Universidades em contraste: Argentina e Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliven, Arabela Campos
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Sociedade e Estado
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44360
Resumo: The article compares the origins and development of higher education in Argentina and Brazil. It shows how the University Reform Movement that started in Cordoba, Argentina, in 1918, had strong and almost immediate echo in many Hispanic- American countries, whereas in Brazil it had na almost insignificant influence in the University Reform -which tookplace fifty years later throught the Law 5.540/68. Analysing the specificities of the university systems in these two countries, it stresses the importance of a deeper knowledge of these two university traditions in order to carry out creative experiences of integration having in mind the new possibilities opened up by MERCOSUL.
id UNB-9_d872f23ca314bcf0ee8853635e5ece0a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44360
network_acronym_str UNB-9
network_name_str Sociedade e Estado
repository_id_str
spelling Universidades em contraste: Argentina e Brasilreforma, universidade, ensino superior, autonomiaThe article compares the origins and development of higher education in Argentina and Brazil. It shows how the University Reform Movement that started in Cordoba, Argentina, in 1918, had strong and almost immediate echo in many Hispanic- American countries, whereas in Brazil it had na almost insignificant influence in the University Reform -which tookplace fifty years later throught the Law 5.540/68. Analysing the specificities of the university systems in these two countries, it stresses the importance of a deeper knowledge of these two university traditions in order to carry out creative experiences of integration having in mind the new possibilities opened up by MERCOSUL.L 'article effectue une comparasion entre l 'Argentine et le Brésil en ce qui concerne les origines et développement de leurs systèmes d 'éducation supérieure. II prend comme point de référence le Mouvement de Réforme Universitaire débuté à Córdoba, Argentina, en 1918. Par ailleurs, il montre comment ce mouvement a eu des répercussions timides et tardives dans le cas de la Réforme Universitaire du Brésil, mise en place en 1968, contrairement aux pays hispano-américains oü le mouvement a trouvé un important écho. A partir de l 'analyse des spécificités des deux systèmes universitaires, argentin et brésilien, ce texte souligne le besoin d'une profonde connaissance des deux différentes traditions pour qu 'on puisse mettre en place des expériences créatrices d’intégration universitaire, tout en tenant en compte les nouvelles possibilités ouvertes par le MERCOSUL.O artigo compara diferenças entre Argentinae Brasil quanto a origem e desenvolvimento dos seus sistemas de educação superior. Toma como referência o Movimento de Reforma Universitária com início em 1918 em Córdoba, Argentina. Mostra como este movimento encontra profundo eco em outros paises hispano-americanos, mas tem repercussões mínimas e tardias no caso da Reforma Universitária no Brasil, ocorrida em 1968. A partir da análise das especificidades dos dois sistemas universitários, argentino e brasileiro, aponta para a necessidade de um profundo conhecimento dessas duas diferentes tradições, a fim de realizar experiências criativas de integração universitária, tendo em vista as novas possibilidades abertas com o MERCOSUL.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44360Sociedade e Estado; Vol. 14 No. 02 (1999): Educação; 259-272Sociedade e Estado; Vol. 14 Núm. 02 (1999): Educação; 259-272Sociedade e Estado; v. 14 n. 02 (1999): Educação; 259-2721980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44360/33932Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estadohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessOliven, Arabela Campos 2022-08-12T17:43:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44360Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2022-08-12T17:43:15Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Universidades em contraste: Argentina e Brasil
title Universidades em contraste: Argentina e Brasil
spellingShingle Universidades em contraste: Argentina e Brasil
Oliven, Arabela Campos
reforma, universidade, ensino superior, autonomia
title_short Universidades em contraste: Argentina e Brasil
title_full Universidades em contraste: Argentina e Brasil
title_fullStr Universidades em contraste: Argentina e Brasil
title_full_unstemmed Universidades em contraste: Argentina e Brasil
title_sort Universidades em contraste: Argentina e Brasil
author Oliven, Arabela Campos
author_facet Oliven, Arabela Campos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliven, Arabela Campos
dc.subject.por.fl_str_mv reforma, universidade, ensino superior, autonomia
topic reforma, universidade, ensino superior, autonomia
description The article compares the origins and development of higher education in Argentina and Brazil. It shows how the University Reform Movement that started in Cordoba, Argentina, in 1918, had strong and almost immediate echo in many Hispanic- American countries, whereas in Brazil it had na almost insignificant influence in the University Reform -which tookplace fifty years later throught the Law 5.540/68. Analysing the specificities of the university systems in these two countries, it stresses the importance of a deeper knowledge of these two university traditions in order to carry out creative experiences of integration having in mind the new possibilities opened up by MERCOSUL.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44360
url https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44360
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/44360/33932
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estado
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.en
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Sociedade e Estado
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.en
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Sociologia - UnB/SOL
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Sociologia - UnB/SOL
dc.source.none.fl_str_mv Sociedade e Estado; Vol. 14 No. 02 (1999): Educação; 259-272
Sociedade e Estado; Vol. 14 Núm. 02 (1999): Educação; 259-272
Sociedade e Estado; v. 14 n. 02 (1999): Educação; 259-272
1980-5462
0102-6992
reponame:Sociedade e Estado
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Sociedade e Estado
collection Sociedade e Estado
repository.name.fl_str_mv Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br
_version_ 1800211066940030976