Conexões de saberes e o ensino de Geografia: um relato de experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Roselma Lopes
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1223
Resumo: ABSTRACT: This work aims to bring to the debate the implications of teaching geography in the Knowledge Connections Program at the Federal University of Alagoas along with the experience of monitoring. The referred Program contributes to the preparation of the connectionist in the area of ENEM Applied Human and Social Sciences and enables a critical knowledge of the geographic space in which we live, developing the ability to analyze, evaluate and interpret the space lived in transformation. The purpose of the experience report is to describe the experience lived during the two-year period as a program monitor. As well as highlighting the relevance of the experience in the classrooms, in classes, making the monitor seek to improve the teaching practice more and more. KEYWORDS: Geography teaching. Knowledge Connections. Curriculum.
id UNEAL_01d3daf82c1768432e8819a14a58576b
oai_identifier_str oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1223
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Conexões de saberes e o ensino de Geografia: um relato de experiênciaABSTRACT: This work aims to bring to the debate the implications of teaching geography in the Knowledge Connections Program at the Federal University of Alagoas along with the experience of monitoring. The referred Program contributes to the preparation of the connectionist in the area of ENEM Applied Human and Social Sciences and enables a critical knowledge of the geographic space in which we live, developing the ability to analyze, evaluate and interpret the space lived in transformation. The purpose of the experience report is to describe the experience lived during the two-year period as a program monitor. As well as highlighting the relevance of the experience in the classrooms, in classes, making the monitor seek to improve the teaching practice more and more. KEYWORDS: Geography teaching. Knowledge Connections. Curriculum.RESUMO: Este trabalho tem como objetivo trazer para o debate as implicações do ensino de geografia no Programa Conexões de Saberes da Universidade Federal de Alagoas junto ao relato de experiência da monitoria. O referido Programa contribui para a preparação do conexista na área do ENEM Ciências Humanas e Sociais aplicadas e possibilita um conhecimento crítico do espaço geográfico em que vivemos, desenvolvendo a capacidade de analisar, avaliar e interpretar o espaço vivido em transformação. O objetivo do relato de experiência é descrever a experiência vivida durante o período de dois anos como monitora do Programa. Assim como destacar a relevância da vivencia nas salas de aula, nos aulões, fazendo com que o monitor buscasse melhorar cada vez mais a pratica docente.   PALAVRAS-CHAVE: Ensino de geografia, Conexões de Saberes, Curricularização.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/122310.17648/diversitas-journal-v6i1-1223Diversitas Journal; Vol. 6 No. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1406-1414Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1406-1414Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1406-14142525-521510.17648/diversitas-journal-v6i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1223/1319Copyright (c) 2021 Roselma Lopes Ribeirohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Roselma Lopes2024-04-19T19:37:38Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1223Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2024-04-19T19:37:38Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Conexões de saberes e o ensino de Geografia: um relato de experiência
title Conexões de saberes e o ensino de Geografia: um relato de experiência
spellingShingle Conexões de saberes e o ensino de Geografia: um relato de experiência
Ribeiro, Roselma Lopes
title_short Conexões de saberes e o ensino de Geografia: um relato de experiência
title_full Conexões de saberes e o ensino de Geografia: um relato de experiência
title_fullStr Conexões de saberes e o ensino de Geografia: um relato de experiência
title_full_unstemmed Conexões de saberes e o ensino de Geografia: um relato de experiência
title_sort Conexões de saberes e o ensino de Geografia: um relato de experiência
author Ribeiro, Roselma Lopes
author_facet Ribeiro, Roselma Lopes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Roselma Lopes
description ABSTRACT: This work aims to bring to the debate the implications of teaching geography in the Knowledge Connections Program at the Federal University of Alagoas along with the experience of monitoring. The referred Program contributes to the preparation of the connectionist in the area of ENEM Applied Human and Social Sciences and enables a critical knowledge of the geographic space in which we live, developing the ability to analyze, evaluate and interpret the space lived in transformation. The purpose of the experience report is to describe the experience lived during the two-year period as a program monitor. As well as highlighting the relevance of the experience in the classrooms, in classes, making the monitor seek to improve the teaching practice more and more. KEYWORDS: Geography teaching. Knowledge Connections. Curriculum.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1223
10.17648/diversitas-journal-v6i1-1223
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1223
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v6i1-1223
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1223/1319
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Roselma Lopes Ribeiro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Roselma Lopes Ribeiro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; Vol. 6 No. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1406-1414
Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1406-1414
Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1406-1414
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v6i1
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051270870073344