Strategies for the development and consolidation of the line of research on information literacy: the case of the Faculty of Information and Communication of the University of the Republic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ceretta, María Gladys
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Canzani, Javier, Cabrera, Magela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/23692
Resumo: We present the research Information Literacy state of the art in the Facultad de Información y Comunicación of the Universidad de la República (Uruguay). From different academic-institutional work sources of information: finished and ongoing  undergraduate and postgraduate research projects; the bibliographic production; the human resources training; the academic mobility; the interdisciplinarity; among others, we propose a systematization of the information in strategic lines. At the same time, it describes, analyzes and reflects on the process that has allowed this development both at an academic and institutional level. It is hoped that this communication will be an input to continue promoting the cooperation, exchange and academic networks so necessary for the   knowledge construction.
id UNB-7_a68b82f339aca29a702301698695e53e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23692
network_acronym_str UNB-7
network_name_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Strategies for the development and consolidation of the line of research on information literacy: the case of the Faculty of Information and Communication of the University of the RepublicEstrategias para el desarrollo y consolidación de la línea de investigación alfabetización en información: el caso de la Facultad de Información y Comunicación de la Universidad de la RepúblicaEstratégias para o desenvolvimento e consolidação da linha de pesquisa em Letramento Informacional : o caso da Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade da RepúblicaLetramento informacional. Alfabetização em Informação. Pesquisa. Uruguai.Alfabetización en Información. Investigación. Uruguay.Information literacy. Research. Uruguay.We present the research Information Literacy state of the art in the Facultad de Información y Comunicación of the Universidad de la República (Uruguay). From different academic-institutional work sources of information: finished and ongoing  undergraduate and postgraduate research projects; the bibliographic production; the human resources training; the academic mobility; the interdisciplinarity; among others, we propose a systematization of the information in strategic lines. At the same time, it describes, analyzes and reflects on the process that has allowed this development both at an academic and institutional level. It is hoped that this communication will be an input to continue promoting the cooperation, exchange and academic networks so necessary for the   knowledge construction.Se presenta el estado de desarrollo de la línea de la línea de investigación Alfabetización en Información en la Facultad de Información y Comunicación de la Universidad de la República (Uruguay). A partir de un relevamiento de distintas fuentes de información que hacen al quehacer académico-institucional: los proyectos de investigación realizados y en curso tanto a nivel de grado como de posgrado; los proyectos de investigación y desarrollo, la producción bibliográfica, la formación de recursos humanos, la movilidad académica, la interdisciplinariedad, entre otros, se propone una sistematización de la información en un formato de líneas estratégicas. Al mismo tiempo que se describe, analiza y reflexiona sobre el proceso que ha permitido este desarrollo tanto a nivel académico como institucional. Se espera que esta comunicación resulte un insumo para seguir promoviendo la cooperación, el intercambio y las redes académicas tan necesarias para la construcción de conocimiento.Apresenta-se o estado de desenvolvimento da linha de pesquisa Letramento informacional na Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade da República (Uruguai). A partir de um levantamento de diferentes fontes de informação que fazem ao trabalho acadêmico-institucional: os projetos de pesquisa realizados e em andamento tanto no nível de graduação quanto de pós-graduação; os projetos de investigação e desenvolvimento, a produção bibliográfica, a formação de recursos humanos, a mobilidade acadêmica, a interdisciplinaridade, entre outros, propomos uma sistematização da informação em um formato de linhas estratégicas. Ao mesmo tempo que se descreve, analisa e reflete sobre o processo que tem permitido este desenvolvimento tanto a nível acadêmico quanto institucional. Espera-se que esta comunicação seja um insumo para continuar promovendo a cooperação, o intercâmbio e as redes acadêmicas tão necessárias para a construção do conhecimento.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2019-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/2369210.26512/rici.v12.n2.2019.23692Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 12 No. 2 (2019): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 597-614Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 597-614Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 12 n. 2 (2019): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 597-6141983-521310.26512/rici.v12.n2.2019reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/23692/21357Ceretta, María GladysCanzani, JavierCabrera, Magelainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-01T03:34:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23692Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2019-09-01T03:34:23Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Strategies for the development and consolidation of the line of research on information literacy: the case of the Faculty of Information and Communication of the University of the Republic
Estrategias para el desarrollo y consolidación de la línea de investigación alfabetización en información: el caso de la Facultad de Información y Comunicación de la Universidad de la República
Estratégias para o desenvolvimento e consolidação da linha de pesquisa em Letramento Informacional : o caso da Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade da República
title Strategies for the development and consolidation of the line of research on information literacy: the case of the Faculty of Information and Communication of the University of the Republic
spellingShingle Strategies for the development and consolidation of the line of research on information literacy: the case of the Faculty of Information and Communication of the University of the Republic
Ceretta, María Gladys
Letramento informacional. Alfabetização em Informação. Pesquisa. Uruguai.
Alfabetización en Información. Investigación. Uruguay.
Information literacy. Research. Uruguay.
title_short Strategies for the development and consolidation of the line of research on information literacy: the case of the Faculty of Information and Communication of the University of the Republic
title_full Strategies for the development and consolidation of the line of research on information literacy: the case of the Faculty of Information and Communication of the University of the Republic
title_fullStr Strategies for the development and consolidation of the line of research on information literacy: the case of the Faculty of Information and Communication of the University of the Republic
title_full_unstemmed Strategies for the development and consolidation of the line of research on information literacy: the case of the Faculty of Information and Communication of the University of the Republic
title_sort Strategies for the development and consolidation of the line of research on information literacy: the case of the Faculty of Information and Communication of the University of the Republic
author Ceretta, María Gladys
author_facet Ceretta, María Gladys
Canzani, Javier
Cabrera, Magela
author_role author
author2 Canzani, Javier
Cabrera, Magela
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ceretta, María Gladys
Canzani, Javier
Cabrera, Magela
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento informacional. Alfabetização em Informação. Pesquisa. Uruguai.
Alfabetización en Información. Investigación. Uruguay.
Information literacy. Research. Uruguay.
topic Letramento informacional. Alfabetização em Informação. Pesquisa. Uruguai.
Alfabetización en Información. Investigación. Uruguay.
Information literacy. Research. Uruguay.
description We present the research Information Literacy state of the art in the Facultad de Información y Comunicación of the Universidad de la República (Uruguay). From different academic-institutional work sources of information: finished and ongoing  undergraduate and postgraduate research projects; the bibliographic production; the human resources training; the academic mobility; the interdisciplinarity; among others, we propose a systematization of the information in strategic lines. At the same time, it describes, analyzes and reflects on the process that has allowed this development both at an academic and institutional level. It is hoped that this communication will be an input to continue promoting the cooperation, exchange and academic networks so necessary for the   knowledge construction.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/23692
10.26512/rici.v12.n2.2019.23692
url https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/23692
identifier_str_mv 10.26512/rici.v12.n2.2019.23692
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/23692/21357
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 12 No. 2 (2019): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 597-614
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 597-614
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 12 n. 2 (2019): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 597-614
1983-5213
10.26512/rici.v12.n2.2019
reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
collection Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||rici@unb.br
_version_ 1800210999508205568