RELAÇÃO TEXTO-IMAGEM NO BARROCO MINEIRO: A ARTE DAS ILUMINURAS
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Sociedade e Estado |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/43786 |
Resumo: | This article issues from manifold persistent researches carried on by the historian in a still incipient branch of study, iconography - the analysis of "figurative writing" or "sign language", the conveyance of a message by means of mediating forms, figures that depict ideas, "images" or "symbols", objects and natural elements. The research developed in this field circumscribes itself to the documentation relating to the colonial period in Minas, a period pervaded by what is generically called "baroque style", and which extends over the 18th century on to the beginning of the 19th. It encloses, therefore, religious documentation - predominant at the time - registering the various devotions through images and representative pictures in Fraternities books. The historian intends to synthetize the "primacy of the visual" in the baroque art, placing it in the context and dynamic sense of colonial history in Minas, ideologically shaped by the counter-reformist religious spirit and by tradition came from the Middle Age. |
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RELAÇÃO TEXTO-IMAGEM NO BARROCO MINEIRO: A ARTE DAS ILUMINURAS.This article issues from manifold persistent researches carried on by the historian in a still incipient branch of study, iconography - the analysis of "figurative writing" or "sign language", the conveyance of a message by means of mediating forms, figures that depict ideas, "images" or "symbols", objects and natural elements. The research developed in this field circumscribes itself to the documentation relating to the colonial period in Minas, a period pervaded by what is generically called "baroque style", and which extends over the 18th century on to the beginning of the 19th. It encloses, therefore, religious documentation - predominant at the time - registering the various devotions through images and representative pictures in Fraternities books. The historian intends to synthetize the "primacy of the visual" in the baroque art, placing it in the context and dynamic sense of colonial history in Minas, ideologically shaped by the counter-reformist religious spirit and by tradition came from the Middle Age.Cet article est le résultat de recherches persistantes, poursuites dans un domaine encore peu exploré, c’est-à-dire, 1’analyse de ‘Técriture figurative” ou du “langage des signes”, de la projection d’un message, tout en utilisant des formes de médiation et de transmission de l’idée, comme des “images” et des “symboles”, des objets et des elements de la nature. La recherche se rapporte spécifiquement à la documentation de la période coloniale dans Minas Gerais, à 1’époque oú prédominait le “style barroque”, dénommé ainsi génériquement et que découle du XVIII siécle jusqu’au début du XIX. La recherche se detient sur la documentation religieuse prédominante et enregistre les dévotions en images et peintures représentatives dans les livres des confréries. Par conséquent. Particle se sert de ce travail de découverte de sources, et synthétise la “primauté du visuel” de Part barroque, en lui donnant le contexte et le sens dynamigue de Phistoire coloniale de Minas, idéologiquement conformée par 1’esprit de réligiosité contre-reformiste et par la tradition originaire du Moyen-âge.Este artigo procede de várias e persistentes pesquisas feitas pela historiadora numa área ainda muito pouco estudada, a iconografia, ou seja, a análise da "escrita figurativa" ou da "linguagem dos sinais", da projeção de uma mensagem valendo-se de formas mediadoras e transmissoras da idéia, figurativas, como "imagens" ou "símbolos", como objetos e elementos da natureza. A pesquisa desenvolvida se refere especificamente à documentação relativa ao período colonial em Minas, na época em que predominava o "estilo barroco", assim genericamente denominado e que decorre do século XVIll até inícios do XIX. Abrange, especialmente, a documentação religiosa - predominante, então - registrando as devoções em imagens e pinturas representativas nos livros de Irmandades. Servindo-se, portanto, desse trabalho de descoberta de fontes, procurou a historiadora sintetizar o "primado do visual" da arte barroca, dando-lhe o contexto e sentido dinâmico da história colonial em Minas, ideologicamente conformada pelo espírito da religiosidade contra-reformista e pela tradição advinda do medievo.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/43786Sociedade e Estado; Vol. 8 No. 01 e 02 (1993): Sociologia da Cultura; 108-154Sociedade e Estado; Vol. 8 Núm. 01 e 02 (1993): Sociologia da Cultura; 108-154Sociedade e Estado; v. 8 n. 01 e 02 (1993): Sociologia da Cultura; 108-1541980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/43786/33486Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessÁvila, Cristina 2022-08-12T17:36:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43786Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2022-08-12T17:36:47Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false |
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