RELAÇÃO TEXTO-IMAGEM NO BARROCO MINEIRO: A ARTE DAS ILUMINURAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ávila, Cristina
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Sociedade e Estado
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/43786
Resumo: This article issues from manifold persistent researches carried on by the historian in a still incipient branch of study, iconography - the analysis of "figurative writing" or "sign language", the conveyance of a message by means of mediating forms, figures that depict ideas, "images" or "symbols", objects and natural elements. The research developed in this field circumscribes itself to the documentation relating to the colonial period in Minas, a period pervaded by what is generically called "baroque style", and which extends over the 18th century on to the beginning of the 19th. It encloses, therefore, religious documentation - predominant at the time - registering the various devotions through images and representative pictures in Fraternities books. The historian intends to synthetize the "primacy of the visual" in the baroque art, placing it in the context and dynamic sense of colonial history in Minas, ideologically shaped by the counter-reformist religious spirit and by tradition came from the Middle Age.
id UNB-9_2bd352dc7d0cbbbeffe2b6484418ece7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43786
network_acronym_str UNB-9
network_name_str Sociedade e Estado
repository_id_str
spelling RELAÇÃO TEXTO-IMAGEM NO BARROCO MINEIRO: A ARTE DAS ILUMINURAS.This article issues from manifold persistent researches carried on by the historian in a still incipient branch of study, iconography - the analysis of "figurative writing" or "sign language", the conveyance of a message by means of mediating forms, figures that depict ideas, "images" or "symbols", objects and natural elements. The research developed in this field circumscribes itself to the documentation relating to the colonial period in Minas, a period pervaded by what is generically called "baroque style", and which extends over the 18th century on to the beginning of the 19th. It encloses, therefore, religious documentation - predominant at the time - registering the various devotions through images and representative pictures in Fraternities books. The historian intends to synthetize the "primacy of the visual" in the baroque art, placing it in the context and dynamic sense of colonial history in Minas, ideologically shaped by the counter-reformist religious spirit and by tradition came from the Middle Age.Cet article est le résultat de recherches persistantes, poursuites dans un domaine encore peu exploré, c’est-à-dire, 1’analyse de ‘Técriture figurative” ou du “langage des signes”, de la projection d’un message, tout en utilisant des formes de médiation et de transmission de l’idée, comme des “images” et des “symboles”, des objets et des elements de la nature. La recherche se rapporte spécifiquement à la documentation de la période coloniale dans Minas Gerais, à 1’époque oú prédominait le “style barroque”, dénommé ainsi génériquement et que découle du XVIII siécle jusqu’au début du XIX. La recherche se detient sur la documentation religieuse prédominante et enregistre les dévotions en images et peintures représentatives dans les livres des confréries. Par conséquent. Particle se sert de ce travail de découverte de sources, et synthétise la “primauté du visuel” de Part barroque, en lui donnant le contexte et le sens dynamigue de Phistoire coloniale de Minas, idéologiquement conformée par 1’esprit de réligiosité contre-reformiste et par la tradition originaire du Moyen-âge.Este artigo procede de várias e persistentes pesquisas feitas pela historiadora numa área ainda muito pouco estudada, a iconografia, ou seja, a análise da "escrita figurativa" ou da "linguagem dos sinais", da projeção de uma mensagem valendo-se de formas mediadoras e transmissoras da idéia, figurativas, como "imagens" ou "símbolos", como objetos e elementos da natureza. A pesquisa desenvolvida se refere especificamente à documentação relativa ao período colonial em Minas, na época em que predominava o "estilo barroco", assim genericamente denominado e que decorre do século XVIll até inícios do XIX. Abrange, especialmente, a documentação religiosa - predominante, então - registrando as devoções em imagens e pinturas representativas nos livros de Irmandades. Servindo-se, portanto, desse trabalho de descoberta de fontes, procurou a historiadora sintetizar o "primado do visual" da arte barroca, dando-lhe o contexto e sentido dinâmico da história colonial em Minas, ideologicamente conformada pelo espírito da religiosidade contra-reformista e pela tradição advinda do medievo.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/43786Sociedade e Estado; Vol. 8 No. 01 e 02 (1993): Sociologia da Cultura; 108-154Sociedade e Estado; Vol. 8 Núm. 01 e 02 (1993): Sociologia da Cultura; 108-154Sociedade e Estado; v. 8 n. 01 e 02 (1993): Sociologia da Cultura; 108-1541980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/43786/33486Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessÁvila, Cristina 2022-08-12T17:36:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43786Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2022-08-12T17:36:47Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv RELAÇÃO TEXTO-IMAGEM NO BARROCO MINEIRO: A ARTE DAS ILUMINURAS
title RELAÇÃO TEXTO-IMAGEM NO BARROCO MINEIRO: A ARTE DAS ILUMINURAS
spellingShingle RELAÇÃO TEXTO-IMAGEM NO BARROCO MINEIRO: A ARTE DAS ILUMINURAS
Ávila, Cristina
.
title_short RELAÇÃO TEXTO-IMAGEM NO BARROCO MINEIRO: A ARTE DAS ILUMINURAS
title_full RELAÇÃO TEXTO-IMAGEM NO BARROCO MINEIRO: A ARTE DAS ILUMINURAS
title_fullStr RELAÇÃO TEXTO-IMAGEM NO BARROCO MINEIRO: A ARTE DAS ILUMINURAS
title_full_unstemmed RELAÇÃO TEXTO-IMAGEM NO BARROCO MINEIRO: A ARTE DAS ILUMINURAS
title_sort RELAÇÃO TEXTO-IMAGEM NO BARROCO MINEIRO: A ARTE DAS ILUMINURAS
author Ávila, Cristina
author_facet Ávila, Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ávila, Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv .
topic .
description This article issues from manifold persistent researches carried on by the historian in a still incipient branch of study, iconography - the analysis of "figurative writing" or "sign language", the conveyance of a message by means of mediating forms, figures that depict ideas, "images" or "symbols", objects and natural elements. The research developed in this field circumscribes itself to the documentation relating to the colonial period in Minas, a period pervaded by what is generically called "baroque style", and which extends over the 18th century on to the beginning of the 19th. It encloses, therefore, religious documentation - predominant at the time - registering the various devotions through images and representative pictures in Fraternities books. The historian intends to synthetize the "primacy of the visual" in the baroque art, placing it in the context and dynamic sense of colonial history in Minas, ideologically shaped by the counter-reformist religious spirit and by tradition came from the Middle Age.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/43786
url https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/43786
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/43786/33486
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estado
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.en
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estado
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.en
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Sociologia - UnB/SOL
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Sociologia - UnB/SOL
dc.source.none.fl_str_mv Sociedade e Estado; Vol. 8 No. 01 e 02 (1993): Sociologia da Cultura; 108-154
Sociedade e Estado; Vol. 8 Núm. 01 e 02 (1993): Sociologia da Cultura; 108-154
Sociedade e Estado; v. 8 n. 01 e 02 (1993): Sociologia da Cultura; 108-154
1980-5462
0102-6992
reponame:Sociedade e Estado
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Sociedade e Estado
collection Sociedade e Estado
repository.name.fl_str_mv Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br
_version_ 1800211066477608960