The identification Giftedness in The School environment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13906 |
Resumo: | The World Health Organization estimates that 5% to 8% of the population has characteristics of High Abilities/Super-ability (AH/SD). However, the invisibility of this public in educational spaces is still perceived. This article presents a qualitative and bibliographic research based on the writings of the Three Rings Theory, proposed by Joseph Renzulli, and the Multiple Intelligences, by Howard Gardner. The main problem of the research is the need to raise the awareness of teachers through training courses, in order to clarify the indicators of AH/SD, aiming at the identification of this public in the school environment. It is known that once a student with AH/SD is identified, it is necessary to offer Specialized Educational Services (AEE) and the curriculum enrichment foreseen in the Brazilian Legislation. The results indicate the need to promote training spaces that contemplate from the cognitive, emotional and social characteristics of these students to the offer of care. The sensitization and knowledge of teachers can remove from invisibility students who feel displaced at school, rescuing possible potentials for human development. |
id |
UNESP-28_da11432597bc794d7973dc1f576aabe1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13906 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The identification Giftedness in The School environmentA identificação de Altas Habilidades/Superdotação (AH/SD) no âmbito escolarAltas HabilidadesSuperdotaçãoFormação de professoresHigh abilitiesGiftednessEducational trainingThe World Health Organization estimates that 5% to 8% of the population has characteristics of High Abilities/Super-ability (AH/SD). However, the invisibility of this public in educational spaces is still perceived. This article presents a qualitative and bibliographic research based on the writings of the Three Rings Theory, proposed by Joseph Renzulli, and the Multiple Intelligences, by Howard Gardner. The main problem of the research is the need to raise the awareness of teachers through training courses, in order to clarify the indicators of AH/SD, aiming at the identification of this public in the school environment. It is known that once a student with AH/SD is identified, it is necessary to offer Specialized Educational Services (AEE) and the curriculum enrichment foreseen in the Brazilian Legislation. The results indicate the need to promote training spaces that contemplate from the cognitive, emotional and social characteristics of these students to the offer of care. The sensitization and knowledge of teachers can remove from invisibility students who feel displaced at school, rescuing possible potentials for human development.A Organização Mundial de Saúde estima que de 5% a 8% da população apresenta características de Altas Habilidades/Superdotação (AH/SD). No entanto, ainda se percebe a invisibilidade deste público nos espaços educacionais. Este artigo refere-se a uma pesquisa qualitativa e bibliográfica realizada a partir dos escritos da Teoria dos três anéis, proposta por Joseph Renzulli, e das Inteligências Múltiplas, de Howard Gardner, tendo como problema central da pesquisa a necessidade da sensibilização dos professores a partir de espaços formativos, com o objetivo de esclarecer sobre os indicadores de AH/SD visando a identificação deste público no âmbito escolar. Sabe-se que a partir da identificação de um estudante com AH/SD é necessária a oferta do Atendimento Educacional Especializado (AEE) e o enriquecimento curricular previsto na legislação brasileira. Os resultados sinalizam a necessidade em promover espaços de formação que contemplem desde as características cognitivas, emocionais, sociais desses estudantes até a oferta dos atendimentos. A sensibilização e o conhecimento dos professores poderão tirar da invisibilidade estudantes que se sentem deslocados na escola, resgatando possíveis potências para o desenvolvimento humano.Faculdade de Filosofia e Ciências2023-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1390610.36311/2358-8845.2023.v10n1.p27-40Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 27-40Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 27-40Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 27-402764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13906/10902https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13906/10903Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRusso da SILVA, AlineVanin da LUZ, RenataNEGRINI, Tatiane2023-02-23T15:00:45Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13906Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2023-02-23T15:00:45Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The identification Giftedness in The School environment A identificação de Altas Habilidades/Superdotação (AH/SD) no âmbito escolar |
title |
The identification Giftedness in The School environment |
spellingShingle |
The identification Giftedness in The School environment Russo da SILVA, Aline Altas Habilidades Superdotação Formação de professores High abilities Giftedness Educational training |
title_short |
The identification Giftedness in The School environment |
title_full |
The identification Giftedness in The School environment |
title_fullStr |
The identification Giftedness in The School environment |
title_full_unstemmed |
The identification Giftedness in The School environment |
title_sort |
The identification Giftedness in The School environment |
author |
Russo da SILVA, Aline |
author_facet |
Russo da SILVA, Aline Vanin da LUZ, Renata NEGRINI, Tatiane |
author_role |
author |
author2 |
Vanin da LUZ, Renata NEGRINI, Tatiane |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Russo da SILVA, Aline Vanin da LUZ, Renata NEGRINI, Tatiane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Altas Habilidades Superdotação Formação de professores High abilities Giftedness Educational training |
topic |
Altas Habilidades Superdotação Formação de professores High abilities Giftedness Educational training |
description |
The World Health Organization estimates that 5% to 8% of the population has characteristics of High Abilities/Super-ability (AH/SD). However, the invisibility of this public in educational spaces is still perceived. This article presents a qualitative and bibliographic research based on the writings of the Three Rings Theory, proposed by Joseph Renzulli, and the Multiple Intelligences, by Howard Gardner. The main problem of the research is the need to raise the awareness of teachers through training courses, in order to clarify the indicators of AH/SD, aiming at the identification of this public in the school environment. It is known that once a student with AH/SD is identified, it is necessary to offer Specialized Educational Services (AEE) and the curriculum enrichment foreseen in the Brazilian Legislation. The results indicate the need to promote training spaces that contemplate from the cognitive, emotional and social characteristics of these students to the offer of care. The sensitization and knowledge of teachers can remove from invisibility students who feel displaced at school, rescuing possible potentials for human development. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13906 10.36311/2358-8845.2023.v10n1.p27-40 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13906 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2023.v10n1.p27-40 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13906/10902 https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13906/10903 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 27-40 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 27-40 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Dossiê Altas habilidades ou superdotação: diferentes perspectivas (inter)nacionais para a identificação, a avaliação e o enriquecimento; 27-40 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041696360366080 |