A prática da capoeira em espaços de Educação não formal: um diálogo com Paulo Freire

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Thamiris Izidoro da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Virgínia Renata Vilar da, Bona, Viviane de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1416
Resumo: ABSTRACT: The objective of this research is to understand the senses assigned to the practice of capoeira as a social language, in relation to the educational context. Based on the idea of informal education, this study, of qualitative approach, questioned, through semi-structured interviews, how the practical relationship of capoeira-education is understood by the local capoeira masters, subsidized by the technique of content analysis. The results were structured from analytical and empirical categories. The analytical ones pointed out relative approximations to social inequality, liberating education, and informal education, which brought up aspects such as the marginalization, lack of knowledge, and discrimination toward the practice. The empirical categories “capoeira” and “educational practice” have approached the discussions related to education within the scope of capoeira, evidencing senses that reverberate the rescue of social values, the strengthening of ties between peoples, formation and culture, and the emancipation of the individual, thus strengthening citizenship. KEYWORDS: Educational Practice; Liberating Education; Social Language.
id UNEAL_3bb285789d1749f8e3daaef6611937a5
oai_identifier_str oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1416
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling A prática da capoeira em espaços de Educação não formal: um diálogo com Paulo FreireABSTRACT: The objective of this research is to understand the senses assigned to the practice of capoeira as a social language, in relation to the educational context. Based on the idea of informal education, this study, of qualitative approach, questioned, through semi-structured interviews, how the practical relationship of capoeira-education is understood by the local capoeira masters, subsidized by the technique of content analysis. The results were structured from analytical and empirical categories. The analytical ones pointed out relative approximations to social inequality, liberating education, and informal education, which brought up aspects such as the marginalization, lack of knowledge, and discrimination toward the practice. The empirical categories “capoeira” and “educational practice” have approached the discussions related to education within the scope of capoeira, evidencing senses that reverberate the rescue of social values, the strengthening of ties between peoples, formation and culture, and the emancipation of the individual, thus strengthening citizenship. KEYWORDS: Educational Practice; Liberating Education; Social Language.RESUMO: Esta pesquisa objetivou compreender os sentidos atribuídos a prática da capoeira, enquanto linguagem social e a relação com o contexto educativo. Ancorado na Educação não Formal, este estudo, com abordagem qualitativa, indagou por meio de entrevistas semi-estruturadas como a relação prática da capoeira-educação vem sendo compreendida, sob a ótica de Mestres capoeiristas locais, subsidiado pela técnica da análise de conteúdo. Os resultados foram estruturados a partir de categorias analíticas e empíricas. As analíticas apontaram aproximações relativas à desigualdade social, educação libertadora e educação não formal, que trouxeram aspectos como a marginalização, falta de reconhecimento e discriminação da prática. As categorias empíricas: capoeira e prática educativa, aproximaram as discussões que perpassam a educação no ambito da capoeira, evidenciando sentidos que reverberam o resgate de valores sociais, o estreitamento das relações entre os povos, formação e cultura, a emancipação do sujeito,  fortalecendo a prática cidadã. PALAVRAS-CHAVE: Prática Educativa; Educação Libertadora; Linguagem Social.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/141610.17648/diversitas-journal-v6i2-1416Diversitas Journal; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2559-2569Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2559-2569Diversitas Journal; v. 6 n. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2559-25692525-521510.17648/diversitas-journal-v6i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1416/1410Copyright (c) 2021 Thamiris Izidoro da Silva, Virgínia Renata Vilar da Silva, Viviane de Bonahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Thamiris Izidoro daSilva, Virgínia Renata Vilar daBona, Viviane de2024-04-19T19:41:22Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1416Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2024-04-19T19:41:22Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A prática da capoeira em espaços de Educação não formal: um diálogo com Paulo Freire
title A prática da capoeira em espaços de Educação não formal: um diálogo com Paulo Freire
spellingShingle A prática da capoeira em espaços de Educação não formal: um diálogo com Paulo Freire
Silva, Thamiris Izidoro da
title_short A prática da capoeira em espaços de Educação não formal: um diálogo com Paulo Freire
title_full A prática da capoeira em espaços de Educação não formal: um diálogo com Paulo Freire
title_fullStr A prática da capoeira em espaços de Educação não formal: um diálogo com Paulo Freire
title_full_unstemmed A prática da capoeira em espaços de Educação não formal: um diálogo com Paulo Freire
title_sort A prática da capoeira em espaços de Educação não formal: um diálogo com Paulo Freire
author Silva, Thamiris Izidoro da
author_facet Silva, Thamiris Izidoro da
Silva, Virgínia Renata Vilar da
Bona, Viviane de
author_role author
author2 Silva, Virgínia Renata Vilar da
Bona, Viviane de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Thamiris Izidoro da
Silva, Virgínia Renata Vilar da
Bona, Viviane de
description ABSTRACT: The objective of this research is to understand the senses assigned to the practice of capoeira as a social language, in relation to the educational context. Based on the idea of informal education, this study, of qualitative approach, questioned, through semi-structured interviews, how the practical relationship of capoeira-education is understood by the local capoeira masters, subsidized by the technique of content analysis. The results were structured from analytical and empirical categories. The analytical ones pointed out relative approximations to social inequality, liberating education, and informal education, which brought up aspects such as the marginalization, lack of knowledge, and discrimination toward the practice. The empirical categories “capoeira” and “educational practice” have approached the discussions related to education within the scope of capoeira, evidencing senses that reverberate the rescue of social values, the strengthening of ties between peoples, formation and culture, and the emancipation of the individual, thus strengthening citizenship. KEYWORDS: Educational Practice; Liberating Education; Social Language.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1416
10.17648/diversitas-journal-v6i2-1416
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1416
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v6i2-1416
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1416/1410
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Thamiris Izidoro da Silva, Virgínia Renata Vilar da Silva, Viviane de Bona
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Thamiris Izidoro da Silva, Virgínia Renata Vilar da Silva, Viviane de Bona
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2559-2569
Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2559-2569
Diversitas Journal; v. 6 n. 2 (2021): Educação para o desenvolvimento socioeconômico ; 2559-2569
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v6i2
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051270966542336