Digital book in university presses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Roberia de Lourdes de Vasconcelos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Araújo, Wagner Junqueira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/37531
Resumo: In scientific communication, books play a central role in the process of promoting and disseminating knowledge. Although the development of Information and Communication Technologies has made possible changes in the way of publishing books, expanding the editorial market and allowing the reader new ways of reading and interaction. Thus, this paper presents a reflection of these changes, offers a theoretical description based on literature review, and describes the book, the editorial market, and university publishing houses from their origins to their contemporary context. It highlights the relevant contribution of university publishing houses that promote culture and the socialization of knowledge. It is considered that the digital book editorial market is already consolidated, but it is argued that the university publishing segment has not reached its full potential.
id UNB-7_a871f50428d011e3388e3cdded4cf237
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37531
network_acronym_str UNB-7
network_name_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Digital book in university pressesLibro digital en las editoriales universitariasLivro Digital nas Editoras UniversitáriasComunicação científicaLivro eletrônicoEditoras universitáriasComunicación científicaLibro electrónicoEditores universitariosScientific communicationElectronic bookUniversity pressesIn scientific communication, books play a central role in the process of promoting and disseminating knowledge. Although the development of Information and Communication Technologies has made possible changes in the way of publishing books, expanding the editorial market and allowing the reader new ways of reading and interaction. Thus, this paper presents a reflection of these changes, offers a theoretical description based on literature review, and describes the book, the editorial market, and university publishing houses from their origins to their contemporary context. It highlights the relevant contribution of university publishing houses that promote culture and the socialization of knowledge. It is considered that the digital book editorial market is already consolidated, but it is argued that the university publishing segment has not reached its full potential.En la comunicación científica, los libros desempeñan un papel fundamental en el proceso de promoción y difusión del conocimiento. Sin embargo, el desarrollo de las tecnologías de la información y la comunicación ha permitido cambiar la forma de producir el libro, ampliando el mercado editorial y permitiendo al lector nuevas formas de lectura e interacción. En este sentido, este artículo presenta una reflexión sobre estos desarrollos, aportando una descripción teórica a partir de la revisión bibliográfica, ofreciendo una visión general del libro, del mercado editorial y de las prensas universitarias desde sus orígenes hasta su contexto actual. Destaca la relevante contribución de las editoriales universitarias que promueven la cultura y la socialización del conocimiento. Se considera que el mercado editorial del libro digital ya está consolidado, por lo que se argumenta que el segmento de las editoriales universitarias no ha alcanzado todo su potencial.Na comunicação científica os livros desempenham um papel fundamental no processo de promoção e divulgação do conhecimento. Contudo o desenvolvimento das Tecnologias de Informação e Comunicação possibilitaram mudanças na maneira de produzir o livro, ampliando assim o mercado editorial e permitindo ao leitor novas formas de leitura e interação. Assim, este artigo apresenta uma reflexão destas mudanças, traz uma descrição teórica a partir de revisão bibliográfica, oferecendo um panorama do livro, do mercado editorial e das editoras universitárias desde suas origens até o seu contexto atual. Destaca a relevante contribuição das editoras universitárias que promovem a cultura e a socialização do conhecimento. Considera-se que o mercado editorial do livro digital já está consolidado, porém argumenta-se que o segmento das editoras universitárias não alcançou todo seu potencial.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2021-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3753110.26512/rici.v14.n3.2021.37531Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 945-967Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 945-967Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 945-9671983-521310.26512/rici.v14.n3.2021reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/37531/31378Copyright (c) 2021 Roberia de Lourdes de Vasconcelos Andrade, Wagner Junqueira de Araújohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Roberia de Lourdes de VasconcelosAraújo, Wagner Junqueira de 2021-10-08T12:02:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37531Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2021-10-08T12:02:38Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital book in university presses
Libro digital en las editoriales universitarias
Livro Digital nas Editoras Universitárias
title Digital book in university presses
spellingShingle Digital book in university presses
Andrade, Roberia de Lourdes de Vasconcelos
Comunicação científica
Livro eletrônico
Editoras universitárias
Comunicación científica
Libro electrónico
Editores universitarios
Scientific communication
Electronic book
University presses
title_short Digital book in university presses
title_full Digital book in university presses
title_fullStr Digital book in university presses
title_full_unstemmed Digital book in university presses
title_sort Digital book in university presses
author Andrade, Roberia de Lourdes de Vasconcelos
author_facet Andrade, Roberia de Lourdes de Vasconcelos
Araújo, Wagner Junqueira de
author_role author
author2 Araújo, Wagner Junqueira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Roberia de Lourdes de Vasconcelos
Araújo, Wagner Junqueira de
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação científica
Livro eletrônico
Editoras universitárias
Comunicación científica
Libro electrónico
Editores universitarios
Scientific communication
Electronic book
University presses
topic Comunicação científica
Livro eletrônico
Editoras universitárias
Comunicación científica
Libro electrónico
Editores universitarios
Scientific communication
Electronic book
University presses
description In scientific communication, books play a central role in the process of promoting and disseminating knowledge. Although the development of Information and Communication Technologies has made possible changes in the way of publishing books, expanding the editorial market and allowing the reader new ways of reading and interaction. Thus, this paper presents a reflection of these changes, offers a theoretical description based on literature review, and describes the book, the editorial market, and university publishing houses from their origins to their contemporary context. It highlights the relevant contribution of university publishing houses that promote culture and the socialization of knowledge. It is considered that the digital book editorial market is already consolidated, but it is argued that the university publishing segment has not reached its full potential.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/37531
10.26512/rici.v14.n3.2021.37531
url https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/37531
identifier_str_mv 10.26512/rici.v14.n3.2021.37531
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/37531/31378
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Roberia de Lourdes de Vasconcelos Andrade, Wagner Junqueira de Araújo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Roberia de Lourdes de Vasconcelos Andrade, Wagner Junqueira de Araújo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 945-967
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 945-967
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 945-967
1983-5213
10.26512/rici.v14.n3.2021
reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
collection Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||rici@unb.br
_version_ 1800211000149934080