Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/994 |
Resumo: | ABSTRACT: Geography teaching has been problematized in recent years and new methodological approaches have been proposed in the light of overcoming traditional teaching methodologies. Aiming to fill a gap in the theory that involves the methodologies of geography teaching, this paper seeks to propose the use of film language to understand the concept of territory from the animation "The Lion King". Film language, added to the understanding of the concept of territory, presents itself as a possibility to the teaching of geography, as it is able to bring the conceptual - which often seems distant from the students - closer to concrete reality. Thus, it is believed that this proposal is capable of providing the development of skills and competences regarding this learning field, mainly because it allows the theoretical complexity of the concept territory to be unveiled from an interactive and pleasant language such as language. Even though it is easily accessible, it still has some obstacles in the field of education, especially with regard to planning difficulties. KEYWORD: Geography teaching. Territory. Didactics. Film language. |
id |
UNEAL_3cbea8f759ec423d80cf35178647120e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/994 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de GeografiaABSTRACT: Geography teaching has been problematized in recent years and new methodological approaches have been proposed in the light of overcoming traditional teaching methodologies. Aiming to fill a gap in the theory that involves the methodologies of geography teaching, this paper seeks to propose the use of film language to understand the concept of territory from the animation "The Lion King". Film language, added to the understanding of the concept of territory, presents itself as a possibility to the teaching of geography, as it is able to bring the conceptual - which often seems distant from the students - closer to concrete reality. Thus, it is believed that this proposal is capable of providing the development of skills and competences regarding this learning field, mainly because it allows the theoretical complexity of the concept territory to be unveiled from an interactive and pleasant language such as language. Even though it is easily accessible, it still has some obstacles in the field of education, especially with regard to planning difficulties. KEYWORD: Geography teaching. Territory. Didactics. Film language.RESUMO: O ensino de Geografia tem sido problematizado nos últimos anos e novas abordagens metodológicas têm sido propostas à luz da superação de metodologias tradicionais de ensino. Visando preencher uma lacuna existente na teoria que envolve as metodologias do ensino de geografia, o presente artigo busca propor a utilização da linguagem fílmica para o entendimento do conceito território a partir da animação “O Rei Leão”. A linguagem fílmica, agregada ao entendimento do conceito território, apresenta-se como uma possibilidade ao ensino de Geografia, por ser capaz de aproximar o conceitual – que muitas vezes parece distante dos alunos – a realidade concreta. Assim, acredita-se que esta proposta seja capaz de proporcionar o desenvolvimento de habilidades e competências no que tange a esse campo de aprendizagem, principalmente por permitir que a complexidade teórica do conceito território seja desvendada a partir de uma linguagem interativa e prazerosa como a linguagem fílmica, que, mesmo sendo de fácil acesso, ainda possui alguns entraves no campo do ensino, principalmente no que diz respeito às dificuldades de planejamento. PALAVRAS-CHAVE: Ensino de Geografia. Território. Didática. Linguagem fílmica.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/99410.17648/diversitas-journal-v5i1-994Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 443-4542525-521510.17648/diversitas-journal-v5i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/994/942Copyright (c) 2020 Felipe Santos Silva, Lívia Thaysa Santos de Albuquerque Gama, Maria Luiza Brázhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Felipe SantosGama, Lívia Thaysa Santos de AlbuquerqueBráz, Maria Luiza2021-08-19T19:10:04Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/994Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:03.035407Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia |
title |
Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia |
spellingShingle |
Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia Silva, Felipe Santos |
title_short |
Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia |
title_full |
Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia |
title_fullStr |
Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia |
title_full_unstemmed |
Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia |
title_sort |
Compreendendo o conceito território a partir da linguagem fílmica: a animação “O Rei Leão” como possibilidade didática no ensino de Geografia |
author |
Silva, Felipe Santos |
author_facet |
Silva, Felipe Santos Gama, Lívia Thaysa Santos de Albuquerque Bráz, Maria Luiza |
author_role |
author |
author2 |
Gama, Lívia Thaysa Santos de Albuquerque Bráz, Maria Luiza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Felipe Santos Gama, Lívia Thaysa Santos de Albuquerque Bráz, Maria Luiza |
description |
ABSTRACT: Geography teaching has been problematized in recent years and new methodological approaches have been proposed in the light of overcoming traditional teaching methodologies. Aiming to fill a gap in the theory that involves the methodologies of geography teaching, this paper seeks to propose the use of film language to understand the concept of territory from the animation "The Lion King". Film language, added to the understanding of the concept of territory, presents itself as a possibility to the teaching of geography, as it is able to bring the conceptual - which often seems distant from the students - closer to concrete reality. Thus, it is believed that this proposal is capable of providing the development of skills and competences regarding this learning field, mainly because it allows the theoretical complexity of the concept territory to be unveiled from an interactive and pleasant language such as language. Even though it is easily accessible, it still has some obstacles in the field of education, especially with regard to planning difficulties. KEYWORD: Geography teaching. Territory. Didactics. Film language. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/994 10.17648/diversitas-journal-v5i1-994 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/994 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v5i1-994 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/994/942 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Felipe Santos Silva, Lívia Thaysa Santos de Albuquerque Gama, Maria Luiza Bráz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Felipe Santos Silva, Lívia Thaysa Santos de Albuquerque Gama, Maria Luiza Bráz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 443-454 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v5i1 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051276585861120 |