Contestado memory box: a transdisciplinary teaching approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Eduardo do
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Nascimento, Patricia Frangelli Bugallo Lopes do, Crestani , Letíssia, Xavier Paes, Lucinei, Espig, Márcia Janete
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DRd - Desenvolvimento Regional em debate
Texto Completo: http://www.periodicos.unc.br/index.php/drd/article/view/4739
Resumo: School teaching on the Contestado Movement has been superficial historically, incorrect or even non-existent. However, new and creative experiences have been contributing to the expansion of knowledge about it, promoting regional identities. An interdisciplinary teaching methodology on the Contestado is presented, by didactic material Memory Box. This it was conceived, which was presented to other educators through a workshop. The results were obtained from the report of educators who applied the methodology in the classroom. There was an intense awakening of attention and generation of expectations in the students before the presentation of the content. The Memory Box can be used not only for teaching the Contestado, but also for rescuing family and ancestral memories. This approximation of the teacher's relationship with his students brings an enchantment to the classroom, opening a fundamental transdisciplinary space for patrimonial education and citizenship. Keywords: Patrimony; Belonging; Citizenship; Interdisciplinarity; Education.
id UNC-1_e863d63df9bce63d1a3539c9e2de5de6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4739
network_acronym_str UNC-1
network_name_str DRd - Desenvolvimento Regional em debate
repository_id_str
spelling Contestado memory box: a transdisciplinary teaching approachCaja de memoria del Contestado: un enfoque de enseñanza transdisciplinarCaixa de memória do Contestado: uma abordagem de ensino transdisciplinarSchool teaching on the Contestado Movement has been superficial historically, incorrect or even non-existent. However, new and creative experiences have been contributing to the expansion of knowledge about it, promoting regional identities. An interdisciplinary teaching methodology on the Contestado is presented, by didactic material Memory Box. This it was conceived, which was presented to other educators through a workshop. The results were obtained from the report of educators who applied the methodology in the classroom. There was an intense awakening of attention and generation of expectations in the students before the presentation of the content. The Memory Box can be used not only for teaching the Contestado, but also for rescuing family and ancestral memories. This approximation of the teacher's relationship with his students brings an enchantment to the classroom, opening a fundamental transdisciplinary space for patrimonial education and citizenship. Keywords: Patrimony; Belonging; Citizenship; Interdisciplinarity; Education.La enseñanza escolar sobre el Movimiento del Contestado ha sido historicamente superficial, incorrecta o incluso inexistente. Sin embargo, nuevas y creativas experiencias han ido contribuyendo a la ampliación del conocimiento al respecto, reforzando la formación de identidades regionales. Se presenta una metodología didáctica interdisciplinar sobre el Contestado, con la Caja de Memoria. Se concibió este material didáctico, el cual fue presentado a otros educadores a través de un taller. Los resultados se obtuvieron del informe de los educadores que aplicaron la metodología en sus classes. Hubo un intenso despertar de atención y generación de expectativas en los estudiantes ante la presentación del contenido. La Caja de la Memoria no solo sirve para la enseñanza del Contestado, sino también para rescatar recuerdos familiares y ancestrales. Esta aproximación en la relación del docente con sus alumnos trae un encanto al aula, abriendo un espacio transdisciplinario fundamental para la formación patrimonial y ciudadana. Palavras clave: Patrimonio; Pertenencia; Ciudadanía; Interdisciplinariedad; Educación.O ensino escolar sobre o Movimento do Contestado historicamente tem-se mostrado superficial, incorreto ou mesmo inexistente. Contudo, novas e criativas experiências vêm contribuindo para a ampliação do conhecimento sobre o mesmo, promovendo as identidades regionais. Apresenta-se uma metodologia de ensino interdisciplinar sobre o Contestado, por meio da Caixa de Memória. Concebeu-se este material didático, o qual foi apresentado a outros educadores por meio de uma oficina. Os resultados foram obtidos a partir do relato dos educadores que aplicaram a metodologia em sala de aula. Observou-se um intenso despertar da atenção e geração de expectativas nos estudantes antes da apresentação do conteúdo. A Caixa de Memória pode ser utilizada não somente para o ensino do Contestado, mas também para resgatar