The teaching of description in Archivology courses of Universidad de la República and Universidade Federal de Santa Catarina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oda, Rafael
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Cunha, Miriam Figueiredo Vieira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/27067
Resumo: This paper presents a comparison of the curricular unit of Documentary Description at the University of the Republic (UdelaR), Uruguay and of the discipline of Architectural Description at the Federal University of Santa Catarina (UFSC), Brazil. It is the result of a visit to UdelaR during the academic exchange period in the first semester of 2017. By comparing the teaching of the subject in the two universities, by analyzing the subject's plans in the first semesters of 2017 and 2019, it was observed that the teaching of the subject differs in some respects but has similarities as to its purpose. It concludes that the description, as one of the seven archival functions and part of the document management, brings several benefits and, for its accomplishment, multiple challenges. And for this the archivist demands for a set of competences and skills that can be developed during the undergraduate, thus, studies like this help in the diagnosis of the teaching of the discipline.
id UNB-7_71b9906f09dd34abf19fb38bd2546e82
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27067
network_acronym_str UNB-7
network_name_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository_id_str
spelling The teaching of description in Archivology courses of Universidad de la República and Universidade Federal de Santa CatarinaLa enseñanza de la descripción en los cursos de Archivología de la Universidad de la República e de la Universidade Federal de Santa CatarinaO ensino da descrição nos cursos de Arquivologia da Universidad de la República e da Universidade Federal de Santa CatarinaArquivologiadescrição documentalUruguaiBrasilArchivologíaDescripción documentalUruguayBrasilArchival Science.Documentary descriptionUruguayBrazilThis paper presents a comparison of the curricular unit of Documentary Description at the University of the Republic (UdelaR), Uruguay and of the discipline of Architectural Description at the Federal University of Santa Catarina (UFSC), Brazil. It is the result of a visit to UdelaR during the academic exchange period in the first semester of 2017. By comparing the teaching of the subject in the two universities, by analyzing the subject's plans in the first semesters of 2017 and 2019, it was observed that the teaching of the subject differs in some respects but has similarities as to its purpose. It concludes that the description, as one of the seven archival functions and part of the document management, brings several benefits and, for its accomplishment, multiple challenges. And for this the archivist demands for a set of competences and skills that can be developed during the undergraduate, thus, studies like this help in the diagnosis of the teaching of the discipline.Este artículo presenta una comparación de la unidad curricular de Descripción Documental de la Universidad de la República (UdelaR), Uruguay y de la disciplina de Descripción Arquitectónica de la Universidad Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil. Es el resultado de una visita a UdelaR durante el período de intercambio académico en el primer semestre de 2017. Al comparar la enseñanza de la disciplina en las dos universidades, al analizar los planes de la asignatura en el primer semestre de 2017 y 2019, se observó que la disciplina diverge en algunos aspectos, pero tiene similitudes en cuanto a su propósito. Concluye que la descripción, como una de las siete funciones de archivo y parte de la gestión de documentos, trae varios beneficios y, para su realización, múltiples desafíos. Y para esto, el archivero exige un conjunto de competencias y habilidades que se puedan desarrollar durante la licenciatura, por lo tanto, estudios como este ayudan en el diagnóstico de la enseñanza de la disciplina.O presente artigo apresenta uma comparação da unidade curricular de Descrição Documental na Universidad de la República (UdelaR), Uruguai e da disciplina de Descrição Arquivística na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil. É resultado de uma visita realizada na UdelaR durante o período de intercâmbio acadêmico no primeiro semestre do ano de 2017. Ao se comparar o ensino da disciplina nas duas universidades, através da análise dos planos de ensino nos primeiros semestres de 2017 e de 2019, foi possível observar que o ensino da disciplina diverge em alguns aspectos, mas possui similaridades quanto ao seu objetivo. Conclui que a descrição, como uma das sete funções arquivísticas e parte da gestão documental, traz diversos benefícios e, para sua realização, múltiplos desafios. E para tal o arquivista demanda por um conjunto de competências e habilidades que podem ser desenvolvidas durante a graduação, assim, estudos como este auxiliam no diagnóstico do ensino da disciplina.