Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Felipe Santos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gama, Lívia Thaysa Santos de Albuquerque, Bráz, Maria Luiza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/994
Resumo: ABSTRACT: Geography teaching has been problematized in recent years and new methodological approaches have been proposed in the light of overcoming traditional teaching methodologies. Aiming to fill a gap in the theory that involves the methodologies of geography teaching, this paper seeks to propose the use of film language to understand the concept of territory from the animation "The Lion King". Film language, added to the understanding of the concept of territory, presents itself as a possibility to the teaching of geography, as it is able to bring the conceptual - which often seems distant from the students - closer to concrete reality. Thus, it is believed that this proposal is capable of providing the development of skills and competences regarding this learning field, mainly because it allows the theoretical complexity of the concept territory to be unveiled from an interactive and pleasant language such as language. Even though it is easily accessible, it still has some obstacles in the field of education, especially with regard to planning difficulties. KEYWORD: Geography teaching. Territory. Didactics. Film language.
id UNEAL_3cbea8f759ec423d80cf35178647120e
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/994
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de GeografiaABSTRACT: Geography teaching has been problematized in recent years and new methodological approaches have been proposed in the light of overcoming traditional teaching methodologies. Aiming to fill a gap in the theory that involves the methodologies of geography teaching, this paper seeks to propose the use of film language to understand the concept of territory from the animation "The Lion King". Film language, added to the understanding of the concept of territory, presents itself as a possibility to the teaching of geography, as it is able to bring the conceptual - which often seems distant from the students - closer to concrete reality. Thus, it is believed that this proposal is capable of providing the development of skills and competences regarding this learning field, mainly because it allows the theoretical complexity of the concept territory to be unveiled from an interactive and pleasant language such as language. Even though it is easily accessible, it still has some obstacles in the field of education, especially with regard to planning difficulties. KEYWORD: Geography teaching. Territory. Didactics. Film language.RESUMO: O ensino de Geografia tem sido problematizado nos últimos anos e novas abordagens metodológicas têm sido propostas à luz da superação de metodologias tradicionais de ensino. Visando preencher uma lacuna existente na teoria que envolve as metodologias do ensino de geografia, o presente artigo busca propor a utilização da linguagem fílmica para o entendimento do conceito território a partir da animação “O Rei Leão”. A linguagem fílmica, agregada ao entendimento do conceito território, apresenta-se como uma possibilidade ao ensino de Geografia, por ser capaz de aproximar o conceitual – que muitas vezes parece distante dos alunos – a realidade concreta. Assim, acredita-se que esta proposta seja capaz de proporcionar o desenvolvimento de habilidades e competências no que tange a esse campo de aprendizagem, principalmente por permitir que a complexidade teórica do conceito território seja desvendada a partir de uma linguagem interativa e prazerosa como a linguagem fílmica, que, mesmo sendo de fácil acesso, ainda possui alguns entraves no campo do ensino, principalmente no que diz respeito às dificuldades de planejamento.   PALAVRAS-CHAVE: Ensino de Geografia. Território. Didática. Linguagem fílmica.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/99410.17648/diversitas-journal-v5i1-994Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 443-4542525-521510.17648/diversitas-journal-v5i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/994/942Copyright (c) 2020 Felipe Santos Silva, Lívia Thaysa Santos de Albuquerque Gama, Maria Luiza Brázhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Felipe SantosGama, Lívia Thaysa Santos de AlbuquerqueBráz, Maria Luiza2021-08-19T19:10:04Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/994Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:03.035407Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia
title Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia
spellingShingle Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia
Silva, Felipe Santos
title_short Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia
title_full Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia
title_fullStr Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia
title_full_unstemmed Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia
title_sort Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia
author Silva, Felipe Santos
author_facet Silva, Felipe Santos
Gama, Lívia Thaysa Santos de Albuquerque
Bráz, Maria Luiza
author_role author
author2 Gama, Lívia Thaysa Santos de Albuquerque
Bráz, Maria Luiza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Felipe Santos
Gama, Lívia Thaysa Santos de Albuquerque
Bráz, Maria Luiza
description ABSTRACT: Geography teaching has been problematized in recent years and new methodological approaches have been proposed in the light of overcoming traditional teaching methodologies. Aiming to fill a gap in the theory that involves the methodologies of geography teaching, this paper seeks to propose the use of film language to understand the concept of territory from the animation "The Lion King". Film language, added to the understanding of the concept of territory, presents itself as a possibility to the teaching of geography, as it is able to bring the conceptual - which often seems distant from the students - closer to concrete reality. Thus, it is believed that this proposal is capable of providing the development of skills and competences regarding this learning field, mainly because it allows the theoretical complexity of the concept territory to be unveiled from an interactive and pleasant language such as language. Even though it is easily accessible, it still has some obstacles in the field of education, especially with regard to planning difficulties. KEYWORD: Geography teaching. Territory. Didactics. Film language.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/994
10.17648/diversitas-journal-v5i1-994
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/994
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v5i1-994
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/994/942
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Felipe Santos Silva, Lívia Thaysa Santos de Albuquerque Gama, Maria Luiza Bráz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Felipe Santos Silva, Lívia Thaysa Santos de Albuquerque Gama, Maria Luiza Bráz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 443-454
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v5i1
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051276585861120