A reterritorialização educacional nas áreas de reforma agrária em Santana do Livramento/RS, Brasil: o surgimento de um território protagonizado
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1212 |
Resumo: | ABSTRACT: The present work was elaborated in the outline of the actions developed by the Teaching Project entitled: The reterritorialization of Basic Education in the areas of Agrarian Reform in the Municipality of Santana do Livramento: Escola do Campo as a protagonist territory, this financed by the Degree Program ( PROLICEN) of the Federal University of Santa Maria / RS (UFSM), in 2018, which established as its main proposal to carry out pedagogical inserts for students from the Schools of the Field, in the areas of Agrarian Reform in an attempt to problematize the processes of Educational Reterritorialization in the Gaúcha Campaign based on Rural Education. Thus, this article seeks to put into question the role of the subjects settled by Agrarian Reform with regard to the maintenance and strengthening of schools in the Countryside, with the general objective of reporting the field and teaching activities developed at the Municipal School of Elementary Education Roseli Nunes, during the implementation of the aforementioned project, having the following specific objectives: a) To reflect the trajectory of struggle within the scope of education carried out by the Movement of Landless Rural Workers - MST; b) go deeper into the education of the countryside and peasant territory; c) highlight the dialogic processes instituted with the subjects involved in the project's actions. KEYWORDS: Education of/in the field. Territory. Resistance. |
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A reterritorialização educacional nas áreas de reforma agrária em Santana do Livramento/RS, Brasil: o surgimento de um território protagonizadoABSTRACT: The present work was elaborated in the outline of the actions developed by the Teaching Project entitled: The reterritorialization of Basic Education in the areas of Agrarian Reform in the Municipality of Santana do Livramento: Escola do Campo as a protagonist territory, this financed by the Degree Program ( PROLICEN) of the Federal University of Santa Maria / RS (UFSM), in 2018, which established as its main proposal to carry out pedagogical inserts for students from the Schools of the Field, in the areas of Agrarian Reform in an attempt to problematize the processes of Educational Reterritorialization in the Gaúcha Campaign based on Rural Education. Thus, this article seeks to put into question the role of the subjects settled by Agrarian Reform with regard to the maintenance and strengthening of schools in the Countryside, with the general objective of reporting the field and teaching activities developed at the Municipal School of Elementary Education Roseli Nunes, during the implementation of the aforementioned project, having the following specific objectives: a) To reflect the trajectory of struggle within the scope of education carried out by the Movement of Landless Rural Workers - MST; b) go deeper into the education of the countryside and peasant territory; c) highlight the dialogic processes instituted with the subjects involved in the project's actions. KEYWORDS: Education of/in the field. Territory. Resistance.RESUMO: O presente trabalho foi elaborado no delineamento das ações desenvolvidas pelo Projeto de Ensino intitulado: A reterritorialização da Educação Básica nas áreas de Reforma Agrária no Município de Santana do Livramento: A escola do Campo como território protagonizado, este financiado pelo Programa de Licenciaturas (PROLICEN) da Universidade Federal de Santa Maria/RS (UFSM), no ano de 2018, o qual estabelecia como proposta principal realizar inserções pedagógicas para os estudantes das Escolas do Campo, nas áreas de Reforma Agrária na tentativa de problematizar os processos de Reterritorialização Educacional na Campanha Gaúcha tendo como base a Educação do Campo. Desta forma, este artigo busca efetivar a problematização do papel dos sujeitos assentados pela Reforma Agrária no que se trata da manutenção e do fortalecimento das escolas do Campo, tendo como objetivo geral relatar as atividades de campo e ensino desenvolvidas na Escola Municipal de Ensino Fundamental Roseli Nunes, durante a realização do projeto citado, tendo os seguintes objetivos específicos: a) Refletir a trajetória de luta no âmbito da educação realizada pelo Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra - MST; b) aprofundar sobre a educação do campo e território camponês; c) destacar os processos dialógicos instituídos junto aos sujeitos envolvidos nas ações do projeto. PALAVRAS-CHAVE: Educação do/no campo. Território. Resistência.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/121210.17648/diversitas-journal-v5i3-1212Diversitas Journal; v. 5 n. 3 (2020): Redes sociais asseguram o desenvolvimento; 2014-20252525-521510.17648/diversitas-journal-v5i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1212/1064Copyright (c) 2020 Mirieli da Silva Fontoura, Daniele Machado Codevila, Ivanio Folmer, Isabela Silveira Mellohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFontoura, Mirieli da SilvaCodevila, Daniele MachadoFolmer, IvanioMello, Isabela Silveira2021-08-19T18:23:02Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1212Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:09.208145Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
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