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2019-10-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/2706710.26512/rici.v13.n1.2020.27067Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 No. 1 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 73-85Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 73-85Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 13 n. 1 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 73-851983-521310.26512/rici.v13.n1.2020reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/27067/25337Copyright (c) 2020 Rafael Oda, Miriam Figueiredo Vieira da Cunhahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOda, RafaelCunha, Miriam Figueiredo Vieira da2023-04-28T19:43:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27067Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2023-04-28T19:43:15Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching of description in Archivology courses of Universidad de la República and Universidade Federal de Santa Catarina
La enseñanza de la descripción en los cursos de Archivología de la Universidad de la República e de la Universidade Federal de Santa Catarina
O ensino da descrição nos cursos de Arquivologia da Universidad de la República e da Universidade Federal de Santa Catarina
title The teaching of description in Archivology courses of Universidad de la República and Universidade Federal de Santa Catarina
spellingShingle The teaching of description in Archivology courses of Universidad de la República and Universidade Federal de Santa Catarina
Oda, Rafael
Arquivologia
descrição documental
Uruguai
Brasil
Archivología
Descripción documental
Uruguay
Brasil
Archival Science.
Documentary description
Uruguay
Brazil
title_short The teaching of description in Archivology courses of Universidad de la República and Universidade Federal de Santa Catarina
title_full The teaching of description in Archivology courses of Universidad de la República and Universidade Federal de Santa Catarina
title_fullStr The teaching of description in Archivology courses of Universidad de la República and Universidade Federal de Santa Catarina
title_full_unstemmed The teaching of description in Archivology courses of Universidad de la República and Universidade Federal de Santa Catarina
title_sort The teaching of description in Archivology courses of Universidad de la República and Universidade Federal de Santa Catarina
author Oda, Rafael
author_facet Oda, Rafael
Cunha, Miriam Figueiredo Vieira da
author_role author
author2 Cunha, Miriam Figueiredo Vieira da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oda, Rafael
Cunha, Miriam Figueiredo Vieira da
dc.subject.por.fl_str_mv Arquivologia
descrição documental
Uruguai
Brasil
Archivología
Descripción documental
Uruguay
Brasil
Archival Science.
Documentary description
Uruguay
Brazil
topic Arquivologia
descrição documental
Uruguai
Brasil
Archivología
Descripción documental
Uruguay
Brasil
Archival Science.
Documentary description
Uruguay
Brazil
description This paper presents a comparison of the curricular unit of Documentary Description at the University of the Republic (UdelaR), Uruguay and of the discipline of Architectural Description at the Federal University of Santa Catarina (UFSC), Brazil. It is the result of a visit to UdelaR during the academic exchange period in the first semester of 2017. By comparing the teaching of the subject in the two universities, by analyzing the subject's plans in the first semesters of 2017 and 2019, it was observed that the teaching of the subject differs in some respects but has similarities as to its purpose. It concludes that the description, as one of the seven archival functions and part of the document management, brings several benefits and, for its accomplishment, multiple challenges. And for this the archivist demands for a set of competences and skills that can be developed during the undergraduate, thus, studies like this help in the diagnosis of the teaching of the discipline.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/27067
10.26512/rici.v13.n1.2020.27067
url https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/27067
identifier_str_mv 10.26512/rici.v13.n1.2020.27067
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/27067/25337
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Rafael Oda, Miriam Figueiredo Vieira da Cunha
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Rafael Oda, Miriam Figueiredo Vieira da Cunha
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 No. 1 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 73-85
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 73-85
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 13 n. 1 (2020): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 73-85
1983-5213
10.26512/rici.v13.n1.2020
reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
collection Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||rici@unb.br
_version_ 1800210999559585792