Writing with the whole body by Laura Castro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51127 |
Resumo: | This work is dedicated to the literary production of Laura Castro, a novelist, poet, visual artist from Bahia, Brazil, as well as a curator and a teacher, whose artistic practices scrutinize the modes of expansion of the Brazilian literary field. This enlargement takes place both with regards to the publication and circulation of the book and to a literature marked by not belonging to a single genre, making experimentation, hybridization, and the use of different supports its constituent traits. To do so, at first, this text assesses how the “collective gathering”, characteristic of the author's works, establishes independent collaboration circuits. Subsequently, it comments on Castro's last two books, O armarinho (2018) and Inês: pequena antologia do passado (2020), to assess their transit (of supports, genres, forms), in which the experiments and intimate experiences of the first are consolidated in a more synthetic language that opens up to questions of inheritance, of ancestry, and of erasure of the past. Authors as diverse as Derrida, Garramuño, Devulsky, and Munanga help develop this reflection. |
id |
UNB-5_0dfcc54a964ba14d22fd251986865d97 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51127 |
network_acronym_str |
UNB-5 |
network_name_str |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
repository_id_str |
|
spelling |
Writing with the whole body by Laura CastroLa La escrita de cuerpo entero de Laura CastroA escrita com o corpo todo de Laura Castroliteratura brasileira contemporânea; campo literário expandido; livro-objetoliteratura brasileña contemporánea; campo literario expandido; libro-objetocontemporary Brazilian literature; expanded literary field; book-objectThis work is dedicated to the literary production of Laura Castro, a novelist, poet, visual artist from Bahia, Brazil, as well as a curator and a teacher, whose artistic practices scrutinize the modes of expansion of the Brazilian literary field. This enlargement takes place both with regards to the publication and circulation of the book and to a literature marked by not belonging to a single genre, making experimentation, hybridization, and the use of different supports its constituent traits. To do so, at first, this text assesses how the “collective gathering”, characteristic of the author's works, establishes independent collaboration circuits. Subsequently, it comments on Castro's last two books, O armarinho (2018) and Inês: pequena antologia do passado (2020), to assess their transit (of supports, genres, forms), in which the experiments and intimate experiences of the first are consolidated in a more synthetic language that opens up to questions of inheritance, of ancestry, and of erasure of the past. Authors as diverse as Derrida, Garramuño, Devulsky, and Munanga help develop this reflection.Este texto trata de la producción literaria de Laura Castro, romancista, poetisa, artista visual del estado de Bahia, además de crítica de arte y profesora, cuyas prácticas artísticas estudian los modos de expansión del campo literario brasileño. Esa ampliación se sitúa tanto en lo que se refiere a la publicación y circulación del libro, como también a una literatura marcada por la no pertenencia a un solo género, haciendo de la experimentación, de la hibridación y de la utilización de soportes distintos sus rasgos constituyentes. Para esto, en un primer momento, evalúa como la “reunión colectiva”, propia de su trabajo, instituye circuitos de colaboración independientes. En seguida, comenta sus dos últimos libros, O armarinho (2018) e Inês: pequena antologia do passado (2020), para evaluar su tráfico (de soportes, géneros, formas), en que las experimentaciones y las experiencias intimistas del primero se consolidan en un lenguaje más sintético que se abre para temas de herencia, ancestralidad y borradura del pasado. Autores tan diversos como Derrida, Garramuño, Devulsky y Munanga ayudan a componer esta reflexión.Este texto trata da produção literária de Laura Castro, romancista, poeta, artista visual baiana, além de curadora e professora, cujas práticas artísticas perscrutam os modos de expansão do campo literário brasileiro. Esse alargamento situa-se tanto no que diz respeito à publicação e circulação do livro como no que se refere a uma literatura marcada pelo não pertencimento a um só gênero, fazendo da experimentação, da hibridização e do uso de suportes distintos os seus traços constituintes. Para tanto, em um primeiro momento, avalia como o “ajuntamento coletivo”, próprio de seu trabalho, institui circuitos de colaboração independentes. Em seguida, comenta os seus dois últimos livros, O armarinho (2018) e Inês: pequena antologia do passado (2020), para avaliar o seu trânsito (de suportes, gêneros, formas), em que os experimentos e as experiências intimistas do primeiro se consolidam em uma linguagem mais sintética que se abre para questões de herança, ancestralidade e apagamento do passado. Autores tão díspares como Derrida, Garramuño, Devulsky e Munanga ajudam a compor essa reflexão.