Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Holanda, Rebeca Josiane Alves de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Barbalho, Célia Regina Simonetti, Nascimento, Mateus Rebouças
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/42343
Resumo: This research analyzes the use of knowledge management, through the methodology of critical knowledge mapping, in the curricular configuration of undergraduate courses in Librarianship. It emphasizes that knowledge management has been addressed in several aspects of the administration of higher education institutions, mainly because they are essentially knowledge organizations. The article is justified due to the scarce Brazilian production on studies aimed at training at the undergraduate level, especially to support the dimensioning of curricula. It presents a methodological construct composed of six steps aimed at identifying which knowledge graduates of the Librarianship course at the Federal University of Amazonas identify as critical to qualify their professional action. The results show that the graduates perceive most of the knowledge in the pedagogical plan as important for their work practices, however, among these, there are those who have greater consensus that are considered critical. It is concluded that it is essential to map critical knowledge to visualize the cognitive needs required in the Librarianship labor market.
id UNB-7_590e36c5eb1ffc80d76a339f8bc4230e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42343
network_acronym_str UNB-7
network_name_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job marketConocimientos críticos para la formación bibliotecaria: percepciones profesionales en el mercado de trabajoConhecimentos críticos para formação do bibliotecário: percepções do profissional no mercado de trabalhoBibliotecárioGestão do conhecimentoMapeamento de conhecimento críticoBibliotecarioConocimiento administrativoMapeo crítico del conocimientoLibrarianKnowledge managementCritical knowledge mappingThis research analyzes the use of knowledge management, through the methodology of critical knowledge mapping, in the curricular configuration of undergraduate courses in Librarianship. It emphasizes that knowledge management has been addressed in several aspects of the administration of higher education institutions, mainly because they are essentially knowledge organizations. The article is justified due to the scarce Brazilian production on studies aimed at training at the undergraduate level, especially to support the dimensioning of curricula. It presents a methodological construct composed of six steps aimed at identifying which knowledge graduates of the Librarianship course at the Federal University of Amazonas identify as critical to qualify their professional action. The results show that the graduates perceive most of the knowledge in the pedagogical plan as important for their work practices, however, among these, there are those who have greater consensus that are considered critical. It is concluded that it is essential to map critical knowledge to visualize the cognitive needs required in the Librarianship labor market.Esta pesquisa analisa o emprego da gestão do conhecimento, por meio da metodologia do mapeamento de conhecimento crítico, na configuração curricular dos cursos de graduação em Biblioteconomia. Destaca que a gestão do conhecimento vem sendo abordada em diversos aspectos da administração de instituições de ensino superior, sobretudo em função delas serem essencialmente organizações de conhecimento. Justifica-se o artigo em função da escassa produção brasileira sobre estudos destinados à formação em nível de graduação, sobretudo para amparar o dimensionamento dos currículos. Apresenta um constructo metodológico composto de seis etapas destinadas a identificar quais os conhecimentos os egressos do curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Amazonas identificam como críticos para qualificar sua ação profissional. Os resultados demonstram que os egressos percebem a maioria dos conhecimentos no plano pedagógico como importantes para suas práticas de trabalho, porém, dentre esses, há os que têm maior consenso que são os considerados críticos. Conclui-se que é primordial mapear os conhecimentos críticos para visualizar as necessidades cognitivas exigidas no mercado de trabalho da Biblioteconomia.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/4234310.26512/rici.v15.n3.2022.42343Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 No. 3 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 723-741Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 Núm. 3 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 723-741Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 15 n. 3 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 723-7411983-521310.26512/rici.v15.n3.2022reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/42343/35267Copyright (c) 2022 Rebeca Josiane Alves de Holanda, Célia Regina Simonetti Barbalho, Mateus Rebouças Nascimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHolanda, Rebeca Josiane Alves deBarbalho, Célia Regina SimonettiNascimento, Mateus Rebouças2022-12-15T14:58:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42343Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2022-12-15T14:58:43Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market
Conocimientos críticos para la formación bibliotecaria: percepciones profesionales en el mercado de trabajo
Conhecimentos críticos para formação do bibliotecário: percepções do profissional no mercado de trabalho
title Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market
spellingShingle Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market
Holanda, Rebeca Josiane Alves de
Bibliotecário
Gestão do conhecimento
Mapeamento de conhecimento crítico
Bibliotecario
Conocimiento administrativo
Mapeo crítico del conocimiento
Librarian
Knowledge management
Critical knowledge mapping
title_short Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market
title_full Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market
title_fullStr Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market
title_full_unstemmed Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market
title_sort Critical knowledge for librarian training: professional perceptions in the job market
author Holanda, Rebeca Josiane Alves de
author_facet Holanda, Rebeca Josiane Alves de
Barbalho, Célia Regina Simonetti
Nascimento, Mateus Rebouças
author_role author
author2 Barbalho, Célia Regina Simonetti
Nascimento, Mateus Rebouças
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Holanda, Rebeca Josiane Alves de
Barbalho, Célia Regina Simonetti
Nascimento, Mateus Rebouças
dc.subject.por.fl_str_mv Bibliotecário
Gestão do conhecimento
Mapeamento de conhecimento crítico
Bibliotecario
Conocimiento administrativo
Mapeo crítico del conocimiento
Librarian
Knowledge management
Critical knowledge mapping
topic Bibliotecário
Gestão do conhecimento
Mapeamento de conhecimento crítico
Bibliotecario
Conocimiento administrativo
Mapeo crítico del conocimiento
Librarian
Knowledge management
Critical knowledge mapping
description This research analyzes the use of knowledge management, through the methodology of critical knowledge mapping, in the curricular configuration of undergraduate courses in Librarianship. It emphasizes that knowledge management has been addressed in several aspects of the administration of higher education institutions, mainly because they are essentially knowledge organizations. The article is justified due to the scarce Brazilian production on studies aimed at training at the undergraduate level, especially to support the dimensioning of curricula. It presents a methodological construct composed of six steps aimed at identifying which knowledge graduates of the Librarianship course at the Federal University of Amazonas identify as critical to qualify their professional action. The results show that the graduates perceive most of the knowledge in the pedagogical plan as important for their work practices, however, among these, there are those who have greater consensus that are considered critical. It is concluded that it is essential to map critical knowledge to visualize the cognitive needs required in the Librarianship labor market.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/42343
10.26512/rici.v15.n3.2022.42343
url https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/42343
identifier_str_mv 10.26512/rici.v15.n3.2022.42343
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/42343/35267
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 No. 3 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 723-741
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 Núm. 3 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 723-741
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 15 n. 3 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 723-741
1983-5213
10.26512/rici.v15.n3.2022
reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
collection Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||rici@unb.br
_version_ 1800211000252694528