Lygia Fagundes Telles and the Bildungsroman in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dolabela Chagas, Pedro
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22668
Resumo: This article examines the increased presence and relevance of the Bildungsroman in late-1940s Brazil and the role of Lygia Fagundes Telles in that process. In order to describe some of the characteristics of the subgenre that prevailed during that period, and given the relevance of Telles’s work in the history of the subgenre in Brazil, her work will be taken on as the article’s main reference. Just as the narration of the subgenre’s history illuminates the specificities of her individual work, the analysis of her work will be used to illuminate the history of the subgenre in Brazil. The initial section offers a working definition of the Bildungsroman, describing its main features and motivations since its appearance in 18th-century Europe. A following section discusses its presence in the history of the Brazilian novel before the late 1940s, with a comparative focus on the “romance de 30” (“1930s novel”). The following two sections characterize the 1950s Brazilian Bildungsroman through comparisons between works by Telles, Clarice Lispector and Carlos Heitor Cony. At the end, the importance of the subgenre for the Brazilian novel is briefly discussed.
id UNB-5_01307da3c4374845d23648fc41ba5971
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22668
network_acronym_str UNB-5
network_name_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository_id_str
spelling Lygia Fagundes Telles and the Bildungsroman in BrazilLygia Fagundes Telles y el Bildungsroman en BrasilLygia Fagundes Telles e o Bildungsroman no Brasilromance de formaçãohistória do romance brasileiroLygia Fagundes TellesBildungsromanhistoria de la novela brasileiraLygia Fagundes TellesBildungsromanhistory of the Brazilian novelLygia Fagundes TellesThis article examines the increased presence and relevance of the Bildungsroman in late-1940s Brazil and the role of Lygia Fagundes Telles in that process. In order to describe some of the characteristics of the subgenre that prevailed during that period, and given the relevance of Telles’s work in the history of the subgenre in Brazil, her work will be taken on as the article’s main reference. Just as the narration of the subgenre’s history illuminates the specificities of her individual work, the analysis of her work will be used to illuminate the history of the subgenre in Brazil. The initial section offers a working definition of the Bildungsroman, describing its main features and motivations since its appearance in 18th-century Europe. A following section discusses its presence in the history of the Brazilian novel before the late 1940s, with a comparative focus on the “romance de 30” (“1930s novel”). The following two sections characterize the 1950s Brazilian Bildungsroman through comparisons between works by Telles, Clarice Lispector and Carlos Heitor Cony. At the end, the importance of the subgenre for the Brazilian novel is briefly discussed.El artículo trata sobre el aumento de la presencia y relevancia del Bildungsroman en Brasil a fines de los años 40 del siglo XX y el lugar de Lygia Fagundes Telles en aquel proceso. Indicación de las características de la versión del subgénero entonces predominante, para describirlas y dada la importancia la obra de Telles para la historia del subgénero en Brasil, se la toma como término de referencia: así como la narración de la historia del subgénero ilumina las especificidades de la obra de la autora, se presupone que el análisis de su obra ilumine la historia del subgénero en el país. La sección inicial ofrece una definición operativa del Bildungsroman, describiendo sus características y motivaciones principales desde su aparición en Europa a fines del siglo XVIII. Una sección siguiente discute su presencia en la historia de la novela brasilera anterior al período analizado, con foco en la “novela de los treinta”. Dos secciones siguientes caracterizan el Bildungsroman brasilero de los años 50 bajo comparaciones entre obras de Telles, Clarice Lispector y Carlos Heitor Cony. Al final, una nota breve discute la importancia del subgénero para la novela brasilera posterior.O aumento da presença e relevância do Bildungsroman no Brasil em finais dos anos 40 do século XX; o lugar de Lygia Fagundes Telles nesse processo. Indicação de características da versão do subgênero então predominante; para descrevê-las, dada a importância de Telles para a história do subgênero no Brasil, a sua obra é tomada como referência principal do artigo: assim como a narração da história do subgênero ilumina as especificidades da sua obra individual, propõe-se que a análise da sua obra ilumina a história do subgênero no país. A seção inicial oferece uma definição operatória do Bildungsroman, descrevendo as suas características e motivações principais desde a sua aparição na Europa em finais do século XVIII. Uma seção seguinte discute a sua presença na história do romance brasileiro antes do período analisado, com foco comparativo no “romance de 30”. Duas seções seguintes caracterizam o Bildungsroman brasileiro dos anos 50 mediante comparações entre obras de Telles e de Clarice Lispector e Carlos Heitor Cony. Ao final, faz-se uma nota sobre a importância do subgênero para o romance brasileiro posterior.