memórias familiares e ancestrais. Esta aproximação da relação do professor com seus estudantes, traz encantamento para a sala de aula, proporciona espaços transdisciplinares fundamentais para o exercício da educação patrimonial e cidadã. Palavras-chave: Patrimônio; Pertencimento; Cidadania; Interdisciplinaridade; Educação.Universidade do Contestado (UNC)2023-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.unc.br/index.php/drd/article/view/473910.24302/drd.v13.4739DRd - Desenvolvimento Regional em debate; v. 13 (2023); 461-4812237-9029reponame:DRd - Desenvolvimento Regional em debateinstname:Universidade do Contestado (UNC)instacron:UNCporhttp://www.periodicos.unc.br/index.php/drd/article/view/4739/2061Copyright (c) 2023 DRd - Desenvolvimento Regional em debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Eduardo doNascimento, Patricia Frangelli Bugallo Lopes doCrestani , LetíssiaXavier Paes, LucineiEspig, Márcia Janete2023-12-13T16:59:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4739Revistahttp://www.periodicos.unc.br/index.php/drdONGhttp://www.periodicos.unc.br/index.php/drd/oaidaniela@unc.br || revistadrd@unc.br || alexandre@unc.br || josiane@unc.br || valdir@unc.br2237-90292237-9029opendoar:2023-12-13T16:59:18DRd - Desenvolvimento Regional em debate - Universidade do Contestado (UNC)false
dc.title.none.fl_str_mv Contestado memory box: a transdisciplinary teaching approach
Caja de memoria del Contestado: un enfoque de enseñanza transdisciplinar
Caixa de memória do Contestado: uma abordagem de ensino transdisciplinar
title Contestado memory box: a transdisciplinary teaching approach
spellingShingle Contestado memory box: a transdisciplinary teaching approach
Nascimento, Eduardo do
title_short Contestado memory box: a transdisciplinary teaching approach
title_full Contestado memory box: a transdisciplinary teaching approach
title_fullStr Contestado memory box: a transdisciplinary teaching approach
title_full_unstemmed Contestado memory box: a transdisciplinary teaching approach
title_sort Contestado memory box: a transdisciplinary teaching approach
author Nascimento, Eduardo do
author_facet Nascimento, Eduardo do
Nascimento, Patricia Frangelli Bugallo Lopes do
Crestani , Letíssia
Xavier Paes, Lucinei
Espig, Márcia Janete
author_role author
author2 Nascimento, Patricia Frangelli Bugallo Lopes do
Crestani , Letíssia
Xavier Paes, Lucinei
Espig, Márcia Janete
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Eduardo do
Nascimento, Patricia Frangelli Bugallo Lopes do
Crestani , Letíssia
Xavier Paes, Lucinei
Espig, Márcia Janete
description School teaching on the Contestado Movement has been superficial historically, incorrect or even non-existent. However, new and creative experiences have been contributing to the expansion of knowledge about it, promoting regional identities. An interdisciplinary teaching methodology on the Contestado is presented, by didactic material Memory Box. This it was conceived, which was presented to other educators through a workshop. The results were obtained from the report of educators who applied the methodology in the classroom. There was an intense awakening of attention and generation of expectations in the students before the presentation of the content. The Memory Box can be used not only for teaching the Contestado, but also for rescuing family and ancestral memories. This approximation of the teacher's relationship with his students brings an enchantment to the classroom, opening a fundamental transdisciplinary space for patrimonial education and citizenship. Keywords: Patrimony; Belonging; Citizenship; Interdisciplinarity; Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.unc.br/index.php/drd/article/view/4739
10.24302/drd.v13.4739
url http://www.periodicos.unc.br/index.php/drd/article/view/4739
identifier_str_mv 10.24302/drd.v13.4739
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.unc.br/index.php/drd/article/view/4739/2061
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 DRd - Desenvolvimento Regional em debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 DRd - Desenvolvimento Regional em debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Contestado (UNC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Contestado (UNC)
dc.source.none.fl_str_mv DRd - Desenvolvimento Regional em debate; v. 13 (2023); 461-481
2237-9029
reponame:DRd - Desenvolvimento Regional em debate
instname:Universidade do Contestado (UNC)
instacron:UNC
instname_str Universidade do Contestado (UNC)
instacron_str UNC
institution UNC
reponame_str DRd - Desenvolvimento Regional em debate
collection DRd - Desenvolvimento Regional em debate
repository.name.fl_str_mv DRd - Desenvolvimento Regional em debate - Universidade do Contestado (UNC)
repository.mail.fl_str_mv daniela@unc.br || revistadrd@unc.br || alexandre@unc.br || josiane@unc.br || valdir@unc.br
_version_ 1805918433625243648