Alfabetizar é escolarizar
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Sociedade e Estado |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44364 |
Resumo: | This paper presents some results of two researches on literacy and schooling, in Brazil and the State of Rio Grande do Sul, conducted in the last years with the support of CNPq. Comparative analysis have been developed, on the basis of two different criteria constructed with demographic census data. Theses analysis demonstrated very great inequalities in the literacy rates between states and municipalities, what becomes evident soon in the beginning of the schooling process. Usually, we apply illiteracy in relation to people of 15 or moreyears of age (UNESCO), or of 10 or more years of age. Having that in some municipalities the aim of 100% of literacy is already attained in the 8-years-age group, the research concludes that illiteracy should be taken into account much sooner - surely frorn the age of eightyears. That means that educational policies must consider thisfact. It is also proposed a modelfor the diagnosis of schooling, whose application needs a different form of presentation of the census data on the number ofyears of schooling of the population. |
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Alfabetizar é escolarizaralfabetização, escolarização, universalização, exclusãoThis paper presents some results of two researches on literacy and schooling, in Brazil and the State of Rio Grande do Sul, conducted in the last years with the support of CNPq. Comparative analysis have been developed, on the basis of two different criteria constructed with demographic census data. Theses analysis demonstrated very great inequalities in the literacy rates between states and municipalities, what becomes evident soon in the beginning of the schooling process. Usually, we apply illiteracy in relation to people of 15 or moreyears of age (UNESCO), or of 10 or more years of age. Having that in some municipalities the aim of 100% of literacy is already attained in the 8-years-age group, the research concludes that illiteracy should be taken into account much sooner - surely frorn the age of eightyears. That means that educational policies must consider thisfact. It is also proposed a modelfor the diagnosis of schooling, whose application needs a different form of presentation of the census data on the number ofyears of schooling of the population.On présente ici quelques conclusions de deux recherches sur l 'alphabétisations et la scolarisation dans l 'Etat du Rio Grande do Sul etau Brésil. Ce sont recherches développées cesdernières années avec l 'appui du CNPq, faisant des analyses comparatives à partir des données censitaires. La conclusion est l 'ineoalité d’alphabétisation entre les Etats et les gouvernementis locaux dès les débuts du processus scolaire. Contrairement aux indices d 'analphabétisme mesurés à partir des individus ayant plus de 15 ans et étant donné que certaines mairies ont déjà un niveau de 100% de scolarisation à partir de 8 ans, la recherche suggérée dans les conclusions que l 'analphabétisme doit être considéré à partir de cette âge. En de cette façon, il doit impliquer des changements dans les politiques d 'éducation. Le texte propose aussi um modèle de diagnostic de l 'alphabétisation ce qui impliquerait de changeuentes dans layprésentation des dornées stastistiques sur les études populationeles.Este texto apresenta alguns resultados de duas pesquisas sobre alfabetização eescolarização no Rio Grande do Sul eno Brasil, desenvolvidas nos últimos anos, com apoio do CNPq. Foram desenvolvidas análises comparativas com base em dois diferentes critérios estabelecidos a partir das estatísticas censitárias. Essas análises revelaram níveis extremamente desiguais de alfabetização entre estados e municípios, o que se evidencia logo no início do processo de escolarização. Habitualmente, fala-se de analfabetismo apenas com relação a pessoas de 15 anos e mais (UNESCO), ou 10 anos e mais. Considerando que em alguns municípios a meta de 100% de alfabetização é atingida já no grupo de 8 anos de idade, o estudo conclui que o analfabetismo deva ser tomado em conta bem mais cedo - certamente a partir dos 8 anos. Isto significa que as políticas educacionais precisam levar em conta este fato. Propõe-se também um modelo de diagnóstico da alfabetização, cuja aplicação plena exigiría mudança na forma de apresentação dos dados censitários sobre anos de estudo da população.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44364Sociedade e Estado; Vol. 14 No. 02 (1999): Educação; 323-348Sociedade e Estado; Vol. 14 Núm. 02 (1999): Educação; 323-348Sociedade e Estado; v. 14 n. 02 (1999): Educação; 323-3481980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44364/33935Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessFerraro, Alceu R. 2022-08-12T17:43:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44364Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2022-08-12T17:43:15Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false |
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