What is taught when teaching literature? Considerations about the constitution of an object

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jover-Faleiros, Rita
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25930
Resumo: Reflecting on the question “what is taught when teaching literature?” this article elaborates on the complex relationship between the different actors responsible for the constitution of this object of teaching as well as the conflicting forces between the different fields in communication that make up this object, especially literary and didactic studies that end up producing cleavages in the models of literature teaching in force in Brazil today. From a synthesis of diagnostics on the subject, we identify in the proposals of reading circles among peers (Hébert, 2010) an approach to the literary in an educational context that seems to us to articulate the knowledge of the different constituent fields of a literary didactics.
id UNB-5_57652c9b15539fcfe43e3142bd6150bc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25930
network_acronym_str UNB-5
network_name_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository_id_str
spelling What is taught when teaching literature? Considerations about the constitution of an object¿Qué se enseña cuando se enseña literatura? Consideraciones sobre la constitución de un objetoO que se ensina quando se ensina literatura? Considerações sobre a constituição de um objetoensino da literaturadidáticacírculos de leituraenseñanza de la literaturadidácticacírculos de lecturateaching literaturedidacticsliterature circlesReflecting on the question “what is taught when teaching literature?” this article elaborates on the complex relationship between the different actors responsible for the constitution of this object of teaching as well as the conflicting forces between the different fields in communication that make up this object, especially literary and didactic studies that end up producing cleavages in the models of literature teaching in force in Brazil today. From a synthesis of diagnostics on the subject, we identify in the proposals of reading circles among peers (Hébert, 2010) an approach to the literary in an educational context that seems to us to articulate the knowledge of the different constituent fields of a literary didactics.A partir de la pregunta “¿qué se enseña cuando se enseña literatura?” reflexionamos sobre la complejidad de la relación entre los diferentes actores responsables para la constitución de ese objeto de enseñanza y las fuerzas en tensión entre los diferentes campos en comunicación para la constitución de ese objeto, notoriamente los estudios literarios y la didáctica, que acaban por producir brechas en los modelos de la enseñanza de la literatura en vigor hoy en Brasil. A partir de una síntesis de diagnósticos sobre la temática, identificamos en las propuestas de círculos de lectura entre pares (Hébert, 2010) un abordaje delo literario en contexto escolar que nos parece articular los saberes de los diferentes campos constitutivos de una didáctica del texto literario.A partir da pergunta “o que se ensina quando se ensina literatura?”, refletimos sobre a complexidade da relação entre os diferentes atores responsáveis pela constituição desse objeto de ensino e as forças em tensionamento entre os diferentes campos em comunicação para a constituição desse objeto, notadamente os estudos literários e a didática, que acabam por produzir clivagens nos modelos de ensino de literatura em vigor hoje no Brasil. A partir de uma síntese de diagnósticos sobre a temática, identificamos nas propostas de círculos de leitura entre pares (Hébert, 2010) uma abordagem do literário em contexto escolar que nos parece articular os saberes dos diferentes campos constitutivos de uma didática do texto literário.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia2019-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/2593010.1590/2316-4018575Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 57 (2019): Reading and experience - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-10Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 57 (2019): Leitura e experiência - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-102316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25930/22777https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25930/24127Jover-Faleiros, Ritainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-30T19:24:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25930Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2019-10-30T19:24:29Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv What is taught when teaching literature? Considerations about the constitution of an object
¿Qué se enseña cuando se enseña literatura? Consideraciones sobre la constitución de un objeto
O que se ensina quando se ensina literatura? Considerações sobre a constituição de um objeto
title What is taught when teaching literature? Considerations about the constitution of an object
spellingShingle What is taught when teaching literature? Considerations about the constitution of an object
Jover-Faleiros, Rita
ensino da literatura
didática
círculos de leitura
enseñanza de la literatura
didáctica
círculos de lectura
teaching literature
didactics
literature circles
title_short What is taught when teaching literature? Considerations about the constitution of an object
title_full What is taught when teaching literature? Considerations about the constitution of an object
title_fullStr What is taught when teaching literature? Considerations about the constitution of an object
title_full_unstemmed What is taught when teaching literature? Considerations about the constitution of an object
title_sort What is taught when teaching literature? Considerations about the constitution of an object
author Jover-Faleiros, Rita
author_facet Jover-Faleiros, Rita
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jover-Faleiros, Rita
dc.subject.por.fl_str_mv ensino da literatura
didática
círculos de leitura
enseñanza de la literatura
didáctica
círculos de lectura
teaching literature
didactics
literature circles
topic ensino da literatura
didática
círculos de leitura
enseñanza de la literatura
didáctica
círculos de lectura
teaching literature
didactics
literature circles
description Reflecting on the question “what is taught when teaching literature?” this article elaborates on the complex relationship between the different actors responsible for the constitution of this object of teaching as well as the conflicting forces between the different fields in communication that make up this object, especially literary and didactic studies that end up producing cleavages in the models of literature teaching in force in Brazil today. From a synthesis of diagnostics on the subject, we identify in the proposals of reading circles among peers (Hébert, 2010) an approach to the literary in an educational context that seems to us to articulate the knowledge of the different constituent fields of a literary didactics.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer Reviewed
Evaluado por los pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25930
10.1590/2316-4018575
url https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25930
identifier_str_mv 10.1590/2316-4018575
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25930/22777
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/25930/24127
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 57 (2019): Reading and experience - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-10
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 57 (2019): Leitura e experiência - Ligia Gonçalves Diniz e Patrícia Trindade Nakagome (Org.); 1-10
2316-4018
1518-0158
reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
collection Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository.name.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com
_version_ 1800211021049102336