Aesthetics of aspiration, policies of inclusion: comments to development in two saraus of Rio de Janeiro
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/29319 |
Resumo: | During the last five years and after the days of June, the tradition of the Saraus in Brazil experienced a quantitative change: its incidence increased exponentially throughout the territory of the country, following the example of pioneering events such as Cooperifa. The jump was also qualitative: there is a version of these cultural performances that responds to the new socioeconomic dynamics of the country and that discovers a repertoire of meanings that can be seen as part of a genealogy of development that has always been present behind its staging. The article presents, from the ethnographic work in three of these events, a cultural landscape that interprets the context and meanings of a phenomenon that is not only inscribed in relation to the tradition of the saraus as the space par excellence of peripheral culture, but with the narratives of economic development in the region, especially those put into practice by the governments of the Workers' Party. Commentary and rupture, this new scene of saraus sheds clues about the obstacles still present to the desire for equality of the Brazilian nation. |
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Aesthetics of aspiration, policies of inclusion: comments to development in two saraus of Rio de JaneiroEstéticas de la aspiración, políticas de la inclusión: glosas al desarrollo en dos saraus de Rio de JaneiroEstéticas da aspiração, políticas da inclusão: comentarios ao desenvolvimento em dois saraus do Rio de Janeirosarausperiferiadesenvolvimentoclasse mediasarausperiferiadesarrolloclase mediasarausperipherydevelopmentmiddle classDuring the last five years and after the days of June, the tradition of the Saraus in Brazil experienced a quantitative change: its incidence increased exponentially throughout the territory of the country, following the example of pioneering events such as Cooperifa. The jump was also qualitative: there is a version of these cultural performances that responds to the new socioeconomic dynamics of the country and that discovers a repertoire of meanings that can be seen as part of a genealogy of development that has always been present behind its staging. The article presents, from the ethnographic work in three of these events, a cultural landscape that interprets the context and meanings of a phenomenon that is not only inscribed in relation to the tradition of the saraus as the space par excellence of peripheral culture, but with the narratives of economic development in the region, especially those put into practice by the governments of the Workers' Party. Commentary and rupture, this new scene of saraus sheds clues about the obstacles still present to the desire for equality of the Brazilian nation.Durante los últimos cinco años y después de las jornadas de junio, la tradición de los saraus en Brasil experimentó un cambio cuantitativo: su incidencia aumentó exponencialmente a lo largo del territorio del país, siguiendo el ejemplo de eventos pioneros como Cooperifa. El salto también fue cualitativo: existe una versión de estos performances culturales que responde a las nuevas dinámicas socioeconómicas del país y que descubre un repertorio de significados que pueden verse como parte de una genealogía del desarrollo que siempre ha estado presente detrás de su puesta en escena. El artículo presenta, a partir del trabajo etnográfico en tres de estos eventos, un paisaje cultural que interpreta el contexto y los significados de un fenómeno que no sólo se inscribe en relación con la tradición de los saraus como el espacio por antonomasia de la cultura periférica, sino con las narrativas de desarrollo económico en la región, especialmente las puestas en práctica por los gobiernos del Partido de los Trabajadores. Comentario y ruptura, esta nueva escena de saraus arroja pistas sobre los obstáculos aún presentes a las ansias de igualdad de la nación brasilera.Durante os últimos cinco anos e após os dias de junho, a tradição dos saraus no Brasil experimentou uma mudança quantitativa: sua incidência aumentou exponencialmente em todo o território do país, seguindo o exemplo de eventos pioneiros como o da Cooperifa. O salto também foi qualitativo: há uma versão dessas performances culturais que responde à nova dinâmica socioeconômica do país e que descobre um repertório de significados que pode ser visto como parte de uma genealogia do desenvolvimento que sempre esteve presente por trás de sua encenação. O artigo apresenta, a partir do trabalho etnográfico em três desses eventos, uma paisagem cultural que interpreta o contexto e os significados de um fenômeno que não se inscreve apenas em relação à tradição dos saraus como o espaço por excelência da cultura periférica, mas com as narrativas de desenvolvimento econômico na região, especialmente aquelas colocadas em prática pelos governos do Partido dos Trabalhadores. Comentário e ruptura, essa nova cena de saraus lança pistas sobre os obstáculos ainda presentes ao desejo de igualdade da nação brasileira.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília2020-01-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/2931910.1590/2316-40185917Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 59 (2020): Literature beyond the book - Diego J. Bustos e Marguerite Harrison (ed.); 1-14Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 59 (2020): Literatura além do livro - Diego J. 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