Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/42343 |
Resumo: | This research analyzes the use of knowledge management, through the methodology of critical knowledge mapping, in the curricular configuration of undergraduate courses in Librarianship. It emphasizes that knowledge management has been addressed in several aspects of the administration of higher education institutions, mainly because they are essentially knowledge organizations. The article is justified due to the scarce Brazilian production on studies aimed at training at the undergraduate level, especially to support the dimensioning of curricula. It presents a methodological construct composed of six steps aimed at identifying which knowledge graduates of the Librarianship course at the Federal University of Amazonas identify as critical to qualify their professional action. The results show that the graduates perceive most of the knowledge in the pedagogical plan as important for their work practices, however, among these, there are those who have greater consensus that are considered critical. It is concluded that it is essential to map critical knowledge to visualize the cognitive needs required in the Librarianship labor market. |
id |
UNB-7_590e36c5eb1ffc80d76a339f8bc4230e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42343 |
network_acronym_str |
UNB-7 |
network_name_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job marketConocimientos críticos para la formación bibliotecaria: percepciones profesionales en el mercado de trabajoConhecimentos críticos para formação do bibliotecário: percepções do profissional no mercado de trabalhoBibliotecárioGestão do conhecimentoMapeamento de conhecimento críticoBibliotecarioConocimiento administrativoMapeo crítico del conocimientoLibrarianKnowledge managementCritical knowledge mappingThis research analyzes the use of knowledge management, through the methodology of critical knowledge mapping, in the curricular configuration of undergraduate courses in Librarianship. It emphasizes that knowledge management has been addressed in several aspects of the administration of higher education institutions, mainly because they are essentially knowledge organizations. The article is justified due to the scarce Brazilian production on studies aimed at training at the undergraduate level, especially to support the dimensioning of curricula. It presents a methodological construct composed of six steps aimed at identifying which knowledge graduates of the Librarianship course at the Federal University of Amazonas identify as critical to qualify their professional action. The results show that the graduates perceive most of the knowledge in the pedagogical plan as important for their work practices, however, among these, there are those who have greater consensus that are considered critical. It is concluded that it is essential to map critical knowledge to visualize the cognitive needs required in the Librarianship labor market.Esta pesquisa analisa o emprego da gestão do conhecimento, por meio da metodologia do mapeamento de conhecimento crítico, na configuração curricular dos cursos de graduação em Biblioteconomia. Destaca que a gestão do conhecimento vem sendo abordada em diversos aspectos da administração de instituições de ensino superior, sobretudo em função delas serem essencialmente organizações de conhecimento. Justifica-se o artigo em função da escassa produção brasileira sobre estudos destinados à formação em nível de graduação, sobretudo para amparar o dimensionamento dos currículos. Apresenta um constructo metodológico composto de seis etapas destinadas a identificar quais os conhecimentos os egressos do curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Amazonas identificam como críticos para qualificar sua ação profissional. Os resultados demonstram que os egressos percebem a maioria dos conhecimentos no plano pedagógico como importantes para suas práticas de trabalho, porém, dentre esses, há os que têm maior consenso que são os considerados críticos. Conclui-se que é primordial mapear os conhecimentos críticos para visualizar as necessidades cognitivas exigidas no mercado de trabalho da Biblioteconomia.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/4234310.26512/rici.v15.n3.2022.42343Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 No. 3 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 723-741Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 Núm. 3 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 723-741Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 15 n. 3 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 723-7411983-521310.26512/rici.v15.n3.2022reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/42343/35267Copyright (c) 2022 Rebeca Josiane Alves de Holanda, Célia Regina Simonetti Barbalho, Mateus Rebouças Nascimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHolanda, Rebeca Josiane Alves deBarbalho, Célia Regina SimonettiNascimento, Mateus Rebouças2022-12-15T14:58:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42343Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2022-12-15T14:58:43Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market Conocimientos críticos para la formación bibliotecaria: percepciones profesionales en el mercado de trabajo Conhecimentos críticos para formação do bibliotecário: percepções do profissional no mercado de trabalho |
title |
Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market |
spellingShingle |
Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market Holanda, Rebeca Josiane Alves de Bibliotecário Gestão do conhecimento Mapeamento de conhecimento crítico Bibliotecario Conocimiento administrativo Mapeo crítico del conocimiento Librarian Knowledge management Critical knowledge mapping |
title_short |
Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market |
title_full |
Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market |
title_fullStr |
Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market |
title_full_unstemmed |
Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market |
title_sort |
Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market |
author |
Holanda, Rebeca Josiane Alves de |
author_facet |
Holanda, Rebeca Josiane Alves de Barbalho, Célia Regina Simonetti Nascimento, Mateus Rebouças |
author_role |
author |
author2 |
Barbalho, Célia Regina Simonetti Nascimento, Mateus Rebouças |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Holanda, Rebeca Josiane Alves de Barbalho, Célia Regina Simonetti Nascimento, Mateus Rebouças |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bibliotecário Gestão do conhecimento Mapeamento de conhecimento crítico Bibliotecario Conocimiento administrativo Mapeo crítico del conocimiento Librarian Knowledge management Critical knowledge mapping |
topic |
Bibliotecário Gestão do conhecimento Mapeamento de conhecimento crítico Bibliotecario Conocimiento administrativo Mapeo crítico del conocimiento Librarian Knowledge management Critical knowledge mapping |
description |
This research analyzes the use of knowledge management, through the methodology of critical knowledge mapping, in the curricular configuration of undergraduate courses in Librarianship. It emphasizes that knowledge management has been addressed in several aspects of the administration of higher education institutions, mainly because they are essentially knowledge organizations. The article is justified due to the scarce Brazilian production on studies aimed at training at the undergraduate level, especially to support the dimensioning of curricula. It presents a methodological construct composed of six steps aimed at identifying which knowledge graduates of the Librarianship course at the Federal University of Amazonas identify as critical to qualify their professional action. The results show that the graduates perceive most of the knowledge in the pedagogical plan as important for their work practices, however, among these, there are those who have greater consensus that are considered critical. It is concluded that it is essential to map critical knowledge to visualize the cognitive needs required in the Librarianship labor market. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/42343 10.26512/rici.v15.n3.2022.42343 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/42343 |
identifier_str_mv |
10.26512/rici.v15.n3.2022.42343 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/42343/35267 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 No. 3 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 723-741 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 Núm. 3 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 723-741 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 15 n. 3 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 723-741 1983-5213 10.26512/rici.v15.n3.2022 reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
collection |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rici@unb.br |
_version_ |
1800211000252694528 |