Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Loyola Comin, Clarissa
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25943
Resumo: This paper”Ÿs aim is to reflect upon the reading experience that derives from Delírio de Damasco (2012), from Brazilian author Veronica Stigger. For such a reflection, we raise questions related to the literary enunciation, mainly through the notion of enunciative un-framing, which will be properly developed through our analysis with the support of concepts such as fictive utterance and natural utterance, both conceived by Barbara Smith. We start from the hypothesis that, in this particular work, we have a language without contours, un-framed, mainly because it is a language devoid of the basic elements that inform traditional narrative (narrator, plot, characters). Looking critically at this disturbance in the literary enunciation caused by Delírio de Damasco, we think through how this gesture affects the reader”Ÿs position: how does the noisy transition between the existent and the inexistent take place and what are the consequences of that movement for the continuous stream between real and imaginary.
id UNB-5_3a07882a31a4538d2d2d2b19934c2ab5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25943
network_acronym_str UNB-5
network_name_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository_id_str
spelling Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de DamascoEl grado cero de la ficción: des-molduramiento enunciativo en Delírio de DamascoO grau zero da ficção: desmolduramento enunciativo em Delírio de Damascodesmolduramento enunciativoVeronica StiggerDelírio de DamascoBarbara Smithdes-enmarcamiento enunciativoVeronica StiggerDelírio de DamascoBarbara Smithenunciative unframingVeronica StiggerDelírio de DamascoBarbara SmithThis paper”Ÿs aim is to reflect upon the reading experience that derives from Delírio de Damasco (2012), from Brazilian author Veronica Stigger. For such a reflection, we raise questions related to the literary enunciation, mainly through the notion of enunciative un-framing, which will be properly developed through our analysis with the support of concepts such as fictive utterance and natural utterance, both conceived by Barbara Smith. We start from the hypothesis that, in this particular work, we have a language without contours, un-framed, mainly because it is a language devoid of the basic elements that inform traditional narrative (narrator, plot, characters). Looking critically at this disturbance in the literary enunciation caused by Delírio de Damasco, we think through how this gesture affects the reader”Ÿs position: how does the noisy transition between the existent and the inexistent take place and what are the consequences of that movement for the continuous stream between real and imaginary.El objetivo de este trabajo es el de reflejar cómo se da la experiencia de lectura en Delírio de Damasco (2012), de Veronica Stigger. Con tal intento, planteamos cuestiones relacionadas a la enunciación literaria, sirviéndonos de la noción de desenmarcamiento enunciativo, que será explicitada y desarrollada durante el análisis con el soporte de conceptos como enunciado ficticio y enunciado natural, ambos acuñados por Barbara Smith. Nuestra hipótesis es que, en esta obra, tenemos un lenguaje sin contorno, sin marco, pues se haya despojado de los referenciales básicos de un anclaje narrativo (narrador, trama, personajes). Así, problematizando el estremecimiento del lugar de la enunciación literaria en Delírio de Damasco, nos interesa pensar de qué modo tal gesto afecta la posición del lector: cómo se da el paso ruidoso de lo existente a lo inexistente; y cuáles son las consecuencias de ese movimiento junto al continuo ininterrumpido entre lo real y lo imaginario.O objetivo deste trabalho é refletir como se dá a experiência de leitura em Delírio de Damasco (2012), de Veronica Stigger. Para isso, levantaremos questões relacionadas à enunciação literária, servindo-nos da noção de desmolduramento enunciativo, que será explicitada e desenvolvida durante a análise com o suporte de conceitos como enunciado fictício e enunciado natural, ambos cunhados por Barbara Smith. Nossa hipótese é de que nesta obra temos uma linguagem sem contorno, desmoldurada, pois desprovida dos referenciais básicos de ancoragem narrativa (narrador, enredo, personagens). Assim, problematizando o abalo do lugar da enunciação literária em Delírio de Damasco, interessa-nos pensar de que modo este gesto afeta a posição do leitor: como se dá a passagem ruidosa do existente ao inexistente e quais as consequências desse movimento junto ao contínuo ininterrupto entre real e imaginário.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia2019-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/2594310.1590/2316-4018579Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 57 (2019): Reading and experience - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-11Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 57 (2019): Leitura e experiência - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-112316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25943/22782https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25943/24137Copyright (c) 2019 Clarissa Loyola Comininfo:eu-repo/semantics/openAccessLoyola Comin, Clarissa2019-10-30T20:00:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25943Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2019-10-30T20:00:06Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco
El grado cero de la ficción: des-molduramiento enunciativo en Delírio de Damasco
O grau zero da ficção: desmolduramento enunciativo em Delírio de Damasco
title Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco
spellingShingle Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco
Loyola Comin, Clarissa
desmolduramento enunciativo
Veronica Stigger
Delírio de Damasco
Barbara Smith
des-enmarcamiento enunciativo
Veronica Stigger
Delírio de Damasco
Barbara Smith
enunciative unframing
Veronica Stigger
Delírio de Damasco
Barbara Smith
title_short Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco
title_full Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco
title_fullStr Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco
title_full_unstemmed Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco
title_sort Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco
author Loyola Comin, Clarissa
author_facet Loyola Comin, Clarissa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Loyola Comin, Clarissa
dc.subject.por.fl_str_mv desmolduramento enunciativo
Veronica Stigger
Delírio de Damasco
Barbara Smith
des-enmarcamiento enunciativo
Veronica Stigger
Delírio de Damasco
Barbara Smith
enunciative unframing
Veronica Stigger
Delírio de Damasco
Barbara Smith
topic desmolduramento enunciativo
Veronica Stigger
Delírio de Damasco
Barbara Smith
des-enmarcamiento enunciativo
Veronica Stigger
Delírio de Damasco
Barbara Smith
enunciative unframing
Veronica Stigger
Delírio de Damasco
Barbara Smith
description This paper”Ÿs aim is to reflect upon the reading experience that derives from Delírio de Damasco (2012), from Brazilian author Veronica Stigger. For such a reflection, we raise questions related to the literary enunciation, mainly through the notion of enunciative un-framing, which will be properly developed through our analysis with the support of concepts such as fictive utterance and natural utterance, both conceived by Barbara Smith. We start from the hypothesis that, in this particular work, we have a language without contours, un-framed, mainly because it is a language devoid of the basic elements that inform traditional narrative (narrator, plot, characters). Looking critically at this disturbance in the literary enunciation caused by Delírio de Damasco, we think through how this gesture affects the reader”Ÿs position: how does the noisy transition between the existent and the inexistent take place and what are the consequences of that movement for the continuous stream between real and imaginary.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer Reviewed
Evaluado por los pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25943
10.1590/2316-4018579
url https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25943
identifier_str_mv 10.1590/2316-4018579
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25943/22782
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25943/24137
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Clarissa Loyola Comin
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Clarissa Loyola Comin
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 57 (2019): Reading and experience - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-11
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 57 (2019): Leitura e experiência - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-11
2316-4018
1518-0158
reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
collection Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository.name.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com
_version_ 1800211021415055360