Digital book in university presses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/37531 |
Resumo: | In scientific communication, books play a central role in the process of promoting and disseminating knowledge. Although the development of Information and Communication Technologies has made possible changes in the way of publishing books, expanding the editorial market and allowing the reader new ways of reading and interaction. Thus, this paper presents a reflection of these changes, offers a theoretical description based on literature review, and describes the book, the editorial market, and university publishing houses from their origins to their contemporary context. It highlights the relevant contribution of university publishing houses that promote culture and the socialization of knowledge. It is considered that the digital book editorial market is already consolidated, but it is argued that the university publishing segment has not reached its full potential. |
id |
UNB-7_a871f50428d011e3388e3cdded4cf237 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37531 |
network_acronym_str |
UNB-7 |
network_name_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Digital book in university pressesLibro digital en las editoriales universitariasLivro Digital nas Editoras UniversitáriasComunicação científicaLivro eletrônicoEditoras universitáriasComunicación científicaLibro electrónicoEditores universitariosScientific communicationElectronic bookUniversity pressesIn scientific communication, books play a central role in the process of promoting and disseminating knowledge. Although the development of Information and Communication Technologies has made possible changes in the way of publishing books, expanding the editorial market and allowing the reader new ways of reading and interaction. Thus, this paper presents a reflection of these changes, offers a theoretical description based on literature review, and describes the book, the editorial market, and university publishing houses from their origins to their contemporary context. It highlights the relevant contribution of university publishing houses that promote culture and the socialization of knowledge. It is considered that the digital book editorial market is already consolidated, but it is argued that the university publishing segment has not reached its full potential.En la comunicación científica, los libros desempeñan un papel fundamental en el proceso de promoción y difusión del conocimiento. Sin embargo, el desarrollo de las tecnologías de la información y la comunicación ha permitido cambiar la forma de producir el libro, ampliando el mercado editorial y permitiendo al lector nuevas formas de lectura e interacción. En este sentido, este artículo presenta una reflexión sobre estos desarrollos, aportando una descripción teórica a partir de la revisión bibliográfica, ofreciendo una visión general del libro, del mercado editorial y de las prensas universitarias desde sus orígenes hasta su contexto actual. Destaca la relevante contribución de las editoriales universitarias que promueven la cultura y la socialización del conocimiento. Se considera que el mercado editorial del libro digital ya está consolidado, por lo que se argumenta que el segmento de las editoriales universitarias no ha alcanzado todo su potencial.Na comunicação científica os livros desempenham um papel fundamental no processo de promoção e divulgação do conhecimento. Contudo o desenvolvimento das Tecnologias de Informação e Comunicação possibilitaram mudanças na maneira de produzir o livro, ampliando assim o mercado editorial e permitindo ao leitor novas formas de leitura e interação. Assim, este artigo apresenta uma reflexão destas mudanças, traz uma descrição teórica a partir de revisão bibliográfica, oferecendo um panorama do livro, do mercado editorial e das editoras universitárias desde suas origens até o seu contexto atual. Destaca a relevante contribuição das editoras universitárias que promovem a cultura e a socialização do conhecimento. Considera-se que o mercado editorial do livro digital já está consolidado, porém argumenta-se que o segmento das editoras universitárias não alcançou todo seu potencial.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2021-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3753110.26512/rici.v14.n3.2021.37531Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 945-967Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 945-967Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 945-9671983-521310.26512/rici.v14.n3.2021reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/37531/31378Copyright (c) 2021 Roberia de Lourdes de Vasconcelos Andrade, Wagner Junqueira de Araújohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Roberia de Lourdes de VasconcelosAraújo, Wagner Junqueira de 2021-10-08T12:02:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37531Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2021-10-08T12:02:38Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Digital book in university presses Libro digital en las editoriales universitarias Livro Digital nas Editoras Universitárias |
title |
Digital book in university presses |
spellingShingle |
Digital book in university presses Andrade, Roberia de Lourdes de Vasconcelos Comunicação científica Livro eletrônico Editoras universitárias Comunicación científica Libro electrónico Editores universitarios Scientific communication Electronic book University presses |
title_short |
Digital book in university presses |
title_full |
Digital book in university presses |
title_fullStr |
Digital book in university presses |
title_full_unstemmed |
Digital book in university presses |
title_sort |
Digital book in university presses |
author |
Andrade, Roberia de Lourdes de Vasconcelos |
author_facet |
Andrade, Roberia de Lourdes de Vasconcelos Araújo, Wagner Junqueira de |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Wagner Junqueira de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Roberia de Lourdes de Vasconcelos Araújo, Wagner Junqueira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação científica Livro eletrônico Editoras universitárias Comunicación científica Libro electrónico Editores universitarios Scientific communication Electronic book University presses |
topic |
Comunicação científica Livro eletrônico Editoras universitárias Comunicación científica Libro electrónico Editores universitarios Scientific communication Electronic book University presses |
description |
In scientific communication, books play a central role in the process of promoting and disseminating knowledge. Although the development of Information and Communication Technologies has made possible changes in the way of publishing books, expanding the editorial market and allowing the reader new ways of reading and interaction. Thus, this paper presents a reflection of these changes, offers a theoretical description based on literature review, and describes the book, the editorial market, and university publishing houses from their origins to their contemporary context. It highlights the relevant contribution of university publishing houses that promote culture and the socialization of knowledge. It is considered that the digital book editorial market is already consolidated, but it is argued that the university publishing segment has not reached its full potential. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/37531 10.26512/rici.v14.n3.2021.37531 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/37531 |
identifier_str_mv |
10.26512/rici.v14.n3.2021.37531 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/37531/31378 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Roberia de Lourdes de Vasconcelos Andrade, Wagner Junqueira de Araújo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Roberia de Lourdes de Vasconcelos Andrade, Wagner Junqueira de Araújo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 945-967 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 945-967 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 945-967 1983-5213 10.26512/rici.v14.n3.2021 reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
collection |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rici@unb.br |
_version_ |
1800211000149934080 |