Planejamento estratégico situacional de saúde como ferramenta de ensino-aprendizagem: Relato de Experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mizael de Omena, Aralyne
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pimentel Dantas Lisboa, Beatriz, de Marco Pereira, Bruna, Alexandre da Silva, Clarice, Gabrielle dos Santos Silva, Eliana, Maria Brito Rocha, Emanuelle, Lôbo de Carvalho, Vanessa, Raquel de Carvalho Mourão, Ana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1988
Resumo:  Situational diagnosis is a strategic means that favors the knowledge of needs and social problems focused not only on health, but also on other spheres that interfere in the well-being of the analyzed community, such as: the conditions of education, transportation, basic sanitation, security and housing. Providing data that identifies such conditions facilitates the planning, execution and evaluation of actions as well as the establishment of priorities. The main objective of this study is to provide information through a situational diagnosis, in order to serve as a subsidy for the elaboration of strategies for solving problems raised. For this, This study is based on the construction of a qualitative and exploratory situational diagnosis of a true case about the Sururu do Capote community, located in the city of Maceió in the State of Alagoas, requested the Physiotherapy class of the State University of Sciences of Health of Alagoas (UNCISAL), through the discipline of Health and Society IV. KEYWORDS: Diagnosis of Health Situation. Health Planning Support.  Integrality in Health. Territorialization of Primary Care.
id UNEAL_2318469aa640df29f2c7e5a0e2c250d3
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1988
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Planejamento estratégico situacional de saúde como ferramenta de ensino-aprendizagem: Relato de ExperiênciaDiagnóstico da situação de saúde, educação superior, educação em saúde. Situational diagnosis is a strategic means that favors the knowledge of needs and social problems focused not only on health, but also on other spheres that interfere in the well-being of the analyzed community, such as: the conditions of education, transportation, basic sanitation, security and housing. Providing data that identifies such conditions facilitates the planning, execution and evaluation of actions as well as the establishment of priorities. The main objective of this study is to provide information through a situational diagnosis, in order to serve as a subsidy for the elaboration of strategies for solving problems raised. For this, This study is based on the construction of a qualitative and exploratory situational diagnosis of a true case about the Sururu do Capote community, located in the city of Maceió in the State of Alagoas, requested the Physiotherapy class of the State University of Sciences of Health of Alagoas (UNCISAL), through the discipline of Health and Society IV. KEYWORDS: Diagnosis of Health Situation. Health Planning Support.  Integrality in Health. Territorialization of Primary Care.O diagnóstico situacional é um meio estratégico que favorece o conhecimento de necessidades e problemas sociais voltados não somente para saúde, mas também para outras esferas que interferem no bem-estar da comunidade em geral, tais como: as condições da educação, transporte, saneamento básico, segurança e habitação. Proporcionar dados que identifiquem tais condições facilitam o planejamento, execução e avaliação de ações assim como, o estabelecimento de prioridades. Este estudo tem por objetivo principal fornecer um relato de experiência do processo de ensino e aprendizagem por meio do diagnóstico situacional de saúde. Para isso, este estudo baseia-se na construção de um diagnóstico situacional de cunho qualitativo e exploratório, de um caso elaborado utilizando informações reais do território. PALAVRAS-CHAVE: Diagnóstico da Situação de Saúde. Apoio ao Planejamento em Saúde. Integralidade em Saúde. Territorialização da Atenção Primária.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/198810.48017/dj.v7i2.1988Diversitas Journal; v. 7 n. 2 (2022): Metodologias e práticas pedagógicas: a importância na formação de professores2525-521510.48017/dj.v7i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1988/1647Copyright (c) 2022 Aralyne Mizael de Omena, Beatriz Pimentel Dantas Lisboa, Bruna de Marco Pereira, Clarice Alexandre da Silva, Eliana Gabrielle dos Santos Silva, Emanuelle Maria Brito Rocha, Vanessa Lôbo de Carvalho, Ana Raquel de Carvalho Mourãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMizael de Omena, AralynePimentel Dantas Lisboa, Beatriz de Marco Pereira, BrunaAlexandre da Silva, ClariceGabrielle dos Santos Silva, ElianaMaria Brito Rocha, Emanuelle Lôbo de Carvalho, Vanessa Raquel de Carvalho Mourão, Ana 2022-04-02T19:05:54Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1988Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:26.304586Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Planejamento estratégico situacional de saúde como ferramenta de ensino-aprendizagem: Relato de Experiência
title Planejamento estratégico situacional de saúde como ferramenta de ensino-aprendizagem: Relato de Experiência
spellingShingle Planejamento estratégico situacional de saúde como ferramenta de ensino-aprendizagem: Relato de Experiência
Mizael de Omena, Aralyne
Diagnóstico da situação de saúde, educação superior, educação em saúde.