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia2019-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/2266810.1590/2316-4018566Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-12Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-122316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22668/20494https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22668/21881Copyright (c) 2019 Pedro Dolabela Chagasinfo:eu-repo/semantics/openAccessDolabela Chagas, Pedro2019-02-06T20:35:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22668Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2019-02-06T20:35:39Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Lygia Fagundes Telles and the Bildungsroman in Brazil
Lygia Fagundes Telles y el Bildungsroman en Brasil
Lygia Fagundes Telles e o Bildungsroman no Brasil
title Lygia Fagundes Telles and the Bildungsroman in Brazil
spellingShingle Lygia Fagundes Telles and the Bildungsroman in Brazil
Dolabela Chagas, Pedro
romance de formação
história do romance brasileiro
Lygia Fagundes Telles
Bildungsroman
historia de la novela brasileira
Lygia Fagundes Telles
Bildungsroman
history of the Brazilian novel
Lygia Fagundes Telles
title_short Lygia Fagundes Telles and the Bildungsroman in Brazil
title_full Lygia Fagundes Telles and the Bildungsroman in Brazil
title_fullStr Lygia Fagundes Telles and the Bildungsroman in Brazil
title_full_unstemmed Lygia Fagundes Telles and the Bildungsroman in Brazil
title_sort Lygia Fagundes Telles and the Bildungsroman in Brazil
author Dolabela Chagas, Pedro
author_facet Dolabela Chagas, Pedro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dolabela Chagas, Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv romance de formação
história do romance brasileiro
Lygia Fagundes Telles
Bildungsroman
historia de la novela brasileira
Lygia Fagundes Telles
Bildungsroman
history of the Brazilian novel
Lygia Fagundes Telles
topic romance de formação
história do romance brasileiro
Lygia Fagundes Telles
Bildungsroman
historia de la novela brasileira
Lygia Fagundes Telles
Bildungsroman
history of the Brazilian novel
Lygia Fagundes Telles
description This article examines the increased presence and relevance of the Bildungsroman in late-1940s Brazil and the role of Lygia Fagundes Telles in that process. In order to describe some of the characteristics of the subgenre that prevailed during that period, and given the relevance of Telles’s work in the history of the subgenre in Brazil, her work will be taken on as the article’s main reference. Just as the narration of the subgenre’s history illuminates the specificities of her individual work, the analysis of her work will be used to illuminate the history of the subgenre in Brazil. The initial section offers a working definition of the Bildungsroman, describing its main features and motivations since its appearance in 18th-century Europe. A following section discusses its presence in the history of the Brazilian novel before the late 1940s, with a comparative focus on the “romance de 30” (“1930s novel”). The following two sections characterize the 1950s Brazilian Bildungsroman through comparisons between works by Telles, Clarice Lispector and Carlos Heitor Cony. At the end, the importance of the subgenre for the Brazilian novel is briefly discussed.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer Reviewed
Evaluado por los pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22668
10.1590/2316-4018566
url https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22668
identifier_str_mv 10.1590/2316-4018566
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22668/20494
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22668/21881
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Pedro Dolabela Chagas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Pedro Dolabela Chagas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-12
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-12
2316-4018
1518-0158
reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
collection Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository.name.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com
_version_ 1800211020988284928