Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Carolina Rodrigues
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Sociedade e Estado
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/42009
Resumo: The main objective of this essay is to analyze the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins, as an experience in itself. The film is analyzed in dialogue with recent film analyzes that relate affect and language. The focus is on the film’s script, as well as on its light, sound, color, shot, camera movements, and montage. The analytical effort mobilizes a bibliography connected to philosophy, sociology, studies of affect, film, and literature. The analysis shows that the film is a sensitive experience that affects the spectator/analyst through a work with cinematographic language that instigates both the attentive reading and the creation of meanings.
id UNB-9_7607028130d724b995664d3e5debcaf3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42009
network_acronym_str UNB-9
network_name_str Sociedade e Estado
repository_id_str
spelling Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio MarinsAfetos e sentidos no filme Girimunho (2011), de Clarissa Campolina e Helvécio MarinsExperiência. Sensível. Imagem. Criação. PensamentoExperience. Sensitive. Image. Film. ThoughtThe main objective of this essay is to analyze the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins, as an experience in itself. The film is analyzed in dialogue with recent film analyzes that relate affect and language. The focus is on the film’s script, as well as on its light, sound, color, shot, camera movements, and montage. The analytical effort mobilizes a bibliography connected to philosophy, sociology, studies of affect, film, and literature. The analysis shows that the film is a sensitive experience that affects the spectator/analyst through a work with cinematographic language that instigates both the attentive reading and the creation of meanings.O principal objetivo deste ensaio é analisar o filme Girimunho (2011), de Clarissa Campolina e Helvécio Marins, como uma experiência em si mesma. O filme é analisado em diálogo com análises fílmicas recentes que relacionam afeto e linguagem. O foco recai sobre o roteiro do filme, assim como sobre a luz, o som, a cor, o plano, os movimentos de câmera e a montagem. O esforço analítico mobiliza uma bibliografia relacionada à filosofia, à sociologia, aos estudos do afeto, do cinema e da literatura. A análise mostra que o filme é uma experiência sensível que afeta o espectador/analista por meio de um trabalho com a linguagem cinematográfica que o instiga à leitura atenta e à criação de sentidos.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2022-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/4200910.1590/s0102-6992-202237010003Sociedade e Estado; Vol. 37 No. 01 (2022): Dossiê: Caminhos de uma Socioantropologia das Escrituras do Audiovisual; 53-73Sociedade e Estado; Vol. 37 Núm. 01 (2022): Dossiê: Caminhos de uma Socioantropologia das Escrituras do Audiovisual; 53-73Sociedade e Estado; v. 37 n. 01 (2022): Dossiê: Caminhos de uma Socioantropologia das Escrituras do Audiovisual; 53-731980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/42009/32935Copyright (c) 2022 Sociedade e Estadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Carolina Rodrigues2022-08-15T11:42:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42009Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2022-08-15T11:42:54Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins
Afetos e sentidos no filme Girimunho (2011), de Clarissa Campolina e Helvécio Marins
title Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins
spellingShingle Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins
Freitas, Carolina Rodrigues
Experiência. Sensível. Imagem. Criação. Pensamento
Experience. Sensitive. Image. Film. Thought
title_short Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins
title_full Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins
title_fullStr Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins
title_full_unstemmed Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins
title_sort Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins
author Freitas, Carolina Rodrigues
author_facet Freitas, Carolina Rodrigues
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Carolina Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Experiência. Sensível. Imagem. Criação. Pensamento
Experience. Sensitive. Image. Film. Thought
topic Experiência. Sensível. Imagem. Criação. Pensamento
Experience. Sensitive. Image. Film. Thought
description The main objective of this essay is to analyze the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins, as an experience in itself. The film is analyzed in dialogue with recent film analyzes that relate affect and language. The focus is on the film’s script, as well as on its light, sound, color, shot, camera movements, and montage. The analytical effort mobilizes a bibliography connected to philosophy, sociology, studies of affect, film, and literature. The analysis shows that the film is a sensitive experience that affects the spectator/analyst through a work with cinematographic language that instigates both the attentive reading and the creation of meanings.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/42009
10.1590/s0102-6992-202237010003
url https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/42009
identifier_str_mv 10.1590/s0102-6992-202237010003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/42009/32935
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Sociedade e Estado
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.en
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Sociedade e Estado
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.en
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Sociologia - UnB/SOL
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Sociologia - UnB/SOL
dc.source.none.fl_str_mv Sociedade e Estado; Vol. 37 No. 01 (2022): Dossiê: Caminhos de uma Socioantropologia das Escrituras do Audiovisual; 53-73
Sociedade e Estado; Vol. 37 Núm. 01 (2022): Dossiê: Caminhos de uma Socioantropologia das Escrituras do Audiovisual; 53-73
Sociedade e Estado; v. 37 n. 01 (2022): Dossiê: Caminhos de uma Socioantropologia das Escrituras do Audiovisual; 53-73
1980-5462
0102-6992
reponame:Sociedade e Estado
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Sociedade e Estado
collection Sociedade e Estado
repository.name.fl_str_mv Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br
_version_ 1800211066065518592