title_short Planejamento estratégico situacional de saúde como ferramenta de ensino-aprendizagem: Relato de Experiência
title_full Planejamento estratégico situacional de saúde como ferramenta de ensino-aprendizagem: Relato de Experiência
title_fullStr Planejamento estratégico situacional de saúde como ferramenta de ensino-aprendizagem: Relato de Experiência
title_full_unstemmed Planejamento estratégico situacional de saúde como ferramenta de ensino-aprendizagem: Relato de Experiência
title_sort Planejamento estratégico situacional de saúde como ferramenta de ensino-aprendizagem: Relato de Experiência
author Mizael de Omena, Aralyne
author_facet Mizael de Omena, Aralyne
Pimentel Dantas Lisboa, Beatriz
de Marco Pereira, Bruna
Alexandre da Silva, Clarice
Gabrielle dos Santos Silva, Eliana
Maria Brito Rocha, Emanuelle
Lôbo de Carvalho, Vanessa
Raquel de Carvalho Mourão, Ana
author_role author
author2 Pimentel Dantas Lisboa, Beatriz
de Marco Pereira, Bruna
Alexandre da Silva, Clarice
Gabrielle dos Santos Silva, Eliana
Maria Brito Rocha, Emanuelle
Lôbo de Carvalho, Vanessa
Raquel de Carvalho Mourão, Ana
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mizael de Omena, Aralyne
Pimentel Dantas Lisboa, Beatriz
de Marco Pereira, Bruna
Alexandre da Silva, Clarice
Gabrielle dos Santos Silva, Eliana
Maria Brito Rocha, Emanuelle
Lôbo de Carvalho, Vanessa
Raquel de Carvalho Mourão, Ana
dc.subject.por.fl_str_mv Diagnóstico da situação de saúde, educação superior, educação em saúde.
topic Diagnóstico da situação de saúde, educação superior, educação em saúde.
description  Situational diagnosis is a strategic means that favors the knowledge of needs and social problems focused not only on health, but also on other spheres that interfere in the well-being of the analyzed community, such as: the conditions of education, transportation, basic sanitation, security and housing. Providing data that identifies such conditions facilitates the planning, execution and evaluation of actions as well as the establishment of priorities. The main objective of this study is to provide information through a situational diagnosis, in order to serve as a subsidy for the elaboration of strategies for solving problems raised. For this, This study is based on the construction of a qualitative and exploratory situational diagnosis of a true case about the Sururu do Capote community, located in the city of Maceió in the State of Alagoas, requested the Physiotherapy class of the State University of Sciences of Health of Alagoas (UNCISAL), through the discipline of Health and Society IV. KEYWORDS: Diagnosis of Health Situation. Health Planning Support.  Integrality in Health. Territorialization of Primary Care.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1988
10.48017/dj.v7i2.1988
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1988
identifier_str_mv 10.48017/dj.v7i2.1988
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1988/1647
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 7 n. 2 (2022): Metodologias e práticas pedagógicas: a importância na formação de professores
2525-5215
10.48017/dj.v7i2
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051278809890816