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília2023-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51127Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 69 (2023): Occupying Spaces: Legitimation of Contemporary Brazilian Women Writers - Cecília Paiva Ximenes Rodrigues, Cristiane Lira e Lígia Bezerra (org.)Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 69 (2023): Ocupando espaços: legitimação de escritoras brasileiras contemporâneas - Cecília Paiva Ximenes Rodrigues, Cristiane Lira e Lígia Bezerra (org.)2316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51127/38652http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães, MilenaAlencar, Rosana Nunes2023-10-12T17:38:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51127Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2023-10-12T17:38:18Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Writing with the whole body by Laura Castro La La escrita de cuerpo entero de Laura Castro A escrita com o corpo todo de Laura Castro |
title |
Writing with the whole body by Laura Castro |
spellingShingle |
Writing with the whole body by Laura Castro Magalhães, Milena literatura brasileira contemporânea; campo literário expandido; livro-objeto literatura brasileña contemporánea; campo literario expandido; libro-objeto contemporary Brazilian literature; expanded literary field; book-object |
title_short |
Writing with the whole body by Laura Castro |
title_full |
Writing with the whole body by Laura Castro |
title_fullStr |
Writing with the whole body by Laura Castro |
title_full_unstemmed |
Writing with the whole body by Laura Castro |
title_sort |
Writing with the whole body by Laura Castro |
author |
Magalhães, Milena |
author_facet |
Magalhães, Milena Alencar, Rosana Nunes |
author_role |
author |
author2 |
Alencar, Rosana Nunes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magalhães, Milena Alencar, Rosana Nunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
literatura brasileira contemporânea; campo literário expandido; livro-objeto literatura brasileña contemporánea; campo literario expandido; libro-objeto contemporary Brazilian literature; expanded literary field; book-object |
topic |
literatura brasileira contemporânea; campo literário expandido; livro-objeto literatura brasileña contemporánea; campo literario expandido; libro-objeto contemporary Brazilian literature; expanded literary field; book-object |
description |
This work is dedicated to the literary production of Laura Castro, a novelist, poet, visual artist from Bahia, Brazil, as well as a curator and a teacher, whose artistic practices scrutinize the modes of expansion of the Brazilian literary field. This enlargement takes place both with regards to the publication and circulation of the book and to a literature marked by not belonging to a single genre, making experimentation, hybridization, and the use of different supports its constituent traits. To do so, at first, this text assesses how the “collective gathering”, characteristic of the author's works, establishes independent collaboration circuits. Subsequently, it comments on Castro's last two books, O armarinho (2018) and Inês: pequena antologia do passado (2020), to assess their transit (of supports, genres, forms), in which the experiments and intimate experiences of the first are consolidated in a more synthetic language that opens up to questions of inheritance, of ancestry, and of erasure of the past. Authors as diverse as Derrida, Garramuño, Devulsky, and Munanga help develop this reflection. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer Reviewed Evaluado por los pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51127 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51127 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/51127/38652 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 69 (2023): Occupying Spaces: Legitimation of Contemporary Brazilian Women Writers - Cecília Paiva Ximenes Rodrigues, Cristiane Lira e Lígia Bezerra (org.) Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 69 (2023): Ocupando espaços: legitimação de escritoras brasileiras contemporâneas - Cecília Paiva Ximenes Rodrigues, Cristiane Lira e Lígia Bezerra (org.) 2316-4018 1518-0158 reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
collection |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com |
_version_ |
1800211022157447168 |