Toda via,: Michele Santos’ cuts — women, periphery, poetry
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/52636 |
Resumo: | The present article intended to read the book Toda via, (2015) by Michele Santos, in three acts: the first one is the presentation of a collection of poems, which marks the debut of the writer and important cultural agent of the extreme south zone of São Paulo, highlighting the main lines of her writing. Next, we will try to understand her style in dialogue with the issues of peripheral literature. In the last part, an interpretative analysis of the poems will be performed, which was aimed to observe the aesthetic resources used by this poet, to, among other things, reflect on language and its limits, which is intrinsically linked, in the case of Michele Santos, to having the awareness of being a woman in the world from the periphery. |
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Toda via,: Michele Santos’ cuts — women, periphery, poetryToda via: los cortes de Michele Santos — mujer, periferia, poesíaToda via,: os cortes de Michele Santos — a mulher, periferia, a poesialiteratura periférica; poesia; mulher; sarau; periferialiteratura periférica; poesía; mujer; soirée; periferiaPeripheral literature; poetry; woman; soirée; peripheryThe present article intended to read the book Toda via, (2015) by Michele Santos, in three acts: the first one is the presentation of a collection of poems, which marks the debut of the writer and important cultural agent of the extreme south zone of São Paulo, highlighting the main lines of her writing. Next, we will try to understand her style in dialogue with the issues of peripheral literature. In the last part, an interpretative analysis of the poems will be performed, which was aimed to observe the aesthetic resources used by this poet, to, among other things, reflect on language and its limits, which is intrinsically linked, in the case of Michele Santos, to having the awareness of being a woman in the world from the periphery.El presente artículo pretende leer el libro Toda via, (2015) de Michele Santos, en tres movimientos esencialmente: en primer lugar, la presentación del libro que marca el debut de esta escritora e importante agente cultural de la zona extremo sur de São Paulo, destacando las principales líneas de su escritura. A continuación, tratamos de comprender su estilo en diálogo con las cuestiones de la literatura periférica. En la última parte, se realizó un análisis interpretativo de los poemas, en el que queremos observar los recursos estéticos utilizados, entre otras cosas, para reflejar el lenguaje y sus límites, lo cual está intrínsecamente ligado, en el caso de Michele Santos, a tener conciencia de ser mujer en el mundo desde la periferia.O presente artigo lê o livro Toda via, (2015), de Michele Santos, em três movimentos essencialmente: em primeiro lugar, faz a apresentação da coleção de poemas que marca a estreia da escritora e agente cultural do extremo da zona sul de São Paulo, ressaltando as principais linhas de força de sua escrita. Em seguida, tentamos compreender seu estilo em diálogo com as questões da literatura periférica. Na última parte, realizamos uma análise interpretativa dos poemas, na qual observamos os recursos estéticos usados para, entre outras coisas, refletir a linguagem e seus limites, o que se liga intrinsicamente, no caso de Michele Santos, a ter consciência de ser mulher no mundo a partir da periferia.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília2024-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/52636Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 70 (2023): Revista Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Número 70, Tema LivreEstudos de Literatura Brasileira Contemporânea; Núm. 70 (2023): Revista Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Número 70, Tema LivreEstudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 70 (2023): Revista Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Número 70, Tema Livre2316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/52636/39528http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessIreno, Rafael da Cruz2024-04-11T02:48:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52636Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2024-04-11T02:48:07Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false |
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