A progressão continuada no ensino fundamental: relato de experiência docente na disciplina de Ciências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/823 |
Resumo: | This article arises from dissatisfaction with the politics of continued progression, implanted in schools as the politics of automatic approval. Would be the automatic approval the bias for the improvement of education in Brazil or would be it merely a form of palliative politics of educational delay? The objective of this study is to report the teaching experience for the compulsory practice of "automatic approval" in the discipline of Sciences, in six classes of a primary school in the municipality of Craíbas-AL. Thus, bibliographical surveys were carried out on the subject and an practical experience of living in the classroom was analyzed. It was noticed that this policy of continuous/automatic progression/approval tends to mask the results of low frequencies and low school yield of the students, aiming at increasing educational indices that do not necessarily portray the quality of teaching-learning. It is concluded that, there is still a long way to reach the guarantee of the quality standard in Brazilian education. |
id |
UNEAL_2a232380960a1d4daa437ea93bb1bdc9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/823 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
A progressão continuada no ensino fundamental: relato de experiência docente na disciplina de CiênciasThis article arises from dissatisfaction with the politics of continued progression, implanted in schools as the politics of automatic approval. Would be the automatic approval the bias for the improvement of education in Brazil or would be it merely a form of palliative politics of educational delay? The objective of this study is to report the teaching experience for the compulsory practice of "automatic approval" in the discipline of Sciences, in six classes of a primary school in the municipality of Craíbas-AL. Thus, bibliographical surveys were carried out on the subject and an practical experience of living in the classroom was analyzed. It was noticed that this policy of continuous/automatic progression/approval tends to mask the results of low frequencies and low school yield of the students, aiming at increasing educational indices that do not necessarily portray the quality of teaching-learning. It is concluded that, there is still a long way to reach the guarantee of the quality standard in Brazilian education.Este artigo surge da insatisfação com a política de progressão continuada, implantada em escolas como a política de aprovação automática. Seria a aprovação automática o viés para a melhoria da educação no Brasil ou seria apenas uma forma de política paliativa de atraso educacional? O objetivo deste estudo é relatar uma experiência docente quanto a prática compulsória da “aprovação automática”, na disciplina de Ciências, em seis turmas de uma escola de ensino fundamental no município de Craíbas-AL. Assim, foram realizados levantamentos bibliográficos sobre o tema e analisada a experiência prática de vivência em sala de aula. Percebeu-se que essa política de progressão/aprovação continuada/automática tende a mascarar os resultados de baixas frequências e baixos rendimentos escolares dos educandos, visando o aumento de índices educacionais que não retratam, necessariamente, a qualidade do ensino-aprendizagem. Conclui-se que, ainda há um longo caminho para se alcançar a garantia do padrão de qualidade na educação brasileira.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/82310.17648/diversitas-journal-v4i3.823Diversitas Journal; v. 4 n. 3 (2019): Desenvolvimento Local, territorial e a colaboração da ciência; 877-8922525-521510.17648/diversitas-journal-v4i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/823/900Copyright (c) 2019 Rosineide Nascimento da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Rosineide Nascimento2021-08-19T19:34:16Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/823Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:46:57.773131Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A progressão continuada no ensino fundamental: relato de experiência docente na disciplina de Ciências |
title |
A progressão continuada no ensino fundamental: relato de experiência docente na disciplina de Ciências |
spellingShingle |
A progressão continuada no ensino fundamental: relato de experiência docente na disciplina de Ciências da Silva, Rosineide Nascimento |
title_short |
A progressão continuada no ensino fundamental: relato de experiência docente na disciplina de Ciências |
title_full |
A progressão continuada no ensino fundamental: relato de experiência docente na disciplina de Ciências |
title_fullStr |
A progressão continuada no ensino fundamental: relato de experiência docente na disciplina de Ciências |
title_full_unstemmed |
A progressão continuada no ensino fundamental: relato de experiência docente na disciplina de Ciências |
title_sort |
A progressão continuada no ensino fundamental: relato de experiência docente na disciplina de Ciências |
author |
da Silva, Rosineide Nascimento |
author_facet |
da Silva, Rosineide Nascimento |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Rosineide Nascimento |
description |
This article arises from dissatisfaction with the politics of continued progression, implanted in schools as the politics of automatic approval. Would be the automatic approval the bias for the improvement of education in Brazil or would be it merely a form of palliative politics of educational delay? The objective of this study is to report the teaching experience for the compulsory practice of "automatic approval" in the discipline of Sciences, in six classes of a primary school in the municipality of Craíbas-AL. Thus, bibliographical surveys were carried out on the subject and an practical experience of living in the classroom was analyzed. It was noticed that this policy of continuous/automatic progression/approval tends to mask the results of low frequencies and low school yield of the students, aiming at increasing educational indices that do not necessarily portray the quality of teaching-learning. It is concluded that, there is still a long way to reach the guarantee of the quality standard in Brazilian education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/823 10.17648/diversitas-journal-v4i3.823 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/823 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v4i3.823 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/823/900 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Rosineide Nascimento da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Rosineide Nascimento da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 4 n. 3 (2019): Desenvolvimento Local, territorial e a colaboração da ciência; 877-892 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v4i3 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051276085690368 |