Writing with the whole body by Laura Castro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães, Milena
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Alencar, Rosana Nunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51127
Resumo: This work is dedicated to the literary production of Laura Castro, a novelist, poet, visual artist from Bahia, Brazil, as well as a curator and a teacher, whose artistic practices scrutinize the modes of expansion of the Brazilian literary field. This enlargement takes place both with regards to the publication and circulation of the book and to a literature marked by not belonging to a single genre, making experimentation, hybridization, and the use of different supports its constituent traits. To do so, at first, this text assesses how the “collective gathering”, characteristic of the author's works, establishes independent collaboration circuits. Subsequently, it comments on Castro's last two books, O armarinho (2018) and Inês: pequena antologia do passado (2020), to assess their transit (of supports, genres, forms), in which the experiments and intimate experiences of the first are consolidated in a more synthetic language that opens up to questions of inheritance, of ancestry, and of erasure of the past. Authors as diverse as Derrida, Garramuño, Devulsky, and Munanga help develop this reflection.
id UNB-5_0dfcc54a964ba14d22fd251986865d97
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51127
network_acronym_str UNB-5
network_name_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository_id_str
spelling Writing with the whole body by Laura CastroLa La escrita de cuerpo entero de Laura CastroA escrita com o corpo todo de Laura Castroliteratura brasileira contemporânea; campo literário expandido; livro-objetoliteratura brasileña contemporánea; campo literario expandido; libro-objetocontemporary Brazilian literature; expanded literary field; book-objectThis work is dedicated to the literary production of Laura Castro, a novelist, poet, visual artist from Bahia, Brazil, as well as a curator and a teacher, whose artistic practices scrutinize the modes of expansion of the Brazilian literary field. This enlargement takes place both with regards to the publication and circulation of the book and to a literature marked by not belonging to a single genre, making experimentation, hybridization, and the use of different supports its constituent traits. To do so, at first, this text assesses how the “collective gathering”, characteristic of the author's works, establishes independent collaboration circuits. Subsequently, it comments on Castro's last two books, O armarinho (2018) and Inês: pequena antologia do passado (2020), to assess their transit (of supports, genres, forms), in which the experiments and intimate experiences of the first are consolidated in a more synthetic language that opens up to questions of inheritance, of ancestry, and of erasure of the past. Authors as diverse as Derrida, Garramuño, Devulsky, and Munanga help develop this reflection.Este texto trata de la producción literaria de Laura Castro, romancista, poetisa, artista visual del estado de Bahia, además de crítica de arte y profesora, cuyas prácticas artísticas estudian los modos de expansión del campo literario brasileño. Esa ampliación se sitúa tanto en lo que se refiere a la publicación y circulación del libro, como también a una literatura marcada por la no pertenencia a un solo género, haciendo de la experimentación, de la hibridación y de la utilización de soportes distintos sus rasgos constituyentes. Para esto, en un primer momento, evalúa como la “reunión colectiva”, propia de su trabajo, instituye circuitos de colaboración independientes. En seguida, comenta sus dos últimos libros, O armarinho (2018) e Inês: pequena antologia do passado (2020), para evaluar su tráfico (de soportes, géneros, formas), en que las experimentaciones y las experiencias intimistas del primero se consolidan en un lenguaje más sintético que se abre para temas de herencia, ancestralidad y borradura del pasado. Autores tan diversos como Derrida, Garramuño, Devulsky y Munanga ayudan a componer esta reflexión.Este texto trata da produção literária de Laura Castro, romancista, poeta, artista visual baiana, além de curadora e professora, cujas práticas artísticas perscrutam os modos de expansão do campo literário brasileiro. Esse alargamento situa-se tanto no que diz respeito à publicação e circulação do livro como no que se refere a uma literatura marcada pelo não pertencimento a um só gênero, fazendo da experimentação, da hibridização e do uso de suportes distintos os seus traços constituintes. Para tanto, em um primeiro momento, avalia como o “ajuntamento coletivo”, próprio de seu trabalho, institui circuitos de colaboração independentes. Em seguida, comenta os seus dois últimos livros, O armarinho (2018) e Inês: pequena antologia do passado (2020), para avaliar o seu trânsito (de suportes, gêneros, formas), em que os experimentos e as experiências intimistas do primeiro se consolidam em uma linguagem mais sintética que se abre para questões de herança, ancestralidade e apagamento do passado. Autores tão díspares como Derrida, Garramuño, Devulsky e Munanga ajudam a compor essa reflexão.