Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25943 |
Resumo: | This paper”Ÿs aim is to reflect upon the reading experience that derives from Delírio de Damasco (2012), from Brazilian author Veronica Stigger. For such a reflection, we raise questions related to the literary enunciation, mainly through the notion of enunciative un-framing, which will be properly developed through our analysis with the support of concepts such as fictive utterance and natural utterance, both conceived by Barbara Smith. We start from the hypothesis that, in this particular work, we have a language without contours, un-framed, mainly because it is a language devoid of the basic elements that inform traditional narrative (narrator, plot, characters). Looking critically at this disturbance in the literary enunciation caused by Delírio de Damasco, we think through how this gesture affects the reader”Ÿs position: how does the noisy transition between the existent and the inexistent take place and what are the consequences of that movement for the continuous stream between real and imaginary. |
id |
UNB-5_3a07882a31a4538d2d2d2b19934c2ab5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25943 |
network_acronym_str |
UNB-5 |
network_name_str |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
repository_id_str |
|
spelling |
Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de DamascoEl grado cero de la ficción: des-molduramiento enunciativo en Delírio de DamascoO grau zero da ficção: desmolduramento enunciativo em Delírio de Damascodesmolduramento enunciativoVeronica StiggerDelírio de DamascoBarbara Smithdes-enmarcamiento enunciativoVeronica StiggerDelírio de DamascoBarbara Smithenunciative unframingVeronica StiggerDelírio de DamascoBarbara SmithThis paper”Ÿs aim is to reflect upon the reading experience that derives from Delírio de Damasco (2012), from Brazilian author Veronica Stigger. For such a reflection, we raise questions related to the literary enunciation, mainly through the notion of enunciative un-framing, which will be properly developed through our analysis with the support of concepts such as fictive utterance and natural utterance, both conceived by Barbara Smith. We start from the hypothesis that, in this particular work, we have a language without contours, un-framed, mainly because it is a language devoid of the basic elements that inform traditional narrative (narrator, plot, characters). Looking critically at this disturbance in the literary enunciation caused by Delírio de Damasco, we think through how this gesture affects the reader”Ÿs position: how does the noisy transition between the existent and the inexistent take place and what are the consequences of that movement for the continuous stream between real and imaginary.El objetivo de este trabajo es el de reflejar cómo se da la experiencia de lectura en Delírio de Damasco (2012), de Veronica Stigger. Con tal intento, planteamos cuestiones relacionadas a la enunciación literaria, sirviéndonos de la noción de desenmarcamiento enunciativo, que será explicitada y desarrollada durante el análisis con el soporte de conceptos como enunciado ficticio y enunciado natural, ambos acuñados por Barbara Smith. Nuestra hipótesis es que, en esta obra, tenemos un lenguaje sin contorno, sin marco, pues se haya despojado de los referenciales básicos de un anclaje narrativo (narrador, trama, personajes). Así, problematizando el estremecimiento del lugar de la enunciación literaria en Delírio de Damasco, nos interesa pensar de qué modo tal gesto afecta la posición del lector: cómo se da el paso ruidoso de lo existente a lo inexistente; y cuáles son las consecuencias de ese movimiento junto al continuo ininterrumpido entre lo real y lo imaginario.O objetivo deste trabalho é refletir como se dá a experiência de leitura em Delírio de Damasco (2012), de Veronica Stigger. Para isso, levantaremos questões relacionadas à enunciação literária, servindo-nos da noção de desmolduramento enunciativo, que será explicitada e desenvolvida durante a análise com o suporte de conceitos como enunciado fictício e enunciado natural, ambos cunhados por Barbara Smith. Nossa hipótese é de que nesta obra temos uma linguagem sem contorno, desmoldurada, pois desprovida dos referenciais básicos de ancoragem narrativa (narrador, enredo, personagens). Assim, problematizando o abalo do lugar da enunciação literária em Delírio de Damasco, interessa-nos pensar de que modo este gesto afeta a posição do leitor: como se dá a passagem ruidosa do existente ao inexistente e quais as consequências desse movimento junto ao contínuo ininterrupto entre real e imaginário.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília2019-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/2594310.1590/2316-4018579Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 57 (2019): Reading and experience - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-11Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 57 (2019): Leitura e experiência - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-112316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25943/22782https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25943/24137Copyright (c) 2019 Clarissa Loyola Comininfo:eu-repo/semantics/openAccessLoyola Comin, Clarissa2019-10-30T20:00:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25943Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2019-10-30T20:00:06Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco El grado cero de la ficción: des-molduramiento enunciativo en Delírio de Damasco O grau zero da ficção: desmolduramento enunciativo em Delírio de Damasco |
title |
Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco |
spellingShingle |
Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco Loyola Comin, Clarissa desmolduramento enunciativo Veronica Stigger Delírio de Damasco Barbara Smith des-enmarcamiento enunciativo Veronica Stigger Delírio de Damasco Barbara Smith enunciative unframing Veronica Stigger Delírio de Damasco Barbara Smith |
title_short |
Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco |
title_full |
Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco |
title_fullStr |
Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco |
title_full_unstemmed |
Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco |
title_sort |
Fiction level zero: enunciative un-framing in Delírio de Damasco |
author |
Loyola Comin, Clarissa |
author_facet |
Loyola Comin, Clarissa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Loyola Comin, Clarissa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
desmolduramento enunciativo Veronica Stigger Delírio de Damasco Barbara Smith des-enmarcamiento enunciativo Veronica Stigger Delírio de Damasco Barbara Smith enunciative unframing Veronica Stigger Delírio de Damasco Barbara Smith |
topic |
desmolduramento enunciativo Veronica Stigger Delírio de Damasco Barbara Smith des-enmarcamiento enunciativo Veronica Stigger Delírio de Damasco Barbara Smith enunciative unframing Veronica Stigger Delírio de Damasco Barbara Smith |
description |
This paper”Ÿs aim is to reflect upon the reading experience that derives from Delírio de Damasco (2012), from Brazilian author Veronica Stigger. For such a reflection, we raise questions related to the literary enunciation, mainly through the notion of enunciative un-framing, which will be properly developed through our analysis with the support of concepts such as fictive utterance and natural utterance, both conceived by Barbara Smith. We start from the hypothesis that, in this particular work, we have a language without contours, un-framed, mainly because it is a language devoid of the basic elements that inform traditional narrative (narrator, plot, characters). Looking critically at this disturbance in the literary enunciation caused by Delírio de Damasco, we think through how this gesture affects the reader”Ÿs position: how does the noisy transition between the existent and the inexistent take place and what are the consequences of that movement for the continuous stream between real and imaginary. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer Reviewed Evaluado por los pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25943 10.1590/2316-4018579 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25943 |
identifier_str_mv |
10.1590/2316-4018579 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25943/22782 https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25943/24137 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Clarissa Loyola Comin info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Clarissa Loyola Comin |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 57 (2019): Reading and experience - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-11 Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 57 (2019): Leitura e experiência - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-11 2316-4018 1518-0158 reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
collection |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com |
_version_ |
1800211021415055360 |