, Altemir José Gonçalves
Alencar, Eunice M. L. Soriano de
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria da Desintegração Positiva
Dabrowski
Superdotação
Theory of Positive Disintegration
Dabrowski
Giftedness
topic Teoria da Desintegração Positiva
Dabrowski
Superdotação
Theory of Positive Disintegration
Dabrowski
Giftedness
description Dabrowski`s Theory of Positive Disintegration (TPD) is taken as an important tool to understand the emotional development of gifted children. It is a theory of personality development which emphasizes the role of emotions in the human developmental potential. The purpose of this study is to present the central concepts of TPD and their contributions to the field of giftedness. It is emphasized the concept of overexcitabilites, which, besides being regarded as an indicator of giftedness, represents a key construct to the development of measures and to the promotion of interventions which focus is the personality and emotional characteristics of gifted children.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19500
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19500
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19500/18039
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação Continuada
Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação Continuada
Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação Continuada
Psicologia: Teoria e Pesquisa; V. 33 - Publicação Continuada
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211714358116352