Notas sobre a forma e a razão dos conflitos no mercado de consumo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bevilaqua, Ciméa
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Sociedade e Estado
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44635
Resumo: This article follows some of Marcel Mauss’s insights to discussthe coexistence of the distinctive logics of gift relations and commodityrelations in brazilian society. The analysis is based on field researchdeveloped in Curitiba (Paraná, Brazil) which focused the conflicts thatarise between consumers and suppliers in the market-place. The evidencepoints out that the establishment of some sort of equivalence betweenthe transactors as subjects is as important in commodity relations as it isrecognised to be in gift relations, affecting even the claims concerningconsumer rights presented to state agencies. In more general terms, thearticle suggests that pacific transactions and conflicts in the market-placemight be understood as part of the same communication system, in whichthe general principle of reciprocity encompasses the instrumentaldimension of commodity relations.
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spelling Notas sobre a forma e a razão dos conflitos no mercado de consumoTroca, conflito, mercado, direitos do consumidorThis article follows some of Marcel Mauss’s insights to discussthe coexistence of the distinctive logics of gift relations and commodityrelations in brazilian society. The analysis is based on field researchdeveloped in Curitiba (Paraná, Brazil) which focused the conflicts thatarise between consumers and suppliers in the market-place. The evidencepoints out that the establishment of some sort of equivalence betweenthe transactors as subjects is as important in commodity relations as it isrecognised to be in gift relations, affecting even the claims concerningconsumer rights presented to state agencies. In more general terms, thearticle suggests that pacific transactions and conflicts in the market-placemight be understood as part of the same communication system, in whichthe general principle of reciprocity encompasses the instrumentaldimension of commodity relations.En explorant la perspective proposée par Marcel Mauss, cetarticle présente quelques réflexions sur la coexistence entre les logiquesdu don et du marché dans la société brésilienne, à partir d’une rechercheethnografique réalisée à Curitiba (Paraná, Brésil), sur des conflits originésdes rélations de consommation. L’ethnographie indique que la premissede l’équivalence entre les échangeurs – qui évoque l’économie du don,dans laquelle les échanges lient sujets pendant sujets à travers des objets– il n’y est pas un aspect secondaire des relations entre les consommateurset les fournisseurs du marché. La logique du don est présente aussi dansla revendication des droits par les consommateurs auprès des institutionsde l’état. Le développement de l’analyse propose que les transactionsbien succédées et les conflits nés des rélations de consommation peuventêtre compris comme des éléments d’un même système de communication,dont la logique mercantile est englobée par le principe plus général de laréciprocité.Explorando a perspectiva proposta por Marcel Mauss,este artigo apresenta algumas reflexões sobre a coexistência entreas lógicas do dom e do mercado na sociedade brasileira, tomandopor base uma pesquisa etnográfica realizada em Curitiba (PR)sobre conflitos decorrentes de relações de consumo. A etnografiaindica que a premissa da equivalência entre os parceiros – queevoca a economia do dom, na qual as trocas vinculam sujeitosenquanto sujeitos por meio de objetos – não é, de modo algum,um componente secundário das relações entre consumidores efornecedores no mercado, presidindo inclusive a reivindicaçãode direitos pelos consumidores junto a instituições estatais. Odesenvolvimento da análise sugere que as transações bemsucedidas e os conflitos nascidos de relações de consumo podemser compreendidas como elementos de um mesmo sistema decomunicação, em que a lógica mercantil é englobada pelo princípioda reciprocidade.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44635Sociedade e Estado; Vol. 16 No. 01 e 02 (2001): Dádiva e solidariedades urbanas; 306-334Sociedade e Estado; Vol. 16 Núm. 01 e 02 (2001): Dádiva e solidariedades urbanas; 306-334Sociedade e Estado; v. 16 n. 01 e 02 (2001): Dádiva e solidariedades urbanas; 306-3341980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44635/34290Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessBevilaqua, Ciméa 2022-08-12T14:51:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44635Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2022-08-12T14:51:07Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false
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