The identification Giftedness in The School environment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Russo da SILVA, Aline
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vanin da LUZ, Renata, NEGRINI, Tatiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13906
Resumo: The World Health Organization estimates that 5% to 8% of the population has characteristics of High Abilities/Super-ability (AH/SD). However, the invisibility of this public in educational spaces is still perceived. This article presents a qualitative and bibliographic research based on the writings of the Three Rings Theory, proposed by Joseph Renzulli, and the Multiple Intelligences, by Howard Gardner. The main problem of the research is the need to raise the awareness of teachers through training courses, in order to clarify the indicators of AH/SD, aiming at the identification of this public in the school environment. It is known that once a student with AH/SD is identified, it is necessary to offer Specialized Educational Services (AEE) and the curriculum enrichment foreseen in the Brazilian Legislation. The results indicate the need to promote training spaces that contemplate from the cognitive, emotional and social characteristics of these students to the offer of care. The sensitization and knowledge of teachers can remove from invisibility students who feel displaced at school, rescuing possible potentials for human development.
id UNESP-28_da11432597bc794d7973dc1f576aabe1
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13906
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling The identification Giftedness in The School environmentA identificação de Altas Habilidades/Superdotação (AH/SD) no âmbito escolarAltas HabilidadesSuperdotaçãoFormação de professoresHigh abilitiesGiftednessEducational trainingThe World Health Organization estimates that 5% to 8% of the population has characteristics of High Abilities/Super-ability (AH/SD). However, the invisibility of this public in educational spaces is still perceived. This article presents a qualitative and bibliographic research based on the writings of the Three Rings Theory, proposed by Joseph Renzulli, and the Multiple Intelligences, by Howard Gardner. The main problem of the research is the need to raise the awareness of teachers through training courses, in order to clarify the indicators of AH/SD, aiming at the identification of this public in the school environment. It is known that once a student with AH/SD is identified, it is necessary to offer Specialized Educational Services (AEE) and the curriculum enrichment foreseen in the Brazilian Legislation. The results indicate the need to promote training spaces that contemplate from the cognitive, emotional and social characteristics of these students to the offer of care. The sensitization and knowledge of teachers can remove from invisibility students who feel displaced at school, rescuing possible potentials for human development.A Organização Mundial de Saúde estima que de 5% a 8% da população apresenta características de Altas Habilidades/Superdotação (AH/SD). No entanto, ainda se percebe a invisibilidade deste público nos espaços educacionais. Este artigo refere-se a uma pesquisa qualitativa e bibliográfica realizada a partir dos escritos da Teoria dos três anéis, proposta por Joseph Renzulli, e das Inteligências Múltiplas, de Howard Gardner, tendo como problema central da pesquisa a necessidade da sensibilização dos professores a partir de espaços formativos, com o objetivo de esclarecer sobre os indicadores de AH/SD visando a identificação deste público no âmbito escolar. Sabe-se que a partir da identificação de um estudante com AH/SD é necessária a oferta do Atendimento Educacional Especializado (AEE) e o enriquecimento curricular previsto na legislação brasileira. Os resultados sinalizam a necessidade em promover espaços de formação que contemplem desde as características cognitivas, emocionais, sociais desses estudantes até a oferta dos atendimentos. A sensibilização e o conhecimento dos professores poderão tirar da invisibilidade estudantes que se sentem deslocados na escola, resgatando possíveis potências para o desenvolvimento humano.Faculdade de Filosofia e Ciências2023-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1390610.36311/2358-8845.2023.v10n1.p27-40Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 27-40Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 27-40Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 27-402764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13906/10902https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13906/10903Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRusso da SILVA, AlineVanin da LUZ, RenataNEGRINI, Tatiane2023-02-23T15:00:45Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13906Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2023-02-23T15:00:45Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The identification Giftedness in The School environment
A identificação de Altas Habilidades/Superdotação (AH/SD) no âmbito escolar
title The identification Giftedness in The School environment
spellingShingle The identification Giftedness in The School environment
Russo da SILVA, Aline
Altas Habilidades
Superdotação
Formação de professores
High abilities
Giftedness
Educational training
title_short The identification Giftedness in The School environment
title_full The identification Giftedness in The School environment
title_fullStr The identification Giftedness in The School environment
title_full_unstemmed The identification Giftedness in The School environment
title_sort The identification Giftedness in The School environment
author Russo da SILVA, Aline
author_facet Russo da SILVA, Aline
Vanin da LUZ, Renata
NEGRINI, Tatiane
author_role author
author2 Vanin da LUZ, Renata
NEGRINI, Tatiane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Russo da SILVA, Aline
Vanin da LUZ, Renata
NEGRINI, Tatiane
dc.subject.por.fl_str_mv Altas Habilidades
Superdotação
Formação de professores
High abilities
Giftedness
Educational training
topic Altas Habilidades
Superdotação
Formação de professores
High abilities
Giftedness
Educational training
description The World Health Organization estimates that 5% to 8% of the population has characteristics of High Abilities/Super-ability (AH/SD). However, the invisibility of this public in educational spaces is still perceived. This article presents a qualitative and bibliographic research based on the writings of the Three Rings Theory, proposed by Joseph Renzulli, and the Multiple Intelligences, by Howard Gardner. The main problem of the research is the need to raise the awareness of teachers through training courses, in order to clarify the indicators of AH/SD, aiming at the identification of this public in the school environment. It is known that once a student with AH/SD is identified, it is necessary to offer Specialized Educational Services (AEE) and the curriculum enrichment foreseen in the Brazilian Legislation. The results indicate the need to promote training spaces that contemplate from the cognitive, emotional and social characteristics of these students to the offer of care. The sensitization and knowledge of teachers can remove from invisibility students who feel displaced at school, rescuing possible potentials for human development.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13906
10.36311/2358-8845.2023.v10n1.p27-40
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13906
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2023.v10n1.p27-40
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13906/10902
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13906/10903
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 27-40
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 27-40
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 27-40
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041696360366080