Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Sociedade e Estado |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/42009 |
Resumo: | The main objective of this essay is to analyze the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins, as an experience in itself. The film is analyzed in dialogue with recent film analyzes that relate affect and language. The focus is on the film’s script, as well as on its light, sound, color, shot, camera movements, and montage. The analytical effort mobilizes a bibliography connected to philosophy, sociology, studies of affect, film, and literature. The analysis shows that the film is a sensitive experience that affects the spectator/analyst through a work with cinematographic language that instigates both the attentive reading and the creation of meanings. |
id |
UNB-9_7607028130d724b995664d3e5debcaf3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42009 |
network_acronym_str |
UNB-9 |
network_name_str |
Sociedade e Estado |
repository_id_str |
|
spelling |
Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio MarinsAfetos e sentidos no filme Girimunho (2011), de Clarissa Campolina e Helvécio MarinsExperiência. Sensível. Imagem. Criação. PensamentoExperience. Sensitive. Image. Film. ThoughtThe main objective of this essay is to analyze the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins, as an experience in itself. The film is analyzed in dialogue with recent film analyzes that relate affect and language. The focus is on the film’s script, as well as on its light, sound, color, shot, camera movements, and montage. The analytical effort mobilizes a bibliography connected to philosophy, sociology, studies of affect, film, and literature. The analysis shows that the film is a sensitive experience that affects the spectator/analyst through a work with cinematographic language that instigates both the attentive reading and the creation of meanings.O principal objetivo deste ensaio é analisar o filme Girimunho (2011), de Clarissa Campolina e Helvécio Marins, como uma experiência em si mesma. O filme é analisado em diálogo com análises fílmicas recentes que relacionam afeto e linguagem. O foco recai sobre o roteiro do filme, assim como sobre a luz, o som, a cor, o plano, os movimentos de câmera e a montagem. O esforço analítico mobiliza uma bibliografia relacionada à filosofia, à sociologia, aos estudos do afeto, do cinema e da literatura. A análise mostra que o filme é uma experiência sensível que afeta o espectador/analista por meio de um trabalho com a linguagem cinematográfica que o instiga à leitura atenta e à criação de sentidos.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2022-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/4200910.1590/s0102-6992-202237010003Sociedade e Estado; Vol. 37 No. 01 (2022): Dossiê: Caminhos de uma Socioantropologia das Escrituras do Audiovisual; 53-73Sociedade e Estado; Vol. 37 Núm. 01 (2022): Dossiê: Caminhos de uma Socioantropologia das Escrituras do Audiovisual; 53-73Sociedade e Estado; v. 37 n. 01 (2022): Dossiê: Caminhos de uma Socioantropologia das Escrituras do Audiovisual; 53-731980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/42009/32935Copyright (c) 2022 Sociedade e Estadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Carolina Rodrigues2022-08-15T11:42:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42009Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2022-08-15T11:42:54Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins Afetos e sentidos no filme Girimunho (2011), de Clarissa Campolina e Helvécio Marins |
title |
Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins |
spellingShingle |
Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins Freitas, Carolina Rodrigues Experiência. Sensível. Imagem. Criação. Pensamento Experience. Sensitive. Image. Film. Thought |
title_short |
Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins |
title_full |
Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins |
title_fullStr |
Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins |
title_full_unstemmed |
Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins |
title_sort |
Affects and meanings in the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins |
author |
Freitas, Carolina Rodrigues |
author_facet |
Freitas, Carolina Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Carolina Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Experiência. Sensível. Imagem. Criação. Pensamento Experience. Sensitive. Image. Film. Thought |
topic |
Experiência. Sensível. Imagem. Criação. Pensamento Experience. Sensitive. Image. Film. Thought |
description |
The main objective of this essay is to analyze the film Swirl (2011), by Clarissa Campolina and Helvécio Marins, as an experience in itself. The film is analyzed in dialogue with recent film analyzes that relate affect and language. The focus is on the film’s script, as well as on its light, sound, color, shot, camera movements, and montage. The analytical effort mobilizes a bibliography connected to philosophy, sociology, studies of affect, film, and literature. The analysis shows that the film is a sensitive experience that affects the spectator/analyst through a work with cinematographic language that instigates both the attentive reading and the creation of meanings. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/42009 10.1590/s0102-6992-202237010003 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/42009 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0102-6992-202237010003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/42009/32935 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Sociedade e Estado https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.en info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Sociedade e Estado https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.en |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Sociologia - UnB/SOL |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Sociologia - UnB/SOL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Sociedade e Estado; Vol. 37 No. 01 (2022): Dossiê: Caminhos de uma Socioantropologia das Escrituras do Audiovisual; 53-73 Sociedade e Estado; Vol. 37 Núm. 01 (2022): Dossiê: Caminhos de uma Socioantropologia das Escrituras do Audiovisual; 53-73 Sociedade e Estado; v. 37 n. 01 (2022): Dossiê: Caminhos de uma Socioantropologia das Escrituras do Audiovisual; 53-73 1980-5462 0102-6992 reponame:Sociedade e Estado instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Sociedade e Estado |
collection |
Sociedade e Estado |
repository.name.fl_str_mv |
Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br |
_version_ |
1800211066065518592 |