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia2023-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51127Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 69 (2023): Occupying Spaces: Legitimation of Contemporary Brazilian Women Writers - Cecília Paiva Ximenes Rodrigues, Cristiane Lira e Lígia Bezerra (org.)Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 69 (2023): Ocupando espaços: legitimação de escritoras brasileiras contemporâneas - Cecília Paiva Ximenes Rodrigues, Cristiane Lira e Lígia Bezerra (org.)2316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51127/38652http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães, MilenaAlencar, Rosana Nunes2023-10-12T17:38:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51127Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2023-10-12T17:38:18Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Writing with the whole body by Laura Castro
La La escrita de cuerpo entero de Laura Castro
A escrita com o corpo todo de Laura Castro
title Writing with the whole body by Laura Castro
spellingShingle Writing with the whole body by Laura Castro
Magalhães, Milena
literatura brasileira contemporânea; campo literário expandido; livro-objeto
literatura brasileña contemporánea; campo literario expandido; libro-objeto
contemporary Brazilian literature; expanded literary field; book-object
title_short Writing with the whole body by Laura Castro
title_full Writing with the whole body by Laura Castro
title_fullStr Writing with the whole body by Laura Castro
title_full_unstemmed Writing with the whole body by Laura Castro
title_sort Writing with the whole body by Laura Castro
author Magalhães, Milena
author_facet Magalhães, Milena
Alencar, Rosana Nunes
author_role author
author2 Alencar, Rosana Nunes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães, Milena
Alencar, Rosana Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv literatura brasileira contemporânea; campo literário expandido; livro-objeto
literatura brasileña contemporánea; campo literario expandido; libro-objeto
contemporary Brazilian literature; expanded literary field; book-object
topic literatura brasileira contemporânea; campo literário expandido; livro-objeto
literatura brasileña contemporánea; campo literario expandido; libro-objeto
contemporary Brazilian literature; expanded literary field; book-object
description This work is dedicated to the literary production of Laura Castro, a novelist, poet, visual artist from Bahia, Brazil, as well as a curator and a teacher, whose artistic practices scrutinize the modes of expansion of the Brazilian literary field. This enlargement takes place both with regards to the publication and circulation of the book and to a literature marked by not belonging to a single genre, making experimentation, hybridization, and the use of different supports its constituent traits. To do so, at first, this text assesses how the “collective gathering”, characteristic of the author's works, establishes independent collaboration circuits. Subsequently, it comments on Castro's last two books, O armarinho (2018) and Inês: pequena antologia do passado (2020), to assess their transit (of supports, genres, forms), in which the experiments and intimate experiences of the first are consolidated in a more synthetic language that opens up to questions of inheritance, of ancestry, and of erasure of the past. Authors as diverse as Derrida, Garramuño, Devulsky, and Munanga help develop this reflection.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer Reviewed
Evaluado por los pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51127
url https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51127
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51127/38652
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 69 (2023): Occupying Spaces: Legitimation of Contemporary Brazilian Women Writers - Cecília Paiva Ximenes Rodrigues, Cristiane Lira e Lígia Bezerra (org.)
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 69 (2023): Ocupando espaços: legitimação de escritoras brasileiras contemporâneas - Cecília Paiva Ximenes Rodrigues, Cristiane Lira e Lígia Bezerra (org.)
2316-4018
1518-0158
reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
collection Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository.name.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com
_version_ 1800